Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ris och ros i GDPR-granskning

För första gången sedan GDPR infördes den 25 maj i år har Datainspektionen sett över hur den viktiga artikel 37 efterlevs bland svenska företag och myndigheter. Resultaten visar att det finns en del att jobba på, inte minst bland teleoperatörerna.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 24 oktober 2018 säkerhet

lakare-med-patient.jpg

– Det är en väldigt viktig roll för att öka medvetenheten och regelefterlevnaden av GDPR, vilket är skälet till att vi prioriterat detta som vår första GDPR-granskning, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Enligt artikel 37 i dataskyddsförordningen, GDPR, är en myndighet eller ett offentligt organ skyldigt att utse ett dataskyddsombud och rapportera det till Datainspektionen.

Artikeln gäller också privata aktörer vars kärnverksamhet innebär en systematisk övervakning av enskilda personer eller behandling av känsliga personuppgifter. Ombudet ska se till att den egna organisationen följer bestämmelser och interna styrdokument om dataskyddsfrågor, samt informera och ge råd internt.

Många olika branscher

Datainspektionens undersökning omfattar drygt 400 organisationer, 243 myndigheter och 169 privata aktörer. I den gruppen ingår banker, teleoperatörer, försäkringsbolag, fackförbund, kollektivtrafikbolag och vårdgivare.

Enligt inspektionens slutrapport har majoriteten av organisationerna anmält och utsett ett dataskyddsombud i tid. Samtidigt har Datainspektionen hittat brister hos 59 organisationer, motsvarande 14,3 procent av urvalet:

Myndigheter: Av de 243 myndigheter som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 33 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister cirka 14 procent.

Privata aktörer: Av de 169 privata aktörer som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 26 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister drygt 15 procent.

Fackförbund under snittet

Rapporten konstaterar att skillnaden i regelefterlevnad mellan myndigheter och privata aktörer är marginell. Vissa branscher utmärker sig dock negativt. Det gäller särskilt teleoperatörer där fyra av åtta bolag inte levt upp till kraven. Även fackförbund utmärker sig negativt vid en jämförelse med snittet.

– Eftersom det gått så pass kort tid efter att GDPR infördes den 25 maj, har vi stannat vid att utfärda reprimander. Men, skulle vi framöver konstatera fortsatta brister när det gäller dataskyddsombud så kan även administrativa sanktionsavgifter bli aktuella, avslutar Lena Lindgren Schelin.

Senaste nytt

Drönare granskar bron

18 september 2020

Nu granskas pelare, pyloner och annan betong på Öresundsbron av drönare. Tidigare genomfördes motsvarande kontroll manuellt

MS AI-tips

18 september 2020

Att utbilda medarbetarna inom AI är minst lika viktigt som att ha rätt teknik på plats. Det visar en ny undersökning från Microsoft.

Miljarder till bredband

17 september 2020

Regeringen satsar ytterligare 2,2 miljarder på utbyggnaden av bredband. Satsningen görs för att stärka Sveriges digitalisering och kommer att fördelas under de kommande fem åren.

Självkörande utan skuld

17 september 2020

Säkerhetsföraren för en självkörande Uber åtalas nu för en dödsolycka i USA. Amerikanska polisen menar att det var mänskliga fel som orsakade olyckan, och inte det självkörande fordonet. 

Mindre ensam med robot

16 september 2020

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.

Sensorer sopsorterar

16 september 2020

Om industrins sopor sorteras med hjälp av sensorer och robotteknik kan avfallet återvinnas i större utsträckning. Det hoppas ett antal aktörer i Skåne, som har gått samman och startat en testbädd.