Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nya regler om självkörande bilar

bilar-köer-autonoma-fordon-960640.jpg

Ett krav på lagring av data för fordon med både manuell och automatiserad körning. Det är ett av flera förslag som regeringens utredare av självkörande fordon vill ska bli verklighet.

Regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam, till vardags generaldirektör på Transportstyrelsen, överlämnade den 7 mars sitt slutbetänkande Vägen till självkörande fordon - introduktion (SOU 2018:16) till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Hans utredning påvisar att ett antal regelförändringar måste ske för att användningen och utvecklingen av automatiserade fordon på vägarna ska bli bättre de kommande åren.

Läs mer: Snart en självkörande skolbuss

Bland annat föreslår Jonas Bjelfvenstam ökade möjligheter till försök med fordon utan förare samt ett nytt ansvarssystem med bland annat ägaransvar. Han vill också att försöksverksamheten ska underlättas genom en introduktion av helt automatiserade motorredskap klass II, som ska få färdas i 20 kilometer i timmen eller gångfart. Han förordar också ett krav på lagring av vissa data för fordon med både manuell och automatiserad körning.

Läs mer: Borås centrum för autonoma bilar

– En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället. Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter. Tekniken kan på sikt också ge nya möjligheter till mobilitet och transporter i glesbygd samt för personer som har begränsade möjligheter till egna transporter idag, säger Jonas Bjelfvenstam.

Regelförändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2019.

Läs mer: Svenskt projekt om självkörande bilar

9 mars 2018 Uppdaterad 14 mars 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Senaste nytt