Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer momentum för CEVT

Nästa år börjar Lync & Co säljas i Europa. Bilden är från bilsalongen i Shanghai 2017.

Geely behövde inte leta långt när posten som senior vice president it till huvudkontoret i Sveriges automotivekluster skulle tillsättas. Efter tre år i Shanghai tar Nicklas Raask med sig det bästa av två managementkulturer när CEVT nu snabbt expanderar i Europa.

– Det pågår mycket verksamhet på CEVT. Vi är ungefär 2 000 medarbetare på Lindholmen i Göteborg, mitt i Västsveriges automotivecluster. Det är Geelys R&D-verksamhet i Europa och här tar vi fram såväl nya plattformar som utvecklar bilmodeller för de varumärken vi har, till exempel Lync & Co som vi lanserade för ett tag sedan. Nu är vi på väg ut i Europa med Lynk & Co:s bilmodeller, säger Nicklas Raask, Senior Vice President IT, CEVT.

Hur utvecklar ni verksamheten i Europa?

– Geely är ett globalt automotive- och techbolag med otroligt mycket teknik och fokus på utvecklingen framåt. Steg ett i den resan är Europa där man har en ganska stor portfölj med bland annat Volvo Cars, Lotus, London Electric Vehicle Company, tidigare London Taxi, CEVT och det nya varumärket Lynk & Co. Geely har en enormt stor verksamhet i Kina och en mycket stor ambition att växa globalt. Därför är Geely ett av världens mest expansiva bolag och gör det väldigt roligt att arbeta här.

Läs mer och se filmen: CEVT bygger för framtiden

Vad gör it för att jobba effektivt i en så snabbfotad verksamhet?

– Bolagen i Geely-portföljen har stora ambitioner och ett bra momentum och snabbfotad är en bra term för precis så vill vi jobba. Snabbt men inte för fort för att leda verksamheten och supportera vår teknikutveckling.

– När vi nu bygger Europalaget gäller det för oss att förstå var verksamheten är idag, vilka behoven, vilka key deliveries som ligger på bordet och försöka möta dem. Här finns både lågt hängande frukter men också områden där vi behöver pusha för vi tror att vi kan göra ett ännu bättre jobb än de enskilda delarna. Det är en fantastisk möjlighet att få bygga det här på hemmaplan, med grunden i Göteborg för att utvecklas i Europa.

Var kommer du närmast ifrån?

– Jag har ungefär 25 års erfarenhet från it-branschen och har bland annat lett en del konsultföretag. Jag har jobbat med automotivesidan sedan 2004, bland annat med Volvo Cars. Jag har också jobbat med e-handelsutveckling och gaming. Men bilindustrin ligger nära hjärtat och jag kommer närmast från Volvo Cars och uppdraget som globalt it-strukturansvarig samt som regional CIO, med ansvar för all vår it-verksamhet i Asien.

– Då var jag stationerad i Shanghai i tre år med huvudkontoret i Sverige. Nu vänder vi på den steken med huvudkontor i Kina och ansvar för en Europadomän. Det kan tyckas vara väldigt likt men det finns stora skillnader. Till exempel mellan skandinavisk management kontra kinesisk management. Under tiden i Shanghai har jag fått möjligheten att lära mig lite grann av det här, och tror att mina erfarenheter kan bidra till att sätta ihop en verksamhet som lirar både med Europa och med vårt huvudkontor i Hangzhou. Det är min förhoppning.

Vad är viktigast för dig under den närmaste tiden?

– Först och främst att ta tid för att förstå verksamheten. Förstå it-teamen i de olika bolagen, förstå den agenda som finns på affärssidan. Därför är det så viktigt att it kommer upp på agendan. Först då kan vi vara en bra samtalspartner, men också ta med saker från dessa möten och applicera dem i form av bra it-leveranser. I vissa fall kommer vi att leda, i andra fall kommer vi supporta men jag tror att båda delarna är väldigt viktiga.

– Vi har en stor innovationsverksamhet och den behöver vi också agera i tillsammans med våra kollegor i de olika bolagen. Det är då vi får ut kraften i helheten på ett bra sätt och bygger ett starkt Europa som stöttar och blir det one-stop-shop som vi vill vara.

21 juni 2018 Uppdaterad 25 juni 2018 Reporter Elisabeth Nore digit Foto fredrik kron, Lynk & Co

Rekommenderad läsning

Buss Göteborg

Gratis busstrafik

22 jan 2021 digit

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Cevt Redigerad
video
Ett samarbete med Nutanix

Hypereffektiva Cevt

22 jan 2021 digit

För att kunna arbeta med VDI:er med höga grafikkrav har Cevt investerat i ett hyperkonvergerat datacenter från Nutanix. Flexibiliteten och snabbheten uppskattas, vilket även lett till att det tidigare ljumma intresset för VDI:er har ökat.

Drapperad Kinesisk Flagga

Geelys nya partner

12 jan 2021 digit

Bilkoncernen Geely ska starta ett nytt bolag tillsammans med techbolaget Baidu som driver Kinas största sökmotor. Tillsammans ska de utveckla elektrifierade fordon.

Celler 960640

ML läser virus

22 dec 2020 digit

Fysiker vid Göteborgs universitet har tagit fram en programvara som mäter krafter som verkar på mikroskopiska partiklar. Utvecklingen kan vara viktig för att förstå partiklarnas struktur och funktion.

Båt 960640

Första 3D-båten

21 dec 2020 digit

Europas första 3D-printade båt har sjösatts i Göteborg. 3D-utskrift av båtar ska bland annat kunna öka designfriheten och sänka kostnaderna.

Tiger 960640

Data mot utrotning

18 dec 2020 digit

Ett nytt program, baserat på offentligt tillgänglig data, ska kunna förutsäga utrotningar av djur. Det menar en forskargrupp vid Göteborgs universitet.orgs universitet.

Gaming Beroende

Hjälp mot spelberoende

4 nov 2020 digit

Den första mottagningen för dataspelsberoende har öppnat på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. I Skåne och Stockholm startas liknande satsningar.

Karolinska

Corona förändrade Karolinska

15 jun 2020 digit

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.

Pris Miljö Uppsala
video

Sverigebäst på miljö

15 maj 2020 digit

Världsnaturfonden WWF har utsett Uppsala till Sveriges bästa klimatstad 2020. I konkurrens med de andra finalisterna Växjö och Helsingborg vinner Uppsala bland annat för målen att bli fossilfria 2030 och klimatpositiva 2050.