Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Flen väljer Googles moln

Säkert, mobilt och sömlöst. För Flens kommun finns det bara fördelar med molnet och Google blev det självklara valet.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Mostphotos 19 april 2018 digit

Vi har valt Google för att det är en mobil och modern plattform. Vi känner att vi får en större säkerhet med Google, eftersom all kommunikation är krypterad. Mobiliteten är ju som sagt utsökt eftersom man kan jobba hemifrån eller på tåget och ändå komma åt alla dokument. Så det finns väldigt många fördelar, säger Håkan Franzén, teknisk chef i Flens kommun.

Läs mer: Vi försökte skydda känslig information

Vilka är utmaningen nu?

När man ska flytta en hel kommun till en molnbaserad plattform så är den en transformeringsprocess som tar längre tid än man tror. Många är vana att skicka filer till varandra och nu delar vi filer med olika rättigheter och som alltid är aktuella. Det är ett nytt arbetssätt att tänka på och många är vana vid sina gamla verktyg.

Vad gör ni som kommun för övrigt vad det gäller mobilitet?

Vi har lagt in i våra upphandlingskrav för nya system att de ska vara molnbaserade så hela kommunen blir helt mobil. Så då ställer vi krav i upphandlingen när till exempel Socialförvaltningen behöver nya system så ska de vara molnbaserade.

Läs mer: Facklig koll på GDPR

Vad leder det till?

Det leder till ökad säkerhet och mobilitet. Man blir inte låst att sitta i kommunens nätverk utan kan jobba mobilt nära sina kunder och det blir säkert och bra.

Hur ser er verksamhet ut 2020?

Då hoppas jag att hela transformeringsprocessen är klar så att alla jobbar mobilt och att alla kan jobba i den dator, platta eller mobil de vill och att allt är sömlöst.

Läs mer: Hotet från kreativ personal

Rekommenderad läsning

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG video

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

Ericsson: Så blir 2018

18 dec 2017 digit

ericsson-trendspaning-robot.jpg ericsson-trendspaning-robot.jpg ericsson-trendspaning-robot.jpg

En robot som tjänar pengar åt dig är snart verklighet. Det gäller även realtidsöversättning i hörlurarna och att, via VR, dyka in i en smartphone-bild. 

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Ny vårdapp gör hemtjänsten säkrare

12 maj 2016 digit

vadstena.jpg vadstena.jpg vadstena.jpg

I appen Viva omsorg finns all information hon behöver om de vårdtagare hon ska besöka. Sedan i höstas är vårdappen navet i Vadstena kommuns omsorgsverksamhet.

Vägvalet

17 maj 2016 digit

smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Så löste Flash flaskhalsen för Bilia

13 maj 2016 digit

Bilia04.jpg Bilia04.jpg Bilia04.jpg

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Bilias it-avdelning säljer tjänster

13 maj 2016 digit

Bilia11.jpg Bilia11.jpg Bilia11.jpg

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

Internet of Things - en del av vardagen

16 maj 2016 digit

yanzi yanzi yanzi

Proprietära affärsmodeller och krånglig teknik har än så länge satt käppar i hjulen för sakernas internet. Nu fokuserar allt fler företag på horisontella modeller. Ett av dem är svenska Yanzi Networks.

Digital omsorg ger mer tid åt dem som behöver det

16 maj 2016 digit

vadstena_1.jpg vadstena_1.jpg vadstena_1.jpg

Vadstena kommun har genom ett nytt digitalt verktyg lyckats kapa bort fyrtio minuters administration från personalen inom hemtjänsten varje dag. Det får både personalen och brukarna att må bättre när det finns mer tid att till exempel ta en kaffe.