Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Politiker pluggar digitalisering

Politiker får ofta kritik att de har dålig koll på verksamheten de fattar beslut för. Men i Skellefteå utbildar sig Fredrik Stenberg och hans kollegor i för- och grundskolenämnden i skolans digitalisering.

Text elisabeth nore Foto Fredrik Kron 29 januari 2018 it i skolan

Varför har du valt att gå en utbildning i digitalisering?

Jag går det digitala ledningslyftet tillsammans med ledning för skolkontoret och våra skolledare. Bakgrunden är att vi vill fatta bättre beslut på huvudmannanivå och understödja den verksamhet vi har. För att kunna göra det på klokast möjliga sätt behöver vi politiker också känna till och förstå de utmaningar som finns på skolenhetsnivå. Det är verkligen en spännande utbildning på det sättet att vi jobbar tillsammans, säger Fredrik Stenberg, ordförande för- och grundskolenämnden i Skellefteå.

Vad har du lärt dig hittills?

I första hand har jag fått större förståelse för de utmaningar som lärare och rektorer står inför i den praktiska verksamheten och där vi ibland måste ta obekväma beslut. Jag har fått en fördjupad insikt i digitaliseringen i stort där det händer väldigt mycket och där jag känner att jag redan fått bättre koll.

Läs mer: "Nästa år har vi en robot"

Hur vanligt är det att ledning och förvaltning går den här typen av utbildning?

Jag vet ingen av mina politikerkollegor som gör det, men bedömer att flera av dem planerar att göra något liknande. Det är något jag verkligen rekommenderar mina kollegor, för det är väldigt värdefullt och signalerar att hela styrkedjan hänger ihop och att politiken är med. Det är viktigt för oss.

Hur långt har ni kommit med skolans digitalisering i Skellefteå?

Vi har kommit relativt långt men har en väldigt lång bit kvar. Men vi tar nya steg varje dag och vi är på god väg. Till exempel pågår ett bra arbete kring programmering, och vi har under flera år kört 1:1 på högstadiet. Nästa steg handlar om mindre fokus på prylar och mer fokus på vad vi verkligen gör med dem. Men det har väldigt viktigt att vi tidigt fattat de materiella besluten, inte minst för att visa att politiken driver på utvecklingen. Det är något som vår nämnd varit väldigt tydliga med – vi måste komma igång och alla ska med på tåget.

 

Rekommenderad läsning

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1)

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg video

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 it i skolan

snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG video

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.