Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

AdobeStock_73463772_2.jpg

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Ny studie: Svenskar önskar mer kontroll över sin data

30 maj 2023

Majoriteten av svenska konsumenter vill ha mer kontroll över sin data och är villiga att skippa bekvämlighet för större ägande. Speciellt gäller detta inom finansiella tjänster (77 procent) samt hälso- och sjukvård (73 procent). 

Appen som kan alla parkeringsskyltar

29 maj 2023

KTH-studenterna Zakarias Hedenfalk och Maximillian Claesson blev trötta på alla krångliga parkeringsregler och böter. Därför skapade de appen Nofine, som kan läsa av och förklara parkeringsskyltar.

8000 svenska betalkort till salu på dark web

26 maj 2023

Två av tre kort som säljs på dark web, säljs tillsammans med annan privat information. Experter menar att de stulna betalkorten endast är ”toppen av isberget”. Korten säljs bland annat med användarens adress och telefonnummer, men också med personnummer och socialförsäkringsnummer. Detta visar NordVPN:s senaste undersökning.

Ny PTS-rapport: Surf i 5G-nätet ökar snabbt

25 maj 2023

Minskat antal ringda minuter i telenätet, men en snabb ökning av 5G-nätsanvändningen. Det visar Post- och Telestyrelsens (PTS) rapport Svensk telekommarknad 2022.

Digitaliseringsrådet får förnyat förtroende

25 maj 2023

Regeringen har beslutat att Digitaliseringsrådets uppdrag förlängs till sista december 2026. Rådet ska fortsätta arbeta för att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av kommuner, regioner och myndigheter.

Stäng