Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

HR-avdelningens silvertejp

Digitaliseringen av HCM, human capital management, handlar om mer än robotar för rekrytering. Idag är robotar en del av vardagen för löner, semestrar, tidredovisning, säkerhet och mycket annat som rör personaladministrationen.   

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 1 augusti 2018 digit

blommor-till-en-ny-medarbetare.jpg

– Det finns egentligen ingen anledning att använda en robot om företaget har en riktigt bra, genomtänkt och användarvänlig plattform för HR, löner, semestrar och andra administrativa och tekniska system som omfattar alla medarbetare. Men i väntan på sådana lösningar används robotar idag inom HCM lite grand som silvertejp. De är en funktionell men tillfällig lösning för att företag och organisationer ska kunna fortsätta digitalisera, säger Carin Strindmark, vd för Knowit HRM, som stöttar HR- och löneavdelningar med digitala verktyg och it-kompetens.

Carin Strindmark speglar digitaliseringstempot för HCM-området mot sitt eget yrkesliv som konsult.

Carin Strindmark Knowit HRM_2.jpg

Carin Strindmark är vd för Knowit HRM.

– Under de senaste 20 åren har det hänt mycket men också för lite. När jag började pratade alla om att snart skulle vi kunna tidredovisa med mobilen. Nu börjar det bli verklighet. Dels för att tekniken med telefoner och appar utvecklats och dels för att leverantörer av löne- och tidredovisningssystem prioriterat att löneutbetalningarna blir rätt i systemet enligt gällande lagar och regler. Sedan kommer teknik för användarna. Resultatet är att idag har de en stor teknikskuld.

Människor och arbetsgrupper är mer än sina yrkesmässiga färdigheter.

Carin Strindmark

Omfattande avslut

I väntan på synkroniserade, sömlösa och användarvänliga personal- och lönesystem väljer många företag och organisationer att använda sig av robotar. Till exempel för alla de åtgärder som initieras när en medarbetare lämnar företaget.

– Så kallade avslut är en omfattande process eftersom varje anställd finns i många olika system, från lönesystemet till alla säkerhetssystem med olika inloggningar och nu väljer många företag idag att använda robotar för en så snabb, korrekt och heltäckande hantering som möjligt. Robotar är också mycket använda vid nyrekryteringar och den delen handlar både om administration som att skriva och skicka ut avtal, till finlir som att beställa blommor för att hälsa välkommen.

Inte utan magkänslan

Många företag sneglar också på möjligheterna att i allt högre grad använda robotar för objektiva och tidseffektiva rekryteringar. Carin Strindmark förstår intresset men är själv lite tveksam.

– Forskare menar att ju mindre subjektiva bedömningar vid en rekrytering desto bättre, så länge personen kan göra ett bra jobb enligt olika lämplighets- och begåvningstester. Jag har full respekt för det, men själv vill jag ändå lyssna på min magkänsla för att en rekrytering ska bli riktigt bra. Människor och arbetsgrupper är mer än sina yrkesmässiga färdigheter.

Utveckla och förbättra

Robotar har många användningsområden och fördelar men Carin Strindmark vill påminna om hur viktigt det är att inte glömma bort människorna som tekniken ska hjälpa. Hon reflekterar kring olika exempel på organisationer som robotiserat för att frigöra kompetens. De kan ha lika goda avsikter men ändå nå väldigt olika resultat.

– De organisationer som når målet att bättre ta vara på medarbetarnas kompetens och engagemang, till exempel socialsekreterare som ju vill jobba med människor och inte med att beräkna ersättningar, har så att säga satt sig i framsätet för att driva förändring. Här har man på ett tidigt stadium tydligt kommunicerat målen med robotiseringen och organisationen kan ta sig an utvecklingen med öppna ögon, säger hon och fortsätter:

– Sedan ska sägas att det även i sådana fall kan uppstå vissa motreaktioner från medarbetare. I vissa fall för att de trivs med att sitta på sitt rum och sköta rutinarbete, eller för att de vet med sig att de inte har tillräcklig kompetens för nya arbetsuppgifter. Jag vill också betona att robotar inte främst ska ses som ett sätt att spara resurser, utan som en möjlighet att utveckla och förbättra verksamheten, avslutar Carin Strindmark.

Rekommenderad läsning

vgr-testar-rpa-med-framgang.jpg

RPA:s framgång i väst

23 jul 2018 digit

Mindre monotont jobb, tusentals sparade arbetstimmar och färre fel. Det är resultatet när Västra Götalandsregionen testar och utvärderar Robotic Process Automation inom ekonomi och HR. Nästa steg är att även utöka till processer inom hälso- och sjukvården.

ai-robot-tng-rekrytering-recruitment-matlda-test_2.jpg

Roligare rekrytering med Matlda

4 maj 2018 digit

Nu kommer rekryteringsroboten Matlda användas i Sverige för första gången. Målet med AI-stödet är att erbjuda jobbsökare en annorlunda och roligare upplevelse när de söker arbete.

larare-leder-grupparbete-med-tre-elever.jpg

Robot rekryterar lärare

3 maj 2018 digit

Kunskapsförbundet Väst tar hjälp av en robot för att rekrytera lärare till sina skolor i Trollhättan och Vänersborg. RIC ska underlätta intresserade lärare att testa på hur det är att arbeta på skolorna och utveckla sin bild av Kunskapsförbundets verksamhet. 

kolibir som suger nektar ur en blomma.jpg video

Forskarens krav på smarthet

7 jun 2018 digit

Smarta produkter ska kunna kommunicera, fatta beslut i föränderliga miljöer, hålla en hög säkerhet och vara lätta att använda. Det menar Amy Loutfi, professor i informationsteknik vid Örebro universitet.

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg video

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

dell-ljusare.jpg

Teknik som utvecklar människan

1 maj 2018 digit

Fyra sorters transformation och mänsklig utveckling genom teknologi var några av punkterna från Michael Dells inledande keynote under Dell Technologies World. Dessutom hyllades två svenska bolag från scenen.

snip scen prisutdelning.JPG video

Zenuitys big data-lösning hyllas

2 maj 2018 digit

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

aerofarm-960640.jpg video

Dell EMC sår IoT-frön

3 maj 2018 digit

Det amerikanska bolaget Aerofarms använder big data och sensorer för att optimera vertikala odlingar inomhus. Aerofarms togs upp som ett exempel under Dell Technologies World hur teknik och kunskap inom IoT kan användas för att skapa nya affärsmodeller. Kirsten Billhardt, marketing director IoT, berättar om Dells planer framåt. 

självkörande buss i göteborg.jpg

Förarlöst i Göteborg

7 maj 2018 digit

I veckan rullade den första självkörande bussen fram i Göteborg som en del av regeringens samverkansprogram Nästa generation resor och transporter.