Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nya regler om självkörande bilar

Ett krav på lagring av data för fordon med både manuell och automatiserad körning. Det är ett av flera förslag som regeringens utredare av självkörande fordon vill ska bli verklighet.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 9 mars 2018 digit

bilar-köer-autonoma-fordon-960640.jpg

Regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam, till vardags generaldirektör på Transportstyrelsen, överlämnade den 7 mars sitt slutbetänkande Vägen till självkörande fordon - introduktion (SOU 2018:16) till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Hans utredning påvisar att ett antal regelförändringar måste ske för att användningen och utvecklingen av automatiserade fordon på vägarna ska bli bättre de kommande åren.

Läs mer: Snart en självkörande skolbuss

Bland annat föreslår Jonas Bjelfvenstam ökade möjligheter till försök med fordon utan förare samt ett nytt ansvarssystem med bland annat ägaransvar. Han vill också att försöksverksamheten ska underlättas genom en introduktion av helt automatiserade motorredskap klass II, som ska få färdas i 20 kilometer i timmen eller gångfart. Han förordar också ett krav på lagring av vissa data för fordon med både manuell och automatiserad körning.

Läs mer: Borås centrum för autonoma bilar

– En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället. Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter. Tekniken kan på sikt också ge nya möjligheter till mobilitet och transporter i glesbygd samt för personer som har begränsade möjligheter till egna transporter idag, säger Jonas Bjelfvenstam.

Regelförändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2019.

Läs mer: Svenskt projekt om självkörande bilar

Senaste nytt

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.

Största säkerhetshålen

18 april 2019

Hela 77 procent saknar en beredskapsplan mot cyberattacker, och av de som har en plan så är det bara 54 procent som regelbundet testar den. Det visar en ny rapport från IBM Security.

Krav på ny e-leg

18 april 2019

SKL vill göra det möjligt för alla personer att ha tillgång till en digital legitimation. Idag är det många som inte tillåts ett bank-id och därmed står de utanför en stor del av samhället, vilket också innebär mer jobb för kommuner och offentlig förvaltning.