Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Plugga för framtiden

Drönaroperatörer och programmerare av förarlösa fordon är två utbildningar som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen har startat. Med hjälp av trendspaningsapplikationer och en tät kontakt med branschorganisationer, utvecklar myndigheten nya utbildningar för framtidens jobb.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 27 augusti 2018 digit

– Vi har i uppgift att utbilda personer som fyller de hål som finns ute på arbetsmarknaden och se till att de har rätt kompetens. För att lyckas med det använder vi trendspaningsapplikationer som söker efter trender inom nya och gamla yrken, och vart arbetsmarknaden är på väg. Det gör vi tillsammans med branschorganisationer och företag där vi analyserar vilka yrken som ser ut att behövas de närmaste två-tre åren, säger Robert Dellbrant, Infrastrukturansvarig på Myndigheten för Yrkeshögskolan.

Vad ser ni för trender?

– Vi har utbildningar dels inom traditionella yrken som sjukvården, och dels nya yrken. Förra året startade vi en utbildning för drönaroperatörer. I år har vi startat en utbildning för programmerare av styrutrustning för förarlösa fordon. Där arbetar vi tillsammans med arbetsmarknaden och tar reda på vilken kompetens som behövs, och sen ser vi till att personer som antas får rätt kompetens som sedan kan leda till ett arbete.

Vad är era största utmaningar?

– Vi har fått ett större anslag som gör att vi kan skapa flera utbildningsplatser, och tanken är att vi ska gå från 30 000 årsplatser till 45 000 årsplatser. För oss är utmaningen att hitta rätt typ av sökande. Det handlar om att nå ut med riktad information till den typ av grupper som vi ser skulle antingen skulle behöva ta sig upp i karriären, eller byta karriär, eller kunna ta nya yrken som ännu inte finns.

– Jag tror nog att vi hittar verktyg för det som riktad reklam till exempel. Vi ser ju vilka som är på våran hemsida och är intresserade och i vissa fall missar vi helt dem som vi egentligen söker. Det är vår nästa utmaning.  

Hur ser det ut hos er år 2020?

– Förutom att vi har ett utökat antal elever och ännu fler yrken som vi ska utbilda inom så hoppas jag att vi lättare hittar rätt personer som söker sig till oss.

Rekommenderad läsning

james whittaker pixlr.jpg

"Sorry Trump, det är vi som bestämmer"

31 okt 2017 ledarskap

Data kommer att tjäna och styra våra liv. James Whittaker, Microsoft, spanar in en framtid som är väldigt nära och som kommer att förändra allt. 

kvinna med hatt och solglasögon i klassisk cabbe.jpg
video

Suzukis nya fjäder

23 sep 2019 digit

Genom att digitalisera produktionen får Suzuki Garphyttan bättre koll på flödet i fabrikerna. Det är inte minst viktigt för omställningen från traditionell förbränningsmotorn till andra alternativ.

applen-svenskaretur-einride.jpg

Einride för returer

3 jun 2019 digit

I ett samarbete med Svenska Retursystem ska Einride undersöka om man kan effektivisera och få ett mer hållbart transportsystem genom att digitalisera och automatisera varuflödena.

färglad fåtölj.jpg
video

AJ:s digitala resa

21 aug 2019 digit

AJ Produkter säljer allt från konferensbord till tryckluftspistoler. Hjärtat i försäljningen är produktkatalogen men e-handeln blir en allt viktigare del av bolagets tillväxt i Sverige och Europa. Nästa steg för bolaget är att utveckla smarta tjänster inom logistik.

flyg-bosch.jpg

Bosch billiga lufttaxi

23 maj 2019 digit

Med hjälp av sensorer från Bosch kan vi snart se flygande taxibilar. Flygtester inleds 2020 och autonoma flygtaxis kan bli realitet i våra städer till 2025. 

ankamma-med-ungar-pa-promenad.jpg (1)

Självkörande säkerhet

10 maj 2019 digit

Forskningsprojektet Headstart med bland annat Rise och Chalmers tekniska högskola ska ge både säkrare och mer hållbara automatiserade transporter på de europeiska vägarna. Projektet finansieras av EU:s ramprogram Horisont 2020

bil-960640.jpg

Första bilen med solceller

16 maj 2019 digit

Lagom till midsommar lanseras världens första solcellsdrivna passagerarbil. Batteriet har en räckvidd på mellan 600 och 800 kilometer beroende på användning. Det holländska företaget Lightyear lovar att detta är lösningen på räckvidd och laddning, två av de största utmaningarna för elbilar.

rapport-om-sjalvkorande-bilar.jpg

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019 digit

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

drake-960640.jpg

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019 digit

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen.