Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ris och ros i GDPR-granskning

För första gången sedan GDPR infördes den 25 maj i år har Datainspektionen sett över hur den viktiga artikel 37 efterlevs bland svenska företag och myndigheter. Resultaten visar att det finns en del att jobba på, inte minst bland teleoperatörerna.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 24 oktober 2018 säkerhet

lakare-med-patient.jpg

– Det är en väldigt viktig roll för att öka medvetenheten och regelefterlevnaden av GDPR, vilket är skälet till att vi prioriterat detta som vår första GDPR-granskning, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Enligt artikel 37 i dataskyddsförordningen, GDPR, är en myndighet eller ett offentligt organ skyldigt att utse ett dataskyddsombud och rapportera det till Datainspektionen.

Artikeln gäller också privata aktörer vars kärnverksamhet innebär en systematisk övervakning av enskilda personer eller behandling av känsliga personuppgifter. Ombudet ska se till att den egna organisationen följer bestämmelser och interna styrdokument om dataskyddsfrågor, samt informera och ge råd internt.

Många olika branscher

Datainspektionens undersökning omfattar drygt 400 organisationer, 243 myndigheter och 169 privata aktörer. I den gruppen ingår banker, teleoperatörer, försäkringsbolag, fackförbund, kollektivtrafikbolag och vårdgivare.

Enligt inspektionens slutrapport har majoriteten av organisationerna anmält och utsett ett dataskyddsombud i tid. Samtidigt har Datainspektionen hittat brister hos 59 organisationer, motsvarande 14,3 procent av urvalet:

Myndigheter: Av de 243 myndigheter som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 33 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister cirka 14 procent.

Privata aktörer: Av de 169 privata aktörer som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 26 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister drygt 15 procent.

Fackförbund under snittet

Rapporten konstaterar att skillnaden i regelefterlevnad mellan myndigheter och privata aktörer är marginell. Vissa branscher utmärker sig dock negativt. Det gäller särskilt teleoperatörer där fyra av åtta bolag inte levt upp till kraven. Även fackförbund utmärker sig negativt vid en jämförelse med snittet.

– Eftersom det gått så pass kort tid efter att GDPR infördes den 25 maj, har vi stannat vid att utfärda reprimander. Men, skulle vi framöver konstatera fortsatta brister när det gäller dataskyddsombud så kan även administrativa sanktionsavgifter bli aktuella, avslutar Lena Lindgren Schelin.

Senaste nytt

Golfa med 3D-print

24 november 2020

Cobra har tillsammans med HP tagit fram världens första 3D-printade golfklubba. Lanseringen sägs vara början på stora förändringar inom sporten.

Revision av RPA

24 november 2020

När myndighetsbeslut tas av datorer ökar ofta effektiviteten och rättssäkerheten, men det sker för lite kontroll och uppföljning. Det visar en ny granskning gjord av Riksrevisionen.

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka.