Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Höganäs handlar hållbart

the-nimis-art-work-at-skalderviken-skane-sweden2.jpg

När Höganäs lanserar sin nya interna e-shop kommer gammal it att kunna återvinnas lättare. Dessutom kommer kommunens verksamheter att få en bättre överblick över sin egen it.

– Vi har haft intern miljöpant på våra it-produkter sedan januari år 2017, men med den nya e-shopen kommer det vara enklare att följa upp och snabbare för kunden få tillbaka sin miljöpant när gamla it-produkter återvinns, säger Mats Löfgren, it-chef på Höganäs kommun.

Miljöpant och transparens

Man kan säga att det är två flugor i en smäll som Höganäs kommun slår när den nya interna e-shopen lanseras: dels blir det en helt annan automation kring den sedan tidigare införda miljöpanten, dels underlättas själva inköpen av ny it betydligt genom att verksamheten själv kan göra sin egen beställning direkt.

Tidigare har it-avdelningen i Höganäs kommun hyrt ut utrustning till verksamheterna, inte minst för att bättre kunna få kontroll på hur mycket utrustning som rör sig inom kommunen, och bättre överblick på vad som lämnats tillbaka.

I den nya e-shopen får verksamheterna istället bättre överblick på vilka avtalade it-produkter som går att beställa, och kostnaden för dessa med inkluderad miljöpant och andra obligatoriska tjänster som till exempel stöldmärkning.

– Vi tror att detta kommer att ge oss många fördelar. Miljöpanten skapar ett naturligt incitament för verksamheterna att lämna tillbaka gammal it-utrustning för återvinning. Det är bra för miljön och för vårt inventarieregister som på så vis kan hållas uppdaterat med it-produkter som finns i kommunen.

– Vi tror också att det kommer ge verksamheterna en bättre kostnadsmedvetenhet då de själva beställer och ser vad olika it-produkter kostar, mot tidigare då beställning och fakturering gick via It-avdelningen, säger Mats Löfgren.

Mer tid

En annan vinst för kommunen är att tidigare manuellt administrationsarbete kring beställning och internfakturering för It-avdelningen personal nu frigörs. Det handlar om en lång kedja från beställning till leverans, där flera timmar per beställning nu sparas in. Det är tid som it-avdelningen nu kan prioritera för att bättre hjälpa verksamheterna i deras digitaliseringsarbete.

– Vi vill ju vara en rådgivare åt verksamheterna och kunna avsätta tid och hjälp när de tar nya kliv för att effektivisera sina verksamheter. Det ser vi fram emot att nu kunna göra i större utsträckning, säger Mats Löfgren.

29 november 2018 Uppdaterad 25 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Mostphotos

Rekommenderad läsning