Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

57 nyanser av cyberbrott

Att cyberattacker orsakar problem och utmaningar är ingen nyhet. Mer anmärkningsvärt är skadornas omfattning för organisationer, samhällen och människor. En cyberattack kan orsaka allt från nyckelmedarbetare som slutar, till sjunkande aktiekurs och depression. Det visar ny forskning från universitetet i Oxford.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 oktober 2018 säkerhet

man med ansiktet i handen.jpg

– Vi har gjort den första detaljerade undersökningen av vilka effekter en cyberattack kan ha, hur varierande de är och hur de sprider sig över tid. Det stora antalet, 57, bekräftar problemens omfattning och vi hoppas kunna bidra till en bättre förståelse för utmaningarna. Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT, säger Jason R.C. Nurse, docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet, som leder forskargruppen bakom studien.

Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT.

Jason R.C. Nurse , docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet

Fem kategorier

Forskarna har definierat och kodat de olika skadeverkningar som kan bli resultatet av en cyberincident och hur de kan förvärras över tid. Sammantaget identifierade forskarna fem olika kategorier för att uppskatta effekterna av en cyberattack:

  • Teknik
  • Ekonomi
  • Psykologi
  • Anseende
  • Service och samhälle

Varje kategori bedöms enligt sina kriterier och förutsättningar. Inom kategorin teknik finns förlust av och skador på infrastruktur, kategorin ekonomi omfattar fallande aktiekurser och sjunkande vinst. I psykologi-kategorin finns depression och känslor av skam och ångest.

Anseende omfattar försämrade kundrelationer, förlusten av nyckelmedarbetare och intensiv mediebevakning. I kategorin service och samhälle ingår störningar av vardagslivet i form av minskat förtroende för teknik och sämre sammanhållning och trivsel i den drabbade organisationen.

JP Morgan som exempel

Forskarna pekar på högprofilattackerna mot Sony, JP Morgan och datingsajten Ashley Madison som exempel med en rad negativa konsekvenser som ekonomiska förluster och psykiskt lidande för enskilda medarbetare och användare.

Nu hoppas forskarna att deras resultat ska ge företagsledningar och politiker ännu större förståelse och respekt för direkta och indirekta skador av cyberattacker, och på så sätt ytterligare öka intresset för hur man hanterar verksamhetskritisk digital infrastruktur.

Källa: eurekalert.org

 

Senaste nytt

Myten om mobilen

18 september 2019

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Dataskydd vid forskning

17 september 2019

För att göra det lättare att tackla forskningsfusk lägger regeringen fram en preposition om att göra det möjligt att behandla personuppgifter vid hantering av oredlighet i forskning.

KTH utbildar cybersoldater

17 september 2019

Varje dag sker hundratals cyberattacker mot svenska myndigheter. Attackerna är ett hot mot rikets säkerhet och det öppna, demokratiska samhället. Nu utbildar KTH framtidens cybersoldater i samarbete med Försvarsmakten.

Sveriges digitala mognad

16 september 2019

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Stressa ned med AI

16 september 2019

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

I tid med big data

13 september 2019

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.