Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bris vinner digitaliseringspris

Abused emojis, Brisbott och kvällsgränsnitt på hemsidan. Det är några av de digitala lösningar på Bris som gjort att kommunikationschef Silvia Ernhagen har utnämnts till Årets digitaliseringsledare.

Text Tim Leffler Foto Karina Ljungdahl 9 mars 2018 ledarskap

dubbelbild där silvia ernhagen tar emot pris för årets digitaliseringsledare till vänster och visar upp priset till höger.jpg

– Det känns så bra och jag är så himla glad och stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit på Bris. Alla har bidragit så mycket till den utvecklingen vi har gjort, och allt arbete har skett tillsammans i ett samarbete mellan verksamheterna, säger Silvia Ernhagen efter att ha blivit tilldelad priset på Chefgalan.

Silvia Ernhagen, tidigare kommunikationschef på Bris och numera vd för den ideella organisationen Hungerprojekt, är den drivande kraften bakom en mängd digitala lösningar på Bris. Hon har bland annat varit med och utvecklat Abused Emojis – emjois som barn kan använda för att med bilder beskriva sin situation i chattform.

För att det ska bli lättare för barn att få svar på frågor om jobbiga saker som hänt dem, har Silvia Ernhagen även drivit utvecklingen av chatbotten Brisbot, som i dagsläget fungerar som en sofistikerad FAQ, där kuratorer har svarat på vanliga och allvarliga frågor som de brukar få.

Juryns motivering

Att möta barnen på barnens arena är en av nycklarna för framgång. När barnen sätter agendan för hur de vill kommunicera och söka hjälp skapar hon trygghet. Har öppnat nya digitala vägar – här kan barn till exempel uttrycka sina känslor i form av emojis. Ett arbete som skapat ringar på vattnet både i Sverige och utomlands.

– Silvia Ernhagen har drivit digitalisering för att möta barn på barns villkor på ett fantastiskt sätt. I situationer där möte mellan människor brukar vara det normala, har hon trots allt hittat ett sätt att nå ut till sin målgrupp den digitala vägen eftersom hon har sett att det behovet finns, säger Ann-Marie Ovin, CIO på Vinge.

Läs mer: Årets finalister

I en värld som blir allt mer digital blir det viktigare och viktigare för organisationer som Bris att utveckla sina verksamheter för att möta barnen där de finns.

Vad betyder det här priset för er?                  

– Att vi får uppmärksamhet och kan visa att Bris kan utvecklas i takt med sin tid, och också att vi får mod och energi att fortsätta jobba med digitalisering och inte bara släppa det och tänka att vi har gjort vårt. Bris kommer fortsätta den här utvecklingen och just nu pågår ett stort utvecklingsarbete med Brisbot för att nå ut med den på andra språk, säger Silvia Ernhagen.

Rekommenderad läsning

Nominera årets digitaliseringsledare

29 jun 2016 ledarskap

KallePuffbild_960x640.jpg KallePuffbild_960x640.jpg KallePuffbild_960x640.jpg

Är din verksamhetschef en djärv drivkraft bakom digitaliseringen på din arbetsplats? Kanske stämmer du själv in på beskrivningen? Då ska du nominera honom eller henne –eller dig själv – till Årets digitaliseringsledare

Nominerad årets digitaliseringsledare

Barnens rätt i digitvärlden

16 jan 2018 digit

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

När Bris introducerade Abused Emojis fick organisationen en stor internationell uppmärksamhet. Nästa steg är att utveckla en smart Brisbot.

Årets finalister utsedda

24 jan 2018 ledarskap

årets digitaliseringsledare finalister2.jpg årets digitaliseringsledare finalister2.jpg årets digitaliseringsledare finalister2.jpg

Att tolka framtiden, kundernas och personalens behov är några av de stora utmaningar som finns inom digitalisering. Det har samtliga tre finalister till Årets digitaliseringsledare visat prov på – Silvia Ernhagen, Peyman Vahedi och Mats Snäll.

Monica Eckerdal - Årets digitaliseringsledare

10 mar 2017 årets digitledare

monica 960640.jpg monica 960640.jpg monica 960640.jpg

Med hjälp av digitalisering och chattfunktion ökade framkomligheten hos jourhavande präst. Monica Eckerdal är kvinnan bakom effektiviseringen av den livsviktiga verksamheten och får nu utnämningen som Årets digitaliseringsledare.

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

"It-branschens mineraler tar snart slut"

14 jul 2017 ledarskap

Mobilmineraler_960x640.jpg Mobilmineraler_960x640.jpg Mobilmineraler_960x640.jpg video

Tillgången på viktiga mineraler kommer att ta slut, och därför måste it-branschen bli bättre både på att återvinna och återanvända elektronik. Det menar Niklas Weibo,  SIMS recycling solutions, och Joachim Aronsson, affärsutveckling, Atea.

Recap av årets svenska it-toppmöte

30 maj 2016 ledarskap

Sallbring.jpg Sallbring.jpg Sallbring.jpg

Missade du Atea Bootcamp i år? Oroa dig inte. Här kommer en summering innehållandes lite av det bästa från årets fullsatta event på Hotel Tylösand.

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

"Alla företag måste bli mjukvaruföretag"

28 dec 2016 årets digitledare

JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg

Arash Gilan är vice vd på Viva Media och författare till boken ”Get digital – or die trying”. Han är en av de nominerade till tidningen Chefs pris för Årets digitaliseringsledare. För honom och hans bolag är målet med digitaliseringen tydligt: att förändra marknadsföringen i grunden.