Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT på menyn hos Dafgårds

Med Billys pan pizza och Karins lasagne serverar snart hundraåriga Dafgårds några av Sveriges mest älskade färdigrätter. Nu testar företaget sensorer i lastbilarna för att säkra kylkedjan och fortsätta överträffa kundernas förväntningar.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 12 juli 2018 digit

– En av de viktigaste delarna när man hanterar fryst mat är att temperaturen är rätt, dels när de tillverkas och dels under distributionen till kunderna, säger Daniel Stenmark, CIO på Dafgård.

Hur vill ni förbättra den processen?

– Vi har startat en pilot där vi sätter ut sensorer i våra lastbilar som distribuerar ut maten till våra omlastningsställen, som ska hjälpa oss att säkerställa att vi inte får någon obruten kylkedja.

Hur kommer de att funka?

– Man sätter sensorer både i släpet och i bilen och dessa skickar sedan signaler till en dator i hytten på lastbilen. När den sedan kommer till en omlastningscentral eller till Dafgårds huvudkontor, så ansluter sig datorn till vårt nätverk där vi samlar in datan på ett säkert sätt till våra databaser, där vi sedan kan behandla och analysera den.

Hur fungerar det nu?

– Idag har vi ett mer manuellt sätt där man är tvungen att plocka ur en enhet ur lastbilen och sedan läsa av temperaturen på den. Det är mer komplicerat och tar längre tid innan man får reda på svaren. Om allt går som det ska rent tekniskt så skulle det här nya sättet innebära att vi får en betydligt snabbare hantering, och vi kan påvisa för kunden att vi håller en obruten kylkedja, eftersom det är A och O.

Är det kunderna som driver på det här initiativet?

– Ja, dessutom finns det mycket livsmedelskrav som vi ska uppfylla, där det här är ett av dem. Så det här är ett sätt att se över hur ny teknik kan förbättra vårt redan goda arbete än mer.

Finns det andra områden ni tittar på?

– I produktionen tittar vi på liknande lösningar. Vi har en mängd produktionslinor och vid varje sådan lina sitter det datorer med sensorer i som vi samlar data ifrån och som vi sen kan ta in och utifrån det fatta beslut. Till exempel kring hur en maskin har gått och att man även temperaturen på maten på linjen hålles inom vissa bestämda mätvärden. Idag gör vi manuella kontroller för att säkerställa att en köttbulle exempelvis håller rätt temperatur, men kan man få in rapporter löpande kan man säkerställa det på det viset. 

När kommer allt att vara på plats?

– I lastbilarna testar vi för att se hur det funkar när bilen är full med mat. Där är vi som sagt väldigt nära. Inom matproduktionsområdet hoppas jag att något på plats till hösten som vi kan bygga vidare på. Vi har haft en proof of concept, men jag hoppas att vi kan börja driftsätta det så snart som möjligt. Det blir en spännande höst, som handlar om att automatisera, effektivisera och säkerställa processer som i slutändan kan generera ett affärsvärde.

Rekommenderad läsning

Familjen först för Dafgårds

9 okt 2017 digit

dafgards 960640.jpg dafgards 960640.jpg dafgards 960640.jpg

Familjeföretaget Dafgårds är ett av Sveriges största livsmedelsföretag med Gorbys piroger som en av storsäljarna. Också när det gäller företagets digitalisering är receptet att hålla det i familjen och ta vara på medarbetarnas kompetens och engagemang.

Permobil digitaliserar

10 jun 2016 digit

permobil.JPG permobil.JPG permobil.JPG

Jonas Westerlund från Permobil pratar om företagets globala tillväxt, hur de just nu byter ut sitt affärssystem och hur IoT kan hjälpa deras kunder.

3D och sensorer på väg till Danmark

4 jun 2018 digit

oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg video

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

Vägen till smartare hamnar

13 aug 2018 digit

stor röd båt i helsingborgs hamn.jpg stor röd båt i helsingborgs hamn.jpg stor röd båt i helsingborgs hamn.jpg

Runt 800 lastbilar lämnar dagligen gods i Helsingborgs hamn och för att öka effektiviteten är it-avdelningen numera integrerad med verksamheten. Efter införandet av automatiserad vägning och mobila lösningar är nu fokus på blockkedjor och IoT.

IoT är lösningen för trångbodda

2 jun 2016 digit

bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG

I nästa våg av Internet of things kommer vardagen för många av oss att underlättas. Andrew Bolwell från HP Labs och Stefan Bergdahl från HP Sverige ger konkreta exempel.

Kristianstad säkrar med IoT

1 jun 2018 digit

glada-barn-simmar-under-vatten.jpg glada-barn-simmar-under-vatten.jpg glada-barn-simmar-under-vatten.jpg video

Livbojar och sophantering är några av de saker som kommer att bli uppkopplade via Lora. I Kristianstad jobbar verksamhet och it tätt tillsammans för att skapa nytta och kapa kostnader.

Mer momentum för CEVT

21 jun 2018 digit

en lynk & co-bil på en utställning.jpg en lynk & co-bil på en utställning.jpg en lynk & co-bil på en utställning.jpg video

Geely behövde inte leta långt när posten som senior vice president it till huvudkontoret i Sveriges automotivekluster skulle tillsättas. Efter tre år i Shanghai tar Nicklas Raask med sig det bästa av två managementkulturer när CEVT nu snabbt expanderar i Europa.

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg video

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling.