Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Vägen till smartare hamnar

stor röd båt i helsingborgs hamn.jpg

Runt 800 lastbilar lämnar dagligen gods i Helsingborgs hamn och för att öka effektiviteten är it-avdelningen numera integrerad med verksamheten. Efter införandet av automatiserad vägning och mobila lösningar är nu fokus på blockkedjor och IoT.

– Vi fattade beslutet för ungefär 18 månader sedan att it skulle komma närmare verksamheterna i företaget, eftersom it med tiden har blivit så mycket mer än att installera switchar och fixa problem. Vi har numera flera personer hos oss med tydlig verksamhetsanknytning. Det handlar om att gå från att vara en kostnad till att bli en affärsnytta, säger Sanjin Redzepagic, it-chef på Helsingborgs Hamn.

24 000 ton om dagen

Att bedriva Sveriges näst största containerhamn innebär uppemot 800 lastbilar om dagen som kommer inkörande fullastade med gods som ska vägas för att kunna prissättas. Det är alltså dels en fråga om ekonomi, dels om säkerhet.

Tidigare sköttes bokningar för den här vägningen via mejl och det var inte ovanligt att det skickades ett tiotal mejl fram och tillbaka för varje bokning.

Nu har hamnen, tillsammans med externa leverantörer, tagit fram en portal där man som kund får en tydligare överblick över hur långt i kedjan godset har kommit.

– Transparens är A och O och detta är en av de saker vi har utvecklat i takt med att vi har blivit en mer verksamhetsutvecklande enhet, säger Sanjin Redzepagic.

Holistiskt arbetssätt

En annan viktig orsak till att göra it-avdelningen till en verksamhetsutvecklande enhet är att arbetet blir mer holistiskt.

Istället för att släcka bränder och åtgärda problem när de uppstår blir det nu betydligt lättare att åtgärda framtida problem och få en bild hur man kan upprätthålla ett mer hållbart informationsflöde mellan verksamheterna inom bolaget, enligt Sanjin Redzepagic.

– Vi är en förhållandevis liten it-avdelning, så det bästa vi kan göra är att bygga en så bra grund som möjligt för att sedan lättare kunna samarbeta med våra leverantörer när vi väl ska utveckla en ny app, säg. Ju bättre koll vi har på samtliga verksamheter och hur de hänger ihop, desto lättare kan vi hitta konstruktiva lösningar.

Appar, IoT och blockkedjor

Helsingborg hamn har sedan tid tillbaka anslutit sig till hybridlösningen Citrix Xenmobile för att lättare kunna trycka ut appar och mobila lösningar till sina medarbetare.

– Innan var det väldigt mycket papper och penna. Nu kan vi publicera ny information och alla får tillgång till det direkt var de än befinner sig, säger Sanjin Redzepagic.

Tittar man lite längre in i framtiden är helt klart IoT något som kommer prägla hela logistikbranschen, tror Sanjin Redzepagic.

– Detta är en bransch där vi har oerhört information i omlopp. Från det att en vara lämnar en lastkaj med lastbil i ett land till det att det når kunden någonstans i världen. All information kring fraktmomenten, där exempelvis temperatur kan vara avgörande, skulle kunna skötas på ett mer automatiserat och därmed effektivare sätt med hjälp av IoT.

Tittar man på logistikbranschen i stort är skulle även blockkedjetekniken vara revolutionerande, menar Sanjin Redzepagic.

– All dokumentation med tullavgifter, kollispecifikationer, och så vidare, är dels väldigt mycket information att hålla reda på, dels information som ofta är säkerhetsklassad. Där vet jag att de allra största aktörerna tittar på om blockkedjeteknik kan vara en väg att gå. I internationella mått mätt är ju vi en liten hamn, men det är klart att även vi håller oss à jour och gör det vi kan i sammanhanget, säger Sanjin Redzepagic.

13 augusti 2018 Uppdaterad 5 december 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Helsingborgs hamn

Rekommenderad läsning