Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handlar med hjärtat

Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen av e-handelns expansion. Det är en grupp som handlar med omtanke, ger mer till välgörenhet och väljer svenska företag för att inte gynna konkurrens från utländska aktörer.

Text anne hammarskjöld 23 november 2018 digit

aldre-par-myser-i-koket.jpg

– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.

DIBS årliga undersökning Svensk E-handel bygger på intervjuer med 2 000 internetanvändare i Sverige. Årets resultat visar att äldre mellan 66-74 år under de senaste åren står för den största procentuella ökningen bland e-handelskunderna.

Mobil fördubbling

De senaste fem åren har andelen äldre ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent för hela den vuxna befolkningen. Även inom den mobila e-handeln, där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar, står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.

Hälsa och kläder

Äldre handlar främst varor på nätet, där 54 procent handlar inom kategorin kropp och hälsa, och 40 procent köper kläder. Inom tjänster är man bäst av alla kategorier med att ge pengar till välgörenhet, 29 procent jämfört med snittet på 22 procent. Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker, 28 procent jämfört med 40 procent för hela gruppen. Äldre konsumenter är också tydliga med att de vill stödja svenska butiker och därför väljer bort att handla från utländska butiker.

De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent av de äldre, som också står för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish egna siffror.

Senaste nytt

Nya regler för telekom

14 december 2018

När Peter Eriksson träffade de andra EU-ländernas digitaliseringsministrar i Bryssel den 4 december diskuterade de ett finansieringsprogram för den digitala omvandlingen i Europa. Andra frågor på dagordningen var ett europeiskt kompetenscentrum för cybersäkerhet och uppdaterade regler för e-privacy.

AR av rätta virket

14 december 2018

Med samma teknik som används i Pokémon Go kan skogsägare nu mäta träd. Arboreal Trädhöjd gör det möjligt att samla och bearbeta data för bättre skogsförvaltning och mer exakta kundleveranser. 

Bottarnas val

13 december 2018

Inför valet fick Sverigedemokraterna starkt stöd på Twitter. Nu har FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, på uppdrag av MSB analyserat såväl diskussionerna om valets genomförande som hur SD:s genomslag har påverkats av bottar.

Täckning under klubban

12 december 2018

Mer frekvenser till mobilt bredband i hela landet och upp till 300 miljoner kronor till utbyggnad av ny täckning i glesbygd. Det är mycket som avgörs när PTS startar auktionen för att dela ut tillstånd att använda radiosändare i 700 MHz-bandet. 

Alibaba förbi Google

12 december 2018

Alibabas röstassistent klarar av att hantera avbrott, förstå ett ostrukturerat samtal och kan läsa mellan raderna. Det innebär att Alibabas röstassistent nu anses som mer sofistikerad än Googles Duplex. 

Lösning för läsning

11 december 2018

Att lära sig läsa och skriva är bland de viktigaste färdigheter som skolan ska förmedla till barn och unga. Tyvärr ser verkligheten väldigt annorlunda ut men det finns digitala hjälpmedel som rätt använda kan bidra till mer inkluderande och individanpassad undervisning.