Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

AdobeStock_73463772_2.jpg

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Fyra år sedan införandet – så går åsikterna om GDPR

25 maj 2022

GDPR trädde i kraft för fyra år sedan. I en ny undersökning framkommer att 70 procent av vd:ar och marknadschefer tycker det är viktigt att respektera individers integritet på nätet, och 74 procent anser att det kan vara en konkurrensfördel att göra det.

Södersjukhuset får Vitalis-stipendiet

23 maj 2022

Södersjukhuset har tilldelats Vitalis-stipendiet för sina försök att göra besöken på barnakuten lugnare och mer lättförståeliga. Arbetet innefattar bland annat en AR-app och ett system som visar upp antalet väntande barn.

Fiberkablar på havsbotten varnar för tsunamis

23 maj 2022

Information om jordbävningar och vågrörelser i världens hav och oceaner kan både öka skyddet mot tsunamis och kunskaperna om rörelser i jordens inre. Nu ser brittiska forskare en ny möjlighet till havsbaserad seismisk övervakning med befintliga optiska fiberkablar.

Ny lag kan stoppa Googles annonsdominans online

20 maj 2022

En ny amerikansk lag ska bryta Googles och Facebooks dominans på nätet. Om lagen träder i kraft kan bolagen behöva dela upp sina verksamheter inom onlineannonser.

Stäng