Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så tömdes Gagnef på it

För att minska stressen att ständigt ha koll på den senaste tekniken har Gagnef kommun flyttat all sin it-drift till ett externt datacenter i Umeå. Det innebär också mer tid för kommunens tekniker att löpande stötta verksamheten.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 7 november 2018 digit

– I Gagnef har vi i år flyttat hela vår serverpark till extern drift i Umeå och vi är väldigt nöjda, säger Tomas Hellquist, kommunikationschef på Gagnef kommun.

Allt ligger i Umeå?

– Ja, det finns inget kvar i källaren. Ungefär 70 servrar och 100 till 130 verksamhetssystem körs därifrån nu, och som användare märker man ingen skillnad. Man slår upp sin dator och loggar in som vanligt i de olika systemen och så snurrar de i Umeå istället för hos oss.

Hur föddes den idéen?

– Vi lade tidigare ganska mycket tid på att planera inköp och göra nya investeringar i hårdvara, vilket sysselsatte våra tekniker i ganska hög grad. Vi såg att andra kommuner hade gjort en sådan här flytt med framgång och blev själva intresserade. Det är också ett sätt att flytta teknikernas tid till att komma närmare verksamheterna och kunna stötta dem mer. Vi har ju lanserat O365 och andra molntjänster och det kräver rätt mycket stöd.

Hur gick flytten?

– Det var ett jättestort jobb, och större än vad jag först trodde. Vi började förra hösten och arbetade hela vintern och flyttade i slutet av mars. Det fanns stunder då jag nästan tvivlade på om det skulle gå eftersom det fanns så många tekniska parametrar att ta hänsyn till. Vad händer med nätet? Vad händer med systemen? Hur blir det om något går ner? Det var mycket som skulle falla på plats. Men det gjorde också att vi fick en väldigt bra genomgång av hela vår miljö. Allt från nät till lagringsstruktur och användares beteende. På så sätt fick vi lite av en kvalitetshöjning av allt det vi använder. Det var en effekt jag inte hade tänkt så mycket på, men som gjorde gott.

Vad kommer detta innebära för Gagnef?

– Jag tittade faktiskt på vår ärendehantering i morse innan vi åkte hit och jag har aldrig sett så få aktiva ärenden för vår it-helpdesk. Där brukar finnas 30-40 ärenden konstant fördelade på fyra tekniker, och nu var vi nere på tolv ärenden. Med andra ord tror jag redan att vi ser en liten effekt genom att det frigör tid för teknikerna att arbeta närmare verksamheterna. Ekonomiskt har det gått lite för kort tid för att jag ska veta vad det innebär redan, men jag tror inte att det är någon stor skillnad. Samtidigt har vi sänkt investeringsbehovet i kommunen och slipper göra investeringar lika ofta. Det är ganska svårt för en liten kommun att hålla koll på allt som händer, framförallt när det gäller hårdvara.

Är det här något fler bör göra?

– Jag tror att för små kommuner är det väldigt svårt att ha kompetens på alla områden som vi ska kunna. En sak som andra definitivt är bättre på tror jag är just hårdvara och allt som händer i bakgrunden. Det finns andra som sköter det mycket bättre.

Rekommenderad läsning

Från molnbildning till fortbildning

28 sep 2017 it i skolan

gagnet 960640.jpg gagnet 960640.jpg gagnet 960640.jpg

Gagnef i Dalarna fattade tidigt ett beslut om att kommunernas skolor och all annan administration skulle vävas samman. Nu kan kommunen ta nästa steg och fokusera på fortbildning.

SCA storsatsar och bygger nytt datacenter

22 sep 2016 digit

SCA Snip.JPG SCA Snip.JPG SCA Snip.JPG video

SCA bygger ut deras massafabrik i Timrå för en kostnad av åtta miljarder i den största industriinvesteringen någonsin i Norrland. Bygget inkluderar även en stor it-satsning i och med ett nytt datacenter, och på it-avdelningen är Magnus Sjödin infrastrukturansvarig.

Nelson Garden outsourcar rubbet

3 okt 2016 digit

AdobeStock_115114206_Nelson_960x640.jpg AdobeStock_115114206_Nelson_960x640.jpg AdobeStock_115114206_Nelson_960x640.jpg

Företaget Nelson Garden har på 1,5 år förändrat sin it-drift totalt. De har outsourcat driften vilket inneburit en säkrare, mer kostnadseffektiv och mer flexibel it-drift, och personalen kan nu fokusera mer på verksamhetsutveckling.

Dalakraft går mot strömmen med VR

14 okt 2016 digit

snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG snip henrik fjellstedt.JPG video

Dalakraft AB har i den traditionella och prisfokuserade elbranschen försökt nischa sig genom VR-kampanjer och kundquiz – nu satsar de vidare, ihop med bland annat föreningar.

Stora utmaningar i glesbygd

21 nov 2017 ledarskap

ljungdalen bergs kommun.jpg ljungdalen bergs kommun.jpg ljungdalen bergs kommun.jpg video

Bergs kommun är en glesbygdskommun med 7 000 invånare. Just nu är fokus att få fiber till samtliga kommuninvånare och att utveckla kommunens e-tjänster. 

Dell EMC storsatsar på forskning

5 dec 2017 digit

forskning research.jpg forskning research.jpg forskning research.jpg

Dell EMC toppar listan när Gartner rankar de mest innovativa företagen inom server och lagring. Nu arbetar och investerar företaget för att förbättra positionen på toppen genom bland annat ett bedömningsverktyg och en tre års kundnöjdhetsgaranti. 

Ny köpkraft till Nyköping

18 okt 2018 Tim Leffler

stor fest med massor av rosa balonger i barcelona.jpg stor fest med massor av rosa balonger i barcelona.jpg stor fest med massor av rosa balonger i barcelona.jpg video

Föreningen Nysam vill locka fler människor att uppleva Nyköping och i det arbetet är de digitala kanalerna oumbärliga. De menar Kristin Spaarf, projektledare på Nysam. 

Strålfors automatiserar rubbet

22 okt 2018 digit

postnord-stralfors-960640.jpg postnord-stralfors-960640.jpg postnord-stralfors-960640.jpg

På Postnord Strålfors blir allt fler kunder digitala, och därmed går företaget all-in på datainsamling och automation. Nyligen har de automatiserat deras datacenter och i nästa fas ska nätverken gå samma väg till mötes. 

Så blir Karlstad smartare

2 nov 2018 digit

pråmkanal i karlstad med en eka och blommor i förgrunden.jpg pråmkanal i karlstad med en eka och blommor i förgrunden.jpg pråmkanal i karlstad med en eka och blommor i förgrunden.jpg video

Blommor som vet när de behöver vatten och råttfällor som säger till när de behöver bytas ut är några exempel på hur Karlstad blir smartare. Att alla verksamheter drar åt samma håll är en förutsättning i det arbetet, menar Pia Nyquist, marknadschef på Karlstads El- och Stadsnät.