Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

AdobeStock_73463772_2.jpg

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Bäst på engelska

15 februari 2019

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

5G ärver säkerhetsrisk

15 februari 2019

Redan innan 5G-nätet tagits i bruk har forskare hittat svagheter som gör protokollet till ett möjligt smörgåsbord för hackare. 

Ny roll för it-chef

14 februari 2019

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

Företag glömmer AI-säkerhet

14 februari 2019

Detta kan bli året som AI på allvar förändrar en rad branscher. Samtidigt som många företag ligger i startgroparna ökar riskerna att säkerhetsfrågorna kopplade till AI inte prioriteras som de bör. Av företagen som intervjuas i rapporten planerar mindre än hälften, 47 procent, att öka fokus på tester när det gäller påverkan av datamodeller och användning av algoritmer.

Kommunens bästa kanal

13 februari 2019

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

AI ökar nöjdheten

12 februari 2019

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.