Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Motala vårdar med mobilen

två belgiska ljusa öl i glas i närbild.jpg

Motala kommun använder digitala alkoholmätare som nyttjas av klienterna i beroendevården. Resultatet har inneburit en ökad trygghet för alla och att personalen har mer tid att jobba förebyggande.

– Den största fördelen är att det blir en helt annan frihet för våra klienter. De slipper känna sig konstant jagade av oss och istället kontaktar vi dem om vi ser att resultatet av deras tester inte är i enlighet med det vi kommit överens om. Klienterna blir bättre på att komma på möten och sköta tider just för att de känner att de gör det av fri vilja, säger Jenny Westerin, behandlingsassistent på Motala kommun, under SKL:s föreläsningen om it-lösningar i vården.  

Selfie och alkoholmätare

År 2016 deltog Motala och fyra andra kommuner i ett projekt som avslutades med rapporten Värdet av en nykter dag. I rapporten beskrivs hur 35 klienter fick prova alkomätaren Previct med lyckat resultat. Nu används metoden för 10 procent av kommunens vårdklienter.

Utöver den digitala alkoholmätaren får klienten även en smart telefon. Genom att blåsa i mätaren samtidigt som man tar en selfie kan vårdpersonalen vara säker på att man inte har fuskat. Därefter skickas bilden tillsammans med resultatet direkt in till personalens vårdportal.

Satsningen är en del i arbetet med att fokusera på tekniska lösningar i hemmet, det vill säga idéen om att de som kan vårda sig själva i sitt hem mår bättre, samtidigt som det blir mindre kostnader för kommunen.

– Vi kommer överens med respektive klient om hur ofta och när han eller hon ska blåsa. Det finns också tillgång till dagbok om man vill föra en sådan, och en knapp klienten kan trycka på om de vill ha akut kontakt från oss. Resultatet hamnar hos oss omgående, och vi får dessutom bättre överblick om klienten är på väg in i ett återfall. Det blir en ärligare dialog eftersom vi får bättre uppsikt och klienterna känner sig tryggare, säger Jenny Westerin.

Inte mindre personal

Anna Widéen, tillförordnad enhetschef för Psykologistöd, missbruk och boendestöd på sociala resursverksamheten på Motala kommun, vidhåller att detta inte är ett sätt för att skära ner på personal, utan att det tvärtom handlar om att öka insatserna på hemmaplan, och underlätta arbetet för kommunens LVM-hem och behandlingsassistenter. 

– Precis som med all ny teknik har det förstås varit en lärandekurva, och vi lär oss fortfarande nya saker, men överlag har det varit en lyckad satsning, både för klienter och personal, säger hon.

Så funkar Previct

Klienten får först fylla i enkäter och kommunen säkerställer att man har klientens samtycke för att använda verktyget.

Under behandlingstiden blåser klienten i en alkoholmätare som är kopplad till en app i en smart telefon, ofta tre gånger per dag, på bestämda tider. Samtidigt tar han eller hon en selfie på sig själv.

Skulle svaret bli positivt får klienten en kvart på sig att blåsa om, eftersom man kan få utslag av mat som innehållit små mängder alkohol eller från alkohol som finns naturligt i munnen.

Därefter skickas bild tillsammans med resultat in en vårdportal som behandlingsassistenterna har tillgång till, med färglagda prickar som visar resultat på blåsningen.

I programvaran som behandlingsassistenten har tillgång till går det att analysera varje klients resultat i olika grafer.  

 

30 augusti 2018 Uppdaterad 8 januari 2021 Reporter Tim Leffler it i vården Foto Adobestock

Rekommenderad läsning

Dronare Linköping Norrkoping

Tung drönarlast

10 nov 2020 digit

Nu planeras en flygtur för en drönare som ska klara att frakta tio kilo mellan Linköping och Norrköping. Flygningen är en del av en satsning i Europa som ska påvisa samhällsnyttan med drönare.

Omsorg Infrarött

Infrarött hjälper äldre

3 nov 2020 digit

En digital vårdassistent, som är kopplad till väggsensorer, larmar och bevakar de boende på vård- och omsorgsboendet Ängen i Örebro. Framöver ska sensorerna även mäta puls och andning med hjälp av infrarött ljus. 

kablar-it.jpg

It-strul för 30 mdr

10 dec 2019 digit

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

fin-tarta-med-korsbar.jpg (1)

Smakfull 3D

11 mar 2019 it i vården

Halmstads kommun deltar i ett nationellt forskningsprojekt som går ut på att puread mat ska likna sin naturliga form med hjälp av 3D-skrivare. Förhoppningen är att äldre med tugg- och sväljsvårigheter ska känna matglädje och få i sig den näring de behöver.

händer på en äldre person som trycker på ett trygghetslarm i handen.jpg

Digitala larm dröjer

6 mar 2019 it i vården

Var tionde kommun har ännu inte ställt om från analoga till digitala trygghetslarm i äldreomsorgen. Detta trots att omställningen skulle ha varit klar för två år sedan. 

cykel-vr.jpg

VR och robotar i Norrköping

28 feb 2019 digit

Pröva, testa och inspirera. Norrköping växer med ny teknik. Nu kan invånarna VR-cykla i en av kommunens parker och i skolorna finns robotar som eleverna kan träna med inför sina framföranden i klassen.

vin ska hällas upp i ett glas men en hand håller för vinglaset.jpg

Petra, hur mår jag?

27 feb 2019 it i vården

Många lider av sjukdomar utan att veta om det. Med hjälp av roboten Petra ska fler kunna diagnostiseras och få hjälp med rätt medicin. Det hoppas läkemedelsbolaget Merck som har utvecklat roboten Petra tillsammans med Furhat.

 

en gammal fin gumma vid ett bord tittar ironiskt åt sidan i en orange skjorta.jpg

Så blir Attendo ledande

20 feb 2019 it i vården

Omsorgs- och vårdföretaget Attendo vill ta den europeiska, digitala ledartröjan inom omsorgsbranschen. Som ett led i det arbetet arbetar bolaget genomgripande med att sätta en gemensam it-arkitektur för samtliga verksamheter.

vardko960640.jpg

AI ökar nöjdheten

12 feb 2019 it i vården

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.