Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

AdobeStock_73463772_2.jpg

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Facebook anställer 10 000 inom EU för metaverse

21 oktober 2021

Ett metaverse är som en stor virtuell värld och ett projekt Facebook driver. Europa, med sin breda marknad, har identifierats som en lämplig plats för utvecklingen och bolaget siktar därför på 10 000 nya medarbetare de kommande 10-15 åren.  

Brittiska skolor kör ansiktsigenkänning i lunchkön

20 oktober 2021

På nio skolor i Storbritannien används nu ansiktsigenkänning för att ta betalt för skolmat. Den främsta anledningen är att tekniken ska snabba på tempot i lunchkön.

Sveriges första drönarcentrum

19 oktober 2021

Västervik blir nationellt centrum för framtidens obemannade flygande system med fyra zoner över all typ av terräng. Det är Transportstyrelsen som gett grönt ljus för Sveriges första UAS-zoner.

IMY säkrar AI-innovation

18 oktober 2021

Nu startar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ett samarbete med AI Sweden kring juridiska frågor om GDPR och AI. Målet är att säkra fortsatt innovation och samhällsutveckling.

Ökad efterfrågan på begagnad elektronik

15 oktober 2021

Efterfrågan på begagnad elektronik har ökat efter pandemin. Det kan bero på ett antal olika saker, såsom en ökad miljömedvetenhet, långa leveranstider på nya produkter och att företag behöver spara pengar.

Pc-marknaden växer – trots komponentbrist

14 oktober 2021

Pc-marknaden växer för sjätte kvartalet i rad. Tillväxten hade dock kunnat vara ännu starkare om det inte vore för logistikproblem och komponentbrist, menar IDC.