Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

57 nyanser av cyberbrott

Att cyberattacker orsakar problem och utmaningar är ingen nyhet. Mer anmärkningsvärt är skadornas omfattning för organisationer, samhällen och människor. En cyberattack kan orsaka allt från nyckelmedarbetare som slutar, till sjunkande aktiekurs och depression. Det visar ny forskning från universitetet i Oxford.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 oktober 2018 säkerhet

man med ansiktet i handen.jpg

– Vi har gjort den första detaljerade undersökningen av vilka effekter en cyberattack kan ha, hur varierande de är och hur de sprider sig över tid. Det stora antalet, 57, bekräftar problemens omfattning och vi hoppas kunna bidra till en bättre förståelse för utmaningarna. Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT, säger Jason R.C. Nurse, docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet, som leder forskargruppen bakom studien.

Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT.

Jason R.C. Nurse , docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet

Fem kategorier

Forskarna har definierat och kodat de olika skadeverkningar som kan bli resultatet av en cyberincident och hur de kan förvärras över tid. Sammantaget identifierade forskarna fem olika kategorier för att uppskatta effekterna av en cyberattack:

  • Teknik
  • Ekonomi
  • Psykologi
  • Anseende
  • Service och samhälle

Varje kategori bedöms enligt sina kriterier och förutsättningar. Inom kategorin teknik finns förlust av och skador på infrastruktur, kategorin ekonomi omfattar fallande aktiekurser och sjunkande vinst. I psykologi-kategorin finns depression och känslor av skam och ångest.

Anseende omfattar försämrade kundrelationer, förlusten av nyckelmedarbetare och intensiv mediebevakning. I kategorin service och samhälle ingår störningar av vardagslivet i form av minskat förtroende för teknik och sämre sammanhållning och trivsel i den drabbade organisationen.

JP Morgan som exempel

Forskarna pekar på högprofilattackerna mot Sony, JP Morgan och datingsajten Ashley Madison som exempel med en rad negativa konsekvenser som ekonomiska förluster och psykiskt lidande för enskilda medarbetare och användare.

Nu hoppas forskarna att deras resultat ska ge företagsledningar och politiker ännu större förståelse och respekt för direkta och indirekta skador av cyberattacker, och på så sätt ytterligare öka intresset för hur man hanterar verksamhetskritisk digital infrastruktur.

Källa: eurekalert.org

 

Senaste nytt

Danske Bank pluggar AI

24 maj 2019

Danske Bank ska genomföra utbildningar inom AI för alla Sveriges medarbetare under 2019. Förhoppningen är att tekniken bland annat ska kunna hjälpa till mot finansiell brottslighet. 

Cyberhot i skattetider

24 maj 2019

För första gången finns banktrojanen Trickbot på den svenska listan över skadlig kod. Som om det inte vore illa nog smög den sig in lagom till att skattedeklarationen skulle lämnas in.

Bosch billiga lufttaxi

23 maj 2019

Med hjälp av sensorer från Bosch kan vi snart se flygande taxibilar. Flygtester inleds 2020 och autonoma flygtaxis kan bli realitet i våra städer till 2025. 

Gartner hyllar Dell

22 maj 2019

Gartner har prisat Dell Technologies för sitt hållbarhetsarbete. En anledning är Nextwave, projektet där man har som mål att skapa världens första försörjningskedja med havsplast.

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.