E-handlar med hjärtat

aldre-par-myser-i-koket.jpg

Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen av e-handelns expansion. Det är en grupp som handlar med omtanke, ger mer till välgörenhet och väljer svenska företag för att inte gynna konkurrens från utländska aktörer.

– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.

DIBS årliga undersökning Svensk E-handel bygger på intervjuer med 2 000 internetanvändare i Sverige. Årets resultat visar att äldre mellan 66-74 år under de senaste åren står för den största procentuella ökningen bland e-handelskunderna.

Mobil fördubbling

De senaste fem åren har andelen äldre ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent för hela den vuxna befolkningen. Även inom den mobila e-handeln, där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar, står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.

Hälsa och kläder

Äldre handlar främst varor på nätet, där 54 procent handlar inom kategorin kropp och hälsa, och 40 procent köper kläder. Inom tjänster är man bäst av alla kategorier med att ge pengar till välgörenhet, 29 procent jämfört med snittet på 22 procent. Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker, 28 procent jämfört med 40 procent för hela gruppen. Äldre konsumenter är också tydliga med att de vill stödja svenska butiker och därför väljer bort att handla från utländska butiker.

De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent av de äldre, som också står för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish egna siffror.

23 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigit

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng