Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

AdobeStock_73463772_2.jpg

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Guldlänken för öppen data

14 juni 2019

Projektet ÖdiS uppmärksammas med Guldlänken 2019 för sitt arbete med ökad användning av öppen data för för innovation och verksamhetsutveckling i den offentliga sektorn. ÖdiS är ett gemensamt projekt mellan alla 26 Stockholmskommuner.

Sensor för bättre luft

14 juni 2019

På Chalmers har man utvecklat små sensorer som kan monteras på lyktstolpar och därifrån mäta luftkvaliteten. Tidigare har man oftast mätt luftens kaliber av större och dyrare mätstationer.

Drönare som hot

13 juni 2019

Att drönare numera finns i var och var annans ägo skapar säkerhetsrisker som vi måste börja fundera över, detta menar forskningsföretaget IOActive. 

AI för rena hav

13 juni 2019

Fujitsus AI-baserade tjänst VFO ska optimera bränsleförbrukningen till havs. Lösningen ska leda till minskade kostnader och mindre miljöpåverkan. 

Brister i blockkedjan

12 juni 2019

Marknaden för blockkedjor ökar kraftigt men det finns lite smolk i kedjebägaren. Hela 90 procent av dagens blockkedjeplattformar kommer att behöva bytas ut de kommande åren. Det visar en rapport från Gartner.

Nu granskas Spotify

12 juni 2019

Datainspektionen ska se över hur Spotify behandlar rätten till registerutdrag. Granskningen ska ske då myndigheten blivit varse om att brister kan finnas i detta arbete.