Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handlar med hjärtat

Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen av e-handelns expansion. Det är en grupp som handlar med omtanke, ger mer till välgörenhet och väljer svenska företag för att inte gynna konkurrens från utländska aktörer.

Text anne hammarskjöld 23 november 2018 digit

aldre-par-myser-i-koket.jpg

– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.

DIBS årliga undersökning Svensk E-handel bygger på intervjuer med 2 000 internetanvändare i Sverige. Årets resultat visar att äldre mellan 66-74 år under de senaste åren står för den största procentuella ökningen bland e-handelskunderna.

Mobil fördubbling

De senaste fem åren har andelen äldre ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent för hela den vuxna befolkningen. Även inom den mobila e-handeln, där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar, står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.

Hälsa och kläder

Äldre handlar främst varor på nätet, där 54 procent handlar inom kategorin kropp och hälsa, och 40 procent köper kläder. Inom tjänster är man bäst av alla kategorier med att ge pengar till välgörenhet, 29 procent jämfört med snittet på 22 procent. Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker, 28 procent jämfört med 40 procent för hela gruppen. Äldre konsumenter är också tydliga med att de vill stödja svenska butiker och därför väljer bort att handla från utländska butiker.

De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent av de äldre, som också står för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish egna siffror.

Senaste nytt

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Fem cirkulära tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.

Bronsåldern i 3D

19 januari 2021

Nu kan du bli ägare till en bronsålderskniv och en exakt kopia av originalet som har hittats i Lugnarohögen i Laholm. Kniven är 3D-printad och är utvecklad i ett samarbetsprojekt mellan Fablab vid Högskolan i Halmstad och Laholms kommun.

Svenskt e-leg inom EU

19 januari 2021

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.