Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ris och ros i GDPR-granskning

För första gången sedan GDPR infördes den 25 maj i år har Datainspektionen sett över hur den viktiga artikel 37 efterlevs bland svenska företag och myndigheter. Resultaten visar att det finns en del att jobba på, inte minst bland teleoperatörerna.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 24 oktober 2018 säkerhet

lakare-med-patient.jpg

– Det är en väldigt viktig roll för att öka medvetenheten och regelefterlevnaden av GDPR, vilket är skälet till att vi prioriterat detta som vår första GDPR-granskning, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Enligt artikel 37 i dataskyddsförordningen, GDPR, är en myndighet eller ett offentligt organ skyldigt att utse ett dataskyddsombud och rapportera det till Datainspektionen.

Artikeln gäller också privata aktörer vars kärnverksamhet innebär en systematisk övervakning av enskilda personer eller behandling av känsliga personuppgifter. Ombudet ska se till att den egna organisationen följer bestämmelser och interna styrdokument om dataskyddsfrågor, samt informera och ge råd internt.

Många olika branscher

Datainspektionens undersökning omfattar drygt 400 organisationer, 243 myndigheter och 169 privata aktörer. I den gruppen ingår banker, teleoperatörer, försäkringsbolag, fackförbund, kollektivtrafikbolag och vårdgivare.

Enligt inspektionens slutrapport har majoriteten av organisationerna anmält och utsett ett dataskyddsombud i tid. Samtidigt har Datainspektionen hittat brister hos 59 organisationer, motsvarande 14,3 procent av urvalet:

Myndigheter: Av de 243 myndigheter som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 33 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister cirka 14 procent.

Privata aktörer: Av de 169 privata aktörer som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 26 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister drygt 15 procent.

Fackförbund under snittet

Rapporten konstaterar att skillnaden i regelefterlevnad mellan myndigheter och privata aktörer är marginell. Vissa branscher utmärker sig dock negativt. Det gäller särskilt teleoperatörer där fyra av åtta bolag inte levt upp till kraven. Även fackförbund utmärker sig negativt vid en jämförelse med snittet.

– Eftersom det gått så pass kort tid efter att GDPR infördes den 25 maj, har vi stannat vid att utfärda reprimander. Men, skulle vi framöver konstatera fortsatta brister när det gäller dataskyddsombud så kan även administrativa sanktionsavgifter bli aktuella, avslutar Lena Lindgren Schelin.

Senaste nytt

AI mot tjuvskyttar

15 januari 2019

En smart kamera framtagen av Intel ska hjälpa parkväktare i Tanzania att få koll på de jägarna som vill ta livet av savannens däggdjur.

Samarbete för snabbare bilar

15 januari 2019

Nu ska de cirka 100 inbyggda datorerna i ett självkörande fordon kunna kommunicera bättre för vässad funktionalitet. Det är målet för forskningsprojektet Destine och forskare vid Mälardalens högskola, som tar fram ramverket för den nya tekniken.

IoT mot vattenskador

14 januari 2019

Iioote och Rise har under fyra månader provat ett varningssystem för fukt- och vattenskador. Testet visar att utvalda och rätt placerade sensorer kan göra så att läckage upptäcks så tidigt att följdskador undviks.

Kiss kiss kissemiss

14 januari 2019

Den bekväma lösningen för alla världens kattägare är här. Den smarta kattlådan Lavviebot tar hand om avföringen, efter att katten är klar med sina behov, och meddelar dessutom ägaren hur det har gått. 

Så ska matsvinnet minskas

11 januari 2019

Med ett digitalt sätt att spåra donerad mat ska Sveriges matsvinn minska. Det är ambitionen i det Vinnovafinansierade projekt som Rise tillsammans med Sveriges Stadsmissioner nu startar.

Miljardär backar bitcoin

11 januari 2019

Den Hongkong-baserade miljardären Li Ka-shing har investerat i kryptovalutaplattformen Bakkt. Bakkt är ett globalt nätverk som vill öppna upp marknaden för den digitala krypto och -valutahandeln.