– Microsoft har som mål och vision att ha en aktiv roll i kampen mot cancer. Vi har bland annat ett researchteam som utvecklar innovationer för att upptäcka, motverka och behandla cancer. Men vi vill även skapa enkla sätt för individer att bidra och stödja kampen mot cancer. Därför är vi väldigt glada över att kunna utöka vårt samarbete med Waroncancer, säger Mathias Ekman, affärsutvecklare hälso- och sjukvård på Microsoft, i ett pressmeddelande.
Socialt nätverk
Likt de flesta stora sökmotorerna visar Waroncancer Search, search.waroncancer.com, annonser tillsammans med sökresultatet. När man klickar på en annons genereras intäkter som går till kostnaden för att driva sökmotorn. Därefter doneras minst 80 procent av överskottet oavkortat till cancerforskning.
– Waroncancer startades som ett socialt nätverk med syftet att stärka alla som påverkats av cancer. Vi har även haft som mål att sammanföra aktörer som på något sätt arbetar för att motverka cancer. Därför är vi otroligt stolta över att tillsammans med Bing och Microsoft lansera vår sökmotor. På detta sätt kommer alla kunna bidra och driva forskning framåt genom något så enkelt som att göra sina sökningar på Search by Waroncancer, säger Fabian Bolin, vd på Waroncancer.
Microsoft har tidigare ingått ett liknande samarbete med Ecosia, som använder intäkterna från sin sökmotor till att plantera träd. Hittills har Ecosias sökmotor genererat närmare 70 miljoner kronor.