Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

57 nyanser av cyberbrott

Att cyberattacker orsakar problem och utmaningar är ingen nyhet. Mer anmärkningsvärt är skadornas omfattning för organisationer, samhällen och människor. En cyberattack kan orsaka allt från nyckelmedarbetare som slutar, till sjunkande aktiekurs och depression. Det visar ny forskning från universitetet i Oxford.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 oktober 2018 säkerhet

man med ansiktet i handen.jpg

– Vi har gjort den första detaljerade undersökningen av vilka effekter en cyberattack kan ha, hur varierande de är och hur de sprider sig över tid. Det stora antalet, 57, bekräftar problemens omfattning och vi hoppas kunna bidra till en bättre förståelse för utmaningarna. Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT, säger Jason R.C. Nurse, docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet, som leder forskargruppen bakom studien.

Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT.

Jason R.C. Nurse , docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet

Fem kategorier

Forskarna har definierat och kodat de olika skadeverkningar som kan bli resultatet av en cyberincident och hur de kan förvärras över tid. Sammantaget identifierade forskarna fem olika kategorier för att uppskatta effekterna av en cyberattack:

  • Teknik
  • Ekonomi
  • Psykologi
  • Anseende
  • Service och samhälle

Varje kategori bedöms enligt sina kriterier och förutsättningar. Inom kategorin teknik finns förlust av och skador på infrastruktur, kategorin ekonomi omfattar fallande aktiekurser och sjunkande vinst. I psykologi-kategorin finns depression och känslor av skam och ångest.

Anseende omfattar försämrade kundrelationer, förlusten av nyckelmedarbetare och intensiv mediebevakning. I kategorin service och samhälle ingår störningar av vardagslivet i form av minskat förtroende för teknik och sämre sammanhållning och trivsel i den drabbade organisationen.

JP Morgan som exempel

Forskarna pekar på högprofilattackerna mot Sony, JP Morgan och datingsajten Ashley Madison som exempel med en rad negativa konsekvenser som ekonomiska förluster och psykiskt lidande för enskilda medarbetare och användare.

Nu hoppas forskarna att deras resultat ska ge företagsledningar och politiker ännu större förståelse och respekt för direkta och indirekta skador av cyberattacker, och på så sätt ytterligare öka intresset för hur man hanterar verksamhetskritisk digital infrastruktur.

Källa: eurekalert.org

 

Senaste nytt

Nya Wikipedia

30 september 2020

För första gången på över tio år ska Wikipedia få ett nytt utseende. Förhoppningen är att allt ska vara klart lagom till sajten firar 20-årsjubileum 2021.

Explosion av ddos

30 september 2020

Under 2020 har det genomförts fler ddos-attacker än någonsin tidigare. Attackerna har även blivit starkare, då de ökat med 2851 procent i kapacitet sedan 2017.

Rekord för wearables

29 september 2020

Globala marknaden för wearables kommer växa med 14 procent i år, en stigande utveckling som väntas fortsätta de kommande åren. Mest populära är hearables. Det menar analysföretaget IDC.

Faran med smittspårning

29 september 2020

Forskare i Sverige och Danmark har hittat svagheter i digitala verktyg för spårning av covid-19. Datahanteringen och integriteten är två problem med de offentligt finansierade apparna.

Hör bra med 3D

28 september 2020

200 miljoner människor över 65 år lider av nedsatt hörsel. Det vill forskare tackla med en billig 3D-printad hörapparat.

Virus i Google Maps

28 september 2020

Efter en uppdatering av Google Maps kommer det bli möjligt att se antal covid-19-fall i ett utvalt område. Det skriver Google i en bloggpost.