Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Signera mera i Lomma

I en kommun hanteras mängder av dokument som ska signeras. Lomma kommun tar nu fram en lösning som ska underlätta och påskynda arbetet, inte minst för att öka transparensen gentemot medborgaren.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 20 augusti 2018 digit

– För att man ska lyckas med en digital transformation har vi märkt att det krävs en digital signatur. Vi tog tidigt beslut om att vi skulle använda Mina Meddelanden, som Skatteverket använder sig av, i så stor utsträckning som möjligt men sprang genast på patrull eftersom det fortfarande är väldigt många protokoll som måste skrivas ut och signeras för hand.

– Ett led i arbetet är att varje tjänsteman som har ett beslut till en medborgare i kommunen ska kunna trycka på en knapp i Word och få tillbaka det som en signerad pdf-fil. Därefter skickas den till medborgaren och till vår portal Mina Kommunkontakter, där alla myndighetsbeslut samlas, så att man medborgaren lätt kan komma åt dem. Dessutom skapas en god grund för e-arkivet för det som ska diarieföras, säger Patrik Flensburg, servicechef i Lomma kommun.

– De här digitala signeringarna ger fantastiskt effektivitet i arbetet. Och det blir ju mycket skönare för oss medborgare när vi kan samla allt på ett ställe i mobiltelefonen på kommunens e-plattform, där bygglovsärenden ligger tillsammans med alla ens andra kommunärenden.

Hur vet man i vilken var man ska börja?

– Naturligtvis får man ta var sak för sig. Vi har precis startat med protokollsigneringen, där protokoll knutna till fackliga organisationer nu signeras digitalt. Nu påbörjas resan med att få in de politiska delarna på samma sätt, vilket de är eld och lågor över. Men man får inte glömma att anpassa sin organisation. Det här är ju en totalförändring mot hur man jobbar idag. Med det sagt tror jag att det är en lättnad för väldigt många att slippa hantera så mycket papper, och känna att man har det signerade dokumentet i sin egen dator. Vi hoppas bli klara med dessa bitar i oktober i år.

Vad blir nästa steg?

– Ett stort bekymmer i en kommun är att vi har en oerhört fragmenterad verksamhet med skol- och socialförvaltning, miljö- och byggförvaltning, och så vidare. Det är som en stor kakburk där man kan göra mycket med digitala transformationer. Vi har exempelvis påbörjat ett stort arbete kring processkartläggning, och där värdet ligger i att involvera medborgaren via Mina kommunkontakter. Om du har en synpunkt eller har gjort en felanmälan så ska allt detta gå att följa på ett och samma ställe, och det kan man nu hos oss i Lomma.

– Vi har exempelvis tjänster där du kan se att hålet i marken utanför ditt hus är lagat och klart, och den tjänsten vill vi utveckla för att få ännu mer transparens. Men man måste ta det stegvis eftersom det är så många områden som berörs. Alltifrån sensorövervakning på en äldre person, till it i skolan. Det finns fantastiskt mycket att göra. Arbetslös är man inte på ganska länge, och det gäller att få med sig verksamheterna såklart.

Rekommenderad läsning

E-tjänstpionjärerna i Lomma

10 jan 2017 digit

Lomma_960x640.jpg Lomma_960x640.jpg Lomma_960x640.jpg

Lomma kommun må vara liten till storleken på it-avdelningen men när det gäller e-tjänster är man en av de absoluta pionjärerna i landet.

Hur skapar man nytta av Digital Signage?

25 maj 2016 digit

digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad

Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning. 
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson. 

"Är som Lego för vuxna"

26 maj 2016 digit

lego.jpg lego.jpg lego.jpg

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

Office 365 får Scanias hjul att rulla

26 maj 2016 digit

scania bootcamp scania bootcamp scania bootcamp

De kommande åren väntar en stor utrullning av Office 365 för Scania. Inom ett par år ska alla användare ha gått från konton on-premises till molnet. Det är en stor utmaning för ett företag med över tusen service- och försäljningsställen bara i Europa.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Microsoft tar hjälp av användarna

2 jun 2016 digit

bertman.JPG bertman.JPG bertman.JPG

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, pratar om företagets utveckling och framtid. Han ser den nuvarande förändringsfasen som en av de mest spännande någonsin i och med bland annat digitaliseringen och Windows 10.  

IoT är lösningen för trångbodda

2 jun 2016 digit

bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG

I nästa våg av Internet of things kommer vardagen för många av oss att underlättas. Andrew Bolwell från HP Labs och Stefan Bergdahl från HP Sverige ger konkreta exempel.

Stena Metall molnförbereder

8 jun 2016 digit

snip stena metall.JPG snip stena metall.JPG snip stena metall.JPG

Annika Hansson från Stena Metall och Peter Falk, regionchef på Atea, diskuterar Stenas arbete, de bådas samverkan och vad som krävs för att digitaliseringen ska lyckas.