Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Signera mera i Lomma

I en kommun hanteras mängder av dokument som ska signeras. Lomma kommun tar nu fram en lösning som ska underlätta och påskynda arbetet, inte minst för att öka transparensen gentemot medborgaren.

– För att man ska lyckas med en digital transformation har vi märkt att det krävs en digital signatur. Vi tog tidigt beslut om att vi skulle använda Mina Meddelanden, som Skatteverket använder sig av, i så stor utsträckning som möjligt men sprang genast på patrull eftersom det fortfarande är väldigt många protokoll som måste skrivas ut och signeras för hand.

– Ett led i arbetet är att varje tjänsteman som har ett beslut till en medborgare i kommunen ska kunna trycka på en knapp i Word och få tillbaka det som en signerad pdf-fil. Därefter skickas den till medborgaren och till vår portal Mina Kommunkontakter, där alla myndighetsbeslut samlas, så att man medborgaren lätt kan komma åt dem. Dessutom skapas en god grund för e-arkivet för det som ska diarieföras, säger Patrik Flensburg, servicechef i Lomma kommun.

– De här digitala signeringarna ger fantastiskt effektivitet i arbetet. Och det blir ju mycket skönare för oss medborgare när vi kan samla allt på ett ställe i mobiltelefonen på kommunens e-plattform, där bygglovsärenden ligger tillsammans med alla ens andra kommunärenden.

Hur vet man i vilken var man ska börja?

– Naturligtvis får man ta var sak för sig. Vi har precis startat med protokollsigneringen, där protokoll knutna till fackliga organisationer nu signeras digitalt. Nu påbörjas resan med att få in de politiska delarna på samma sätt, vilket de är eld och lågor över. Men man får inte glömma att anpassa sin organisation. Det här är ju en totalförändring mot hur man jobbar idag. Med det sagt tror jag att det är en lättnad för väldigt många att slippa hantera så mycket papper, och känna att man har det signerade dokumentet i sin egen dator. Vi hoppas bli klara med dessa bitar i oktober i år.

Vad blir nästa steg?

– Ett stort bekymmer i en kommun är att vi har en oerhört fragmenterad verksamhet med skol- och socialförvaltning, miljö- och byggförvaltning, och så vidare. Det är som en stor kakburk där man kan göra mycket med digitala transformationer. Vi har exempelvis påbörjat ett stort arbete kring processkartläggning, och där värdet ligger i att involvera medborgaren via Mina kommunkontakter. Om du har en synpunkt eller har gjort en felanmälan så ska allt detta gå att följa på ett och samma ställe, och det kan man nu hos oss i Lomma.

– Vi har exempelvis tjänster där du kan se att hålet i marken utanför ditt hus är lagat och klart, och den tjänsten vill vi utveckla för att få ännu mer transparens. Men man måste ta det stegvis eftersom det är så många områden som berörs. Alltifrån sensorövervakning på en äldre person, till it i skolan. Det finns fantastiskt mycket att göra. Arbetslös är man inte på ganska länge, och det gäller att få med sig verksamheterna såklart.

20 augusti 2018 Uppdaterad 25 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning