Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

AdobeStock_73463772_2.jpg

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Techbolag samarbetar för bättre taligenkänning

4 oktober 2022

University of Illinois har inlett ett samarbete med Amazon, Apple, Google, Meta och Microsoft för att förbättra taligenkänning för personer med funktionsnedsättningar, såsom ALS, cp, parkinson och downs syndrom.

MSB: Svenskar alltmer oroliga för it-brottslighet

4 oktober 2022

Hela 43 procent av svenskarna har under det senaste året upplevt en ökad oro för att utsättas för it-relaterad brottslighet, visar en ny undersökning från MSB. Detta har även medfört positiva beteendeförändringar, där många har etablerat säkrare internetvanor under perioden.

Tiktok spårar användare även utanför appen

3 oktober 2022

Precis som exempelvis Google och Meta har Tiktok börjat spåra vilka webbplatser användarna besöker även när de inte är inne på Tiktok. Det skriver amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports i en ny rapport.

Ryssar duckar värvning med techlösningar

3 oktober 2022

Fejkade dokument på dark web och anonyma sim-kort är några av tricken som många ryssar nu tar till för att slippa värvning till Putins armé.

Twitter härmar Tiktok – ökar fokus på video

30 september 2022

Twitter gör som bland annat Instagram har gjort tidigare, nämligen att försöka efterlikna Tiktok. Användare ska kunna se videoklipp i helskärmsläge, och endast behöva scrolla uppåt för att se nya klipp.

Stäng