Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

AdobeStock_73463772_2.jpg

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Riksbyggen minskar klimatpåverkan med AI

8 juli 2021

Riksbyggen ska via en AI-lösning optimera energianvändningen i fastigheter och räknar med att göra en besparing på upp till 20 procent.

Youtubes algoritm föreslår fel innehåll

7 juli 2021

Sju av tio ångrar att de såg filmklipp som Youtubes algoritm rekommenderade. Det visar en undersökning från webbläsarföretaget Mozilla, som bland annat efterfrågar mer transparens kring hur rekommendationsalgoritmer är uppbyggda.  

Fjärrstyrt skogsbruk med 5G

6 juli 2021

I ett nytt projekt ska skogsbrukets forskningsinstitut testa 5G vid fjärrstyrning av skogsmaskiner. Förhoppningen är att uppkopplingen ska bidra till både effektivare produktion och bättre arbetsmiljö.

Klart för tillfrisknandebevis i covidpass

1 juli 2021

Inom EU lanseras idag de nya digitala vaccinpassen. Utöver bevis om vaccination och negativt test ska även tillfrisknande från covid-19 vara med i beviset framöver. Nu har SKR och regeringen kommit överens om förutsättningarna för detta.

WHO varnar: AI utvecklad för rika länder är en risk

30 juni 2021

AI som utvecklas inom vård och hälsa i rika länder kan vara en risk om den används utanför sitt utvecklingsområde. Enligt en ny rapport från WHO krävs ett mer ansvarsfullt förhållningssätt.

5G-robot rensar ogräs i Västerås

29 juni 2021

I ett projekt tillsammans med bland annat Rise, hjälper roboten Ekobot till att rensa ogräs i Västerås. Roboten är autonom och är uppkopplad till 5G-nätet.