Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Binga mot cancer

I ett samarbete mellan svenska startupföretaget Waroncancer och Microsoft kan alla bidra till cancerforskning genom att använda sökmotorn Bing. Alla sökningar i en plugin till webbläsarna Microsoft Edge, Google Chrome eller via Search by Waroncancer stödjer preventiv vård och att finna ett botemedel för cancer.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 27 november 2018 digit

flicka-leker-flygplan.jpg

– Microsoft har som mål och vision att ha en aktiv roll i kampen mot cancer. Vi har bland annat ett researchteam som utvecklar innovationer för att upptäcka, motverka och behandla cancer. Men vi vill även skapa enkla sätt för individer att bidra och stödja kampen mot cancer. Därför är vi väldigt glada över att kunna utöka vårt samarbete med Waroncancer, säger Mathias Ekman, affärsutvecklare hälso- och sjukvård på Microsoft, i ett pressmeddelande.

Socialt nätverk

Likt de flesta stora sökmotorerna visar Waroncancer Search, search.waroncancer.com, annonser tillsammans med sökresultatet. När man klickar på en annons genereras intäkter som går till kostnaden för att driva sökmotorn. Därefter doneras minst 80 procent av överskottet oavkortat till cancerforskning.

– Waroncancer startades som ett socialt nätverk med syftet att stärka alla som påverkats av cancer. Vi har även haft som mål att sammanföra aktörer som på något sätt arbetar för att motverka cancer. Därför är vi otroligt stolta över att tillsammans med Bing och Microsoft lansera vår sökmotor. På detta sätt kommer alla kunna bidra och driva forskning framåt genom något så enkelt som att göra sina sökningar på Search by Waroncancer, säger Fabian Bolin, vd på Waroncancer.

Microsoft har tidigare ingått ett liknande samarbete med Ecosia, som använder intäkterna från sin sökmotor till att plantera träd. Hittills har Ecosias sökmotor genererat närmare 70 miljoner kronor.

 

Senaste nytt

Rekord för wearables

29 september 2020

Globala marknaden för wearables kommer växa med 14 procent i år, en stigande utveckling som väntas fortsätta de kommande åren. Mest populära är hearables. Det menar analysföretaget IDC.

Faran med smittspårning

29 september 2020

Forskare i Sverige och Danmark har hittat svagheter i digitala verktyg för spårning av covid-19. Datahanteringen och integriteten är två problem med de offentligt finansierade apparna.

Hör bra med 3D

28 september 2020

200 miljoner människor över 65 år lider av nedsatt hörsel. Det vill forskare tackla med en billig 3D-printad hörapparat.

Virus i Google Maps

28 september 2020

Efter en uppdatering av Google Maps kommer det bli möjligt att se antal covid-19-fall i ett utvalt område. Det skriver Google i en bloggpost.

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.