Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svårare att rekrytera

Svenska HR-chefer tycker att digitaliseringen gjort det mer komplicerat att rekrytera kompetent personal, och att den innebär en ökad hotbild mot företagen. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 november 2018 säkerhet

jobbmote-med-skratt.jpg

– Många företag har insett att de behöver investera i ny digital teknik, som mobilitet och molntjänster, vilket är bra. Det gäller dock att man är konsekvent i sina investeringar och bygger ut säkerheten parallellt med övrig it. När många HR-chefer, som har bra insyn i medarbetarnas vardag, är oroliga för företagets it-säkerhet bör man lyssna på dem och åtgärda befintliga brister omedelbart. Att många dessutom anser att digitaliseringen inte har underlättat deras arbete är mycket oroande – för it ska göra jobbet enklare. Det är hög tid för alla företag att beakta både säkerhets- och användaraspekterna i digitaliseringsarbetet, säger Ola Wittenby, vd på Trend Micro Sverige, i ett pressmeddelande.

Det är hög tid för alla företag att beakta både säkerhets- och användaraspekterna i digitaliseringsarbetet.

ola wittenby , vd, trend micro sverige

Oro för attacker

Svenska HR-chefer är bekymrade över företagens it-säkerhet och anser att man bör satsa mer på cybersäkerhet under de närmaste åren. Det visar undersökningen som genomförts på uppdrag av Trend Micro. Av de drygt 360 beslutsfattarna inom HR och it uppger 59 procent att de oroar sig för it-hot som hackerattacker, bluffmejl och skadliga program. Två av tre, 66 procent, uppger att HR-avdelningen har ett ökat it-säkerhetsbehov på grund av digitaliseringen.

Företagens bristande säkerhetsfokus oroar också många respondenter, och varannan anser att deras företag står inför säkerhetsrelaterade utmaningar som kommer att bli väsentligt fler under överskådlig tid. Knappt en av fyra, 22 procent, uppger att företaget genomför regelbundna utbildningar för att öka medarbetarnas kunskaper om it-säkerhet, medan 16 procent aldrig gör det. Införandet av ny teknik kan också vara en tröskel, där 16 procent tror att det blir en stor utmaning.

Allmänt avvisande

Undersökningen visar att nästan var tionde HR-chef, 9 procent, säger sig vara negativt inställd till digitaliseringen i allmänhet. En orsak till detta kan finnas i digitaliseringens påverkan vid rekryteringsprocesser. Var fjärde respondent uppger att digitaliseringen har gjort det enklare att rekrytera ny personal och var fjärde upplever att det har blivit svårare.

Undersökningen utfördes av YouGov på uppdrag av Trend Micro under perioden 27 april till 10 maj 2018. Den omfattar enkätsvar från 361 beslutsfattare inom it, HR eller i positionen vd/högsta chef/del i högsta ledningen på svenska företag med över 500 anställda.

 

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.