Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handlar med hjärtat

Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen av e-handelns expansion. Det är en grupp som handlar med omtanke, ger mer till välgörenhet och väljer svenska företag för att inte gynna konkurrens från utländska aktörer.

Text anne hammarskjöld 23 november 2018 digit

aldre-par-myser-i-koket.jpg

– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.

DIBS årliga undersökning Svensk E-handel bygger på intervjuer med 2 000 internetanvändare i Sverige. Årets resultat visar att äldre mellan 66-74 år under de senaste åren står för den största procentuella ökningen bland e-handelskunderna.

Mobil fördubbling

De senaste fem åren har andelen äldre ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent för hela den vuxna befolkningen. Även inom den mobila e-handeln, där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar, står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.

Hälsa och kläder

Äldre handlar främst varor på nätet, där 54 procent handlar inom kategorin kropp och hälsa, och 40 procent köper kläder. Inom tjänster är man bäst av alla kategorier med att ge pengar till välgörenhet, 29 procent jämfört med snittet på 22 procent. Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker, 28 procent jämfört med 40 procent för hela gruppen. Äldre konsumenter är också tydliga med att de vill stödja svenska butiker och därför väljer bort att handla från utländska butiker.

De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent av de äldre, som också står för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish egna siffror.

Senaste nytt

Hej transparent transport

29 maj 2020

Apoteket Hjärtat lanserar ett miljövänligt transportalternativ för sin e-handel. Lösningen är utvecklad tillsammans med forskare vid Linköpings och Stockholms universitet.

Hackare nyttjar WHO

29 maj 2020

Hackare kopierar WHO:s sida till en bluffsajt och säljer tjänsten till bedragare som vill lura folk på pengar. Det visar en undersökning från it-säkerhetsföretaget Proofpoint.

Bygg hållbart nu

28 maj 2020

Med befintlig teknik och kända lösningar kan byggsektorn drastiskt minska sina utsläpp av koldioxid. Det visar forskning från Chalmers som utgår från Skanskas klimatkalkyl för riksväg 44.

Underkänd omsorg

28 maj 2020

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet. 

Trump hotar Twitter

27 maj 2020

Donald Trump hotar att stänga sociala medier-plattformar, eftersom han hävdar att de tystar konservativa röster. Uttalandet kommer efter att Twitter för första gången taggade presidentens tweets med en faktakollmärkning

Smarta coronaköer

27 maj 2020

Appen Kölapp gör det möjligt för butiker och restauranger att utan risk för smittspridning hjälpa sina kunder i tur och ordning. En QR-kod är allt som behövs för att köa i molnet.