Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Trådlös livskvalitet

Nu utvecklas en lösning som gör det möjligt för en person i elektrisk rullstol att ta sig fram sida vid sida med en assistent eller annat sällskap. Projektet drivs av Mittuniversitetet i samarbete med Permobil och tanken är att rullstolen med hjälp av en handhållen kontroll och stereokamerateknik ska följa personen som går bredvid användaren.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 18 oktober 2018 it i vården

pappa-och-son-skrattar-tillsammans.jpg

– Konceptet är i ett tidigt utvecklingsskede men på Permobil har vi sett ett stort behov ur ett funktionellt perspektiv men också utifrån den sociala aspekten. En trådlös styrning ger en ökad frihet då assistenten kan kommunicera och röra sig mer naturligt i förhållande till användaren. Tekniken är mogen för dessa tillämpningar och vi ser stora möjligheter med att kunna erbjuda detta även för våra användare, säger Per Larsson, manager Electronics & Alternative Drives på Permobil i ett pressmeddelande.

Följer handkontrollen

Stereokameratekniken som används liknar den i självkörande bilar och i krockvarnare. Kameran bestämmer avstånd och vinkel till en handkontroll som den medföljande personen håller i. En minidator i rullstolen gör beräkningar som i sin tur skickas vidare till rullstolens kontrollsystem. Stolen följer sedan handkontrollen automatiskt. Förutom att erbjuda mer frihet erbjuder tekniken ytterligare värdefulla mervärden.

– Det är inte ovanligt två personer måste följa med den person som inte har möjlighet att styra el-rullstolen själv, en person som styr och en person som går bredvid. Den nya tekniken gör att assistenten eller den anhörige kan gå bredvid användaren. Det kan även minska känslan av att personer pratar över huvudet på den som sitter i rullstolen, säger Lisbeth Kristensen, docent i omvårdnad.

EU:s regionala utvecklingsfond

Utvecklingsarbetet sker inom det treåriga forskningsprojektet SMART, smarta system och tjänster. Med en budget på 63 miljoner finansieras projektet av EU:s regionala utvecklingsfond, landstinget Västernorrland, Sundsvalls kommun, KK-stiftelsen, Mittuniversitetet samt 25 stora och små företag i Västernorrland och Jämtland.

Senaste nytt

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen. 

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Första bilen med solceller

16 maj 2019

Lagom till midsommar lanseras världens första solcellsdrivna passagerarbil. Batteriet har en räckvidd på mellan 600 och 800 kilometer beroende på användning. Det holländska företaget Lightyear lovar att detta är lösningen på räckvidd och laddning, två av de största utmaningarna för elbilar.