Företag överskattar RPA

kille-pa-klattervagg.jpg

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

– Många bedömare förväntade sig en kraftig ökning av robotstyrd processautomation, RPA, inom näringslivet. Anledningen sades vara att kostnaderna skulle minskas. Men det är svårt i praktiken. Däremot visar vår genomgång att ökad produktivitet är det viktigaste skälet. Andra fördelar är faktiskt att medarbetarna blir mer nöjda, säger Mårten Sellgren, partner på Deloitte som tagit fram rapporten The robots are waiting, i ett pressmeddelande.

Nya teknologier måste gå hand i hand med nya sätt att tänka kring sin organisation och sin affär.

mårten sellgren, partner på deloitte

I motsvarande rapport för ett år sedan planerade nästan 80 procent av de tillfrågade företagen att öka investeringarna inom RPA. Alla tycktes vara överens om fördelarna, men samtidigt uttrycktes oro för hur det skulle påverka de enklare administrativa jobben.

Nöjda medarbetare

Årets studie vänder upp och ned både på förhoppningarna och på farhågorna. De få företag som genomfört robotisering redovisar att medarbetarna behåller sina jobb och faktiskt är mer nöjda med sina arbetsuppgifter än tidigare.

– Stötestenen som hindrat en tillväxt tycks vara att företagen har köpt in mjukvara och först därefter försökt hitta aktiviteter som kan automatiseras. Men man borde göra precis tvärtom. Nya teknologier måste gå hand i hand med nya sätt att tänka kring sin organisation och sin affär, säger Mårten Sellgren.

21 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng