Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

SKL:s råd för skolan

Nu erbjuder SKL ytterligare ett digitalt rådslag där lärare, rektorer och andra intresserade kan påverka #skolDigiplan, den nationella handlingsplanen för skolväsendets digitalisering. Rådslaget mellan den 30 oktober och 12 november lyfter upp konkreta frågor om bland annat digital kompetens.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 1 november 2018 it i skolan

fem-personer-i-samtal-pa-rad.jpg

– Den 30 oktober klockan 12 drar vi igång ett av våra öppna rådslag. Hittills har vi fått upp emot tusen inspel och förslag till handlingsplanen från bland annat skolchefer, rektorer, lärare och forskare. Nu vill vi ha ännu fler inspel från praktiker verksamma i skolan. Rådslaget stänger den 12 november, säger Annika Agélii Genlott, ansvarig projektledare för #skolDigiplan, i ett pressmeddelande.

#skolDigiplan i korthet

#skolDigiplan:

  • drivs av SKL i nära samarbete med Skolverket, utifrån en överenskommelse med regeringen.
  • bygger på bred samverkan där hela skolväsendet bjuds in att delta med förslag och idéer via det digitala verktyget VoteIT.
  • samlar in idéer, förslag och synpunkter via rundabordssamtal, konferenser, regionala rådslag på plats ute i landet, projektgrupper, referensgrupper, en internationell referensgrupp samt öppna digitala rådslag via VoteIT.
  • tar avstamp i strategins tre fokusområden: digital kompetens, likvärdig tillgång och användning samt forskning och uppföljning.

Källa: Skoldigiplan.se

Stöd för huvudmän

Ambitionen med #skolDigiplan är att det ska bli ett stöd för skolans huvudmän att nå målen i den nationella strategin för digitalisering av skolväsendet. Handlingsplanen kommer att lyfta konkreta förslag på vad som behöver genomföras på nationell nivå. En annan central del är att försöka beskriva vilka områden olika aktörer bör ansvara för.

Rådslaget lyfter sex konkreta frågeställningar som formulerats enligt tidigare förslag och idéer:

Digital kompetens

  • Vilken typ av kompetensutvecklande insats inom digitalisering skulle betyda mest för elevernas kunskapsutveckling?
  • Vilken typ av nationell insats skulle ha störst positiv effekt på huvudmännens förmåga att strategiskt leda digitalisering inom sitt område?

Likvärdig tillgång och användning

  • Hur kan vi underlätta den pedagogiska personalens urval och inköp av digitala lärresurser?
  • Hur bör digitalisering av administrativa processer och effektivisering av rutinaktiviteter utformas så att lärarna kan lägga mer tid på den pedagogiska verksamheten?

Forskning och uppföljning

  • Vad krävs för att lärare ska kunna tillgodogöra sig forskning på ett sätt som gör att den pedagogiska verksamheten förbättras?
  • Vilken forskning skulle lärare ha störst nytta av för att bäst kunna bidra till elevernas kunskapsutveckling i en digitaliserad förskola och skola.

 

Senaste nytt

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Appar glömmer barnen

13 november 2018

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

3D rena stenåldern

12 november 2018

För ett par år sedan hittade arkeologer 4 500 år gamla lerfigurer på en stenåldersboplats i Roslagen. Tack vare Luleå tekniska universitets mikrotomograf har de nu fått 3D-tvillingar som kan hjälpa forskare samla och sprida kunskap.