Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handlar med hjärtat

Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen av e-handelns expansion. Det är en grupp som handlar med omtanke, ger mer till välgörenhet och väljer svenska företag för att inte gynna konkurrens från utländska aktörer.

Text anne hammarskjöld 23 november 2018 digit

aldre-par-myser-i-koket.jpg

– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.

DIBS årliga undersökning Svensk E-handel bygger på intervjuer med 2 000 internetanvändare i Sverige. Årets resultat visar att äldre mellan 66-74 år under de senaste åren står för den största procentuella ökningen bland e-handelskunderna.

Mobil fördubbling

De senaste fem åren har andelen äldre ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent för hela den vuxna befolkningen. Även inom den mobila e-handeln, där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar, står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.

Hälsa och kläder

Äldre handlar främst varor på nätet, där 54 procent handlar inom kategorin kropp och hälsa, och 40 procent köper kläder. Inom tjänster är man bäst av alla kategorier med att ge pengar till välgörenhet, 29 procent jämfört med snittet på 22 procent. Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker, 28 procent jämfört med 40 procent för hela gruppen. Äldre konsumenter är också tydliga med att de vill stödja svenska butiker och därför väljer bort att handla från utländska butiker.

De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent av de äldre, som också står för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish egna siffror.

Senaste nytt

Servicecenter granskas

20 september 2019

Datainspektionen ska se över ifall Statens servicecenter har tillräckliga rutiner för att hitta och undersöka incidenter kring personuppgifter. Granskningen sker efter att flera anmälningar mot servicecentret lämnats in. 

AI-test i Västerås

20 september 2019

Ett sätt att lära självkörande bilar att identifiera riskbeteende bland fotgängare och fordon i trafiken, är att sätta oss själva bakom ratten i en simulator. Nu startar ett sådant test i Västerås.

Ökat tryck på bitcoin

19 september 2019

Den amerikanska centralbanken, Federal Reserve, sänkte återigen styrräntan och i kombination med ett allmänt instabilt politiskt läge, teknikutvecklingen och en allt större kunskap om kryptovalutor, förväntas nu bitcoins värde att stiga på sikt. 

Svensk oro över AI

19 september 2019

Hela 84 procent av svenskarna är oroliga över AI-utvecklingen i samhället och bara 6 procent menar att de inte är alls är oroade. Det visar en undersökning från Tieto och Yougov. 

Myten om mobilen

18 september 2019

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Dataskydd vid forskning

17 september 2019

För att göra det lättare att tackla forskningsfusk lägger regeringen fram en preposition om att göra det möjligt att behandla personuppgifter vid hantering av oredlighet i forskning.