Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

SKL:s råd för skolan

Nu erbjuder SKL ytterligare ett digitalt rådslag där lärare, rektorer och andra intresserade kan påverka #skolDigiplan, den nationella handlingsplanen för skolväsendets digitalisering. Rådslaget mellan den 30 oktober och 12 november lyfter upp konkreta frågor om bland annat digital kompetens.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 1 november 2018 it i skolan

fem-personer-i-samtal-pa-rad.jpg

– Den 30 oktober klockan 12 drar vi igång ett av våra öppna rådslag. Hittills har vi fått upp emot tusen inspel och förslag till handlingsplanen från bland annat skolchefer, rektorer, lärare och forskare. Nu vill vi ha ännu fler inspel från praktiker verksamma i skolan. Rådslaget stänger den 12 november, säger Annika Agélii Genlott, ansvarig projektledare för #skolDigiplan, i ett pressmeddelande.

#skolDigiplan i korthet

#skolDigiplan:

  • drivs av SKL i nära samarbete med Skolverket, utifrån en överenskommelse med regeringen.
  • bygger på bred samverkan där hela skolväsendet bjuds in att delta med förslag och idéer via det digitala verktyget VoteIT.
  • samlar in idéer, förslag och synpunkter via rundabordssamtal, konferenser, regionala rådslag på plats ute i landet, projektgrupper, referensgrupper, en internationell referensgrupp samt öppna digitala rådslag via VoteIT.
  • tar avstamp i strategins tre fokusområden: digital kompetens, likvärdig tillgång och användning samt forskning och uppföljning.

Källa: Skoldigiplan.se

Stöd för huvudmän

Ambitionen med #skolDigiplan är att det ska bli ett stöd för skolans huvudmän att nå målen i den nationella strategin för digitalisering av skolväsendet. Handlingsplanen kommer att lyfta konkreta förslag på vad som behöver genomföras på nationell nivå. En annan central del är att försöka beskriva vilka områden olika aktörer bör ansvara för.

Rådslaget lyfter sex konkreta frågeställningar som formulerats enligt tidigare förslag och idéer:

Digital kompetens

  • Vilken typ av kompetensutvecklande insats inom digitalisering skulle betyda mest för elevernas kunskapsutveckling?
  • Vilken typ av nationell insats skulle ha störst positiv effekt på huvudmännens förmåga att strategiskt leda digitalisering inom sitt område?

Likvärdig tillgång och användning

  • Hur kan vi underlätta den pedagogiska personalens urval och inköp av digitala lärresurser?
  • Hur bör digitalisering av administrativa processer och effektivisering av rutinaktiviteter utformas så att lärarna kan lägga mer tid på den pedagogiska verksamheten?

Forskning och uppföljning

  • Vad krävs för att lärare ska kunna tillgodogöra sig forskning på ett sätt som gör att den pedagogiska verksamheten förbättras?
  • Vilken forskning skulle lärare ha störst nytta av för att bäst kunna bidra till elevernas kunskapsutveckling i en digitaliserad förskola och skola.

 

Senaste nytt

Första levande roboten

24 januari 2020

Små robotar gjorda på celler från en groda och som rör sig själva efter en datorgjord evolutionär design. Det är resultatet av ny forskning från University of Vermont.

Betala med handen

24 januari 2020

Amazon har planer på att låta kunder betala sina inköp genom att scanna handflatorna. Betalningssättet kan komma att användas både i deras egna butiker och på andra ställen.

Hålen i Tor

23 januari 2020

Två forskare på Karlstad universitet har hittat säkerhetshål i anonymitetsnätverket Tor. Bristerna är åtgärdade på kort sikt och nu forskar de båda på nya, mer långsiktiga typer av skydd. 

Stark tillväxt 2020

23 januari 2020

Försäljningen av datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommer att öka med 0,9 procent och uppgå till 2,16 miljarder enheter 2020. En anledning till det är en växande mobilmarknad, delvis beroende på 5G-inträdet.

Davos om cyberhot

22 januari 2020

Teknikjättar som utmanas politiskt, en ökad rädsla för cyberhot och minskad närvaro på sociala medier. Det är några av resultaten när globala företagsledare i Davos delar sin uppfattning om utvecklingen i världen. 

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.