Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer momentum för CEVT

Geely behövde inte leta långt när posten som senior vice president it till huvudkontoret i Sveriges automotivekluster skulle tillsättas. Efter tre år i Shanghai tar Nicklas Raask med sig det bästa av två managementkulturer när CEVT nu snabbt expanderar i Europa.

Text Elisabeth Nore Foto fredrik kron, Lynk & Co 21 juni 2018 digit

Nästa år börjar Lync & Co säljas i Europa. Bilden är från bilsalongen i Shanghai 2017.

– Det pågår mycket verksamhet på CEVT. Vi är ungefär 2 000 medarbetare på Lindholmen i Göteborg, mitt i Västsveriges automotivecluster. Det är Geelys R&D-verksamhet i Europa och här tar vi fram såväl nya plattformar som utvecklar bilmodeller för de varumärken vi har, till exempel Lync & Co som vi lanserade för ett tag sedan. Nu är vi på väg ut i Europa med Lynk & Co:s bilmodeller, säger Nicklas Raask, Senior Vice President IT, CEVT.

Hur utvecklar ni verksamheten i Europa?

– Geely är ett globalt automotive- och techbolag med otroligt mycket teknik och fokus på utvecklingen framåt. Steg ett i den resan är Europa där man har en ganska stor portfölj med bland annat Volvo Cars, Lotus, London Electric Vehicle Company, tidigare London Taxi, CEVT och det nya varumärket Lynk & Co. Geely har en enormt stor verksamhet i Kina och en mycket stor ambition att växa globalt. Därför är Geely ett av världens mest expansiva bolag och gör det väldigt roligt att arbeta här.

Läs mer och se filmen: CEVT bygger för framtiden

Vad gör it för att jobba effektivt i en så snabbfotad verksamhet?

– Bolagen i Geely-portföljen har stora ambitioner och ett bra momentum och snabbfotad är en bra term för precis så vill vi jobba. Snabbt men inte för fort för att leda verksamheten och supportera vår teknikutveckling.

– När vi nu bygger Europalaget gäller det för oss att förstå var verksamheten är idag, vilka behoven, vilka key deliveries som ligger på bordet och försöka möta dem. Här finns både lågt hängande frukter men också områden där vi behöver pusha för vi tror att vi kan göra ett ännu bättre jobb än de enskilda delarna. Det är en fantastisk möjlighet att få bygga det här på hemmaplan, med grunden i Göteborg för att utvecklas i Europa.

Var kommer du närmast ifrån?

– Jag har ungefär 25 års erfarenhet från it-branschen och har bland annat lett en del konsultföretag. Jag har jobbat med automotivesidan sedan 2004, bland annat med Volvo Cars. Jag har också jobbat med e-handelsutveckling och gaming. Men bilindustrin ligger nära hjärtat och jag kommer närmast från Volvo Cars och uppdraget som globalt it-strukturansvarig samt som regional CIO, med ansvar för all vår it-verksamhet i Asien.

– Då var jag stationerad i Shanghai i tre år med huvudkontoret i Sverige. Nu vänder vi på den steken med huvudkontor i Kina och ansvar för en Europadomän. Det kan tyckas vara väldigt likt men det finns stora skillnader. Till exempel mellan skandinavisk management kontra kinesisk management. Under tiden i Shanghai har jag fått möjligheten att lära mig lite grann av det här, och tror att mina erfarenheter kan bidra till att sätta ihop en verksamhet som lirar både med Europa och med vårt huvudkontor i Hangzhou. Det är min förhoppning.

Vad är viktigast för dig under den närmaste tiden?

– Först och främst att ta tid för att förstå verksamheten. Förstå it-teamen i de olika bolagen, förstå den agenda som finns på affärssidan. Därför är det så viktigt att it kommer upp på agendan. Först då kan vi vara en bra samtalspartner, men också ta med saker från dessa möten och applicera dem i form av bra it-leveranser. I vissa fall kommer vi att leda, i andra fall kommer vi supporta men jag tror att båda delarna är väldigt viktiga.

– Vi har en stor innovationsverksamhet och den behöver vi också agera i tillsammans med våra kollegor i de olika bolagen. Det är då vi får ut kraften i helheten på ett bra sätt och bygger ett starkt Europa som stöttar och blir det one-stop-shop som vi vill vara.

Rekommenderad läsning

CEVT bygger för framtiden

11 jun 2018 digit

tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg video

Geelykoncernens innovationscentrum CEVT, China Euro Vehicle Technology, lever som man lär. Här jobbar it-avdelningen helt agilt för snabb och lösningsorienterad support till Geelys dotterbolag i Europa och USA. Snart samlas alla bolag i Sverige under ett tak byggt för hur vi jobbar 2025.

Testbädd för biljättar

4 jul 2018 digit

scania-testbadd-lindholmen.jpg scania-testbadd-lindholmen.jpg scania-testbadd-lindholmen.jpg

Den testbädd för elektromobilitet som RISE och Chalmers etablerar med stöd av regeringen och i samverkan med industriparterna CEVT, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen kommer att placeras på Lindholmen i Göteborg. Sammantaget innebär regeringens anslag och industriparternas åtaganden en investering på 1 miljard kronor.

Renovas gröna portal

31 maj 2018 digit

sopor-återvinning-960640.jpg sopor-återvinning-960640.jpg sopor-återvinning-960640.jpg video

I fjol hanterade kommunägda Renova 1 480 000 ton avfall och återvinningsmaterial. Ett arbete som inte bara resulterar i fjärrvärme i Västsverige, utan också mycket kunskap om återvinning. Kunskaper som nu kommer många till del genom en uppskattad kundportal, berättar Mikael Borgman, it- och projektchef på Renova.

Robot väljer rätt ruta

1 jun 2018 digit

tva-glada-i-nedcabbad-bil.jpg tva-glada-i-nedcabbad-bil.jpg tva-glada-i-nedcabbad-bil.jpg video

Med drygt 100 anläggningar finns det inte mycket Ryds Bilglas inte vet om trasiga vindrutor. Men det finns fler rutor än bilmodeller och för snabba och korrekta glasbeställningar tar bolaget hjälp av en robot, berättar Camilla Thörnqvist-Carlberg, it-projektledare på Ryds Bilglas.

Mobilt modellen för Hifab

31 maj 2018 digit

byggarbetsplats-med-kranar.jpg byggarbetsplats-med-kranar.jpg byggarbetsplats-med-kranar.jpg video

Nu satsar projektledningsföretaget Hifab på ett mer mobilt arbetssätt för att fortsätta bygga sig genom Sverige. Men det krävs mer än smart teknik för att få medarbetarna med på tåget i en bransch med fokus på hantverk och tunga maskiner, berättar Michael Couriaut, CIO på Hifab.

Kristianstad säkrar med IoT

1 jun 2018 digit

glada-barn-simmar-under-vatten.jpg glada-barn-simmar-under-vatten.jpg glada-barn-simmar-under-vatten.jpg video

Livbojar och sophantering är några av de saker som kommer att bli uppkopplade via Lora. I Kristianstad jobbar verksamhet och it tätt tillsammans för att skapa nytta och kapa kostnader.

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg video

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling. 

3D och sensorer på väg till Danmark

4 jun 2018 digit

oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg video

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

RPA för växande Skellefteå

3 sep 2018 digit

badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg video

Skellefteå kommun planerar för 80 000 invånare år 2030. För att det ska bli verklighet krävs att it-avdelningen stöttar verksamheten och att RPA implementeras. Det menar Anna Källsved, it-chef, Skellefteå kommun.