Familjen först för Dafgårds

dafgards 960640.jpg

Familjeföretaget Dafgårds är ett av Sveriges största livsmedelsföretag med Gorbys piroger som en av storsäljarna. Också när det gäller företagets digitalisering är receptet att hålla det i familjen och ta vara på medarbetarnas kompetens och engagemang.

– Vi har förflyttat positionerna ut mot verksamheten och blivit mer som vilken annan avdelning på företaget som helst. Vi har oftare möten med ledningen och de har märkt att även det digitala kan öka försäljningen och förbättra produktionen, säger Daniel Stenmark, CIO på Familjen Dafgård.
 
Familjeföretaget Dafgårds har haft sin verksamhet i västgötska Källby sedan 1930-talet och har växt till att bli ett av Sveriges största livsmedelsföretag. De senaste åren har de börjat jobba mer digitalt än tidigare, men när det gäller deras it-infrastruktur har Dafgårds fortsatt med det nära och familjära och satsat inhouse - inget är outsourcat. Genom det valet menar Daniel Stenmark att de sparar in pengar men också att de har skapat en konkurrensfördel då de snabbt kan följa upp nya önskemål och krav.
 
 Den enda nackdelen är att det blir många personer som sysslar med drift som skulle kunna syssla med något annat, men ekonomiskt finns det för oss ingen uppsida med outsourcing. Vi har sådan otrolig kompetens hos våra anställda som utvecklar våra affärssystem och lösningar fortlöpande - det hade vi inte kunnat göra ifall vi sålt ut infrastrukturen. Vi har också satsat på en flexibel och skalbar infrastruktur.

Reaktiv till proaktiv

När det gäller företagets övriga arbete har dock mycket förändrats, bland annat har de gått från att vara en reaktiv it-avdelning till att bli en mer proaktiv, menar Daniel Stenmark. Mest har Dafgårds arbetat digitalt runt marknad och logistiken - inte så mycket inom produktionen - men där ska det bli ändring framöver. De är i startgroparna med ett arbete kring hur man får bort pappersflöden i produktionen samt hur man genom IoT kan samla in data för att utvecklas.

 Vi kan se hur ofta och varför det är stopp i produktionslinjen. Information som vi samlar ihop och sedan kan förändra det som behöver förändras.

 Vi tittar även på möjligheterna med röststyrt plock där den anställde får instruktioner via headset genom voice speaking och plockar order på kommando. Vi tror att det kan effektivisera vår verksamhet mycket och vi slipper även alla papper, något som måste säkerställas till 100 procent är att utrustningen fungerar i frysmiljön på -26 grader.

När det gäller logistiken utanför fabriken så arbetar Dafgårds på en implementering av uppkopplade termometrar i sina lastbilar. Det ska göra att de på ett ännu tydligare sätt än idag kan påvisa att maten de fraktar aldrig varit i över tillåten temperatur och därmed brutit kylkedjan, vilket är viktig information för deras kunder, menar Daniel Stenmark. Men det är inte slut där.

 Chaufförerna ska framöver inte heller behöva ha massa papper med sig utan de ska jobba mer med streckkoder och elektroniska signaturer. Kunden ska också kunna följa bilens resväg via GPS så att de vet exakt när vår chaufför kommer.

 Inom sälj- och marknadssidan pågår också många arbeten bland annat med att se på hur man stödjer utesäljkåren med rätt verktyg och uppdaterad e-handel, allt för att möta och serva kunderna på bästa sätt. Vi har mycket på gång, vår digitalisering är en stor del av vår framtida existens. 

9 oktober 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Familjen Dafgård

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng