Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Politiker pluggar digitalisering

Politiker får ofta kritik att de har dålig koll på verksamheten de fattar beslut för. Men i Skellefteå utbildar sig Fredrik Stenberg och hans kollegor i för- och grundskolenämnden i skolans digitalisering.

Text elisabeth nore Foto Fredrik Kron 29 januari 2018 it i skolan

Varför har du valt att gå en utbildning i digitalisering?

Jag går det digitala ledningslyftet tillsammans med ledning för skolkontoret och våra skolledare. Bakgrunden är att vi vill fatta bättre beslut på huvudmannanivå och understödja den verksamhet vi har. För att kunna göra det på klokast möjliga sätt behöver vi politiker också känna till och förstå de utmaningar som finns på skolenhetsnivå. Det är verkligen en spännande utbildning på det sättet att vi jobbar tillsammans, säger Fredrik Stenberg, ordförande för- och grundskolenämnden i Skellefteå.

Vad har du lärt dig hittills?

I första hand har jag fått större förståelse för de utmaningar som lärare och rektorer står inför i den praktiska verksamheten och där vi ibland måste ta obekväma beslut. Jag har fått en fördjupad insikt i digitaliseringen i stort där det händer väldigt mycket och där jag känner att jag redan fått bättre koll.

Läs mer: "Nästa år har vi en robot"

Hur vanligt är det att ledning och förvaltning går den här typen av utbildning?

Jag vet ingen av mina politikerkollegor som gör det, men bedömer att flera av dem planerar att göra något liknande. Det är något jag verkligen rekommenderar mina kollegor, för det är väldigt värdefullt och signalerar att hela styrkedjan hänger ihop och att politiken är med. Det är viktigt för oss.

Hur långt har ni kommit med skolans digitalisering i Skellefteå?

Vi har kommit relativt långt men har en väldigt lång bit kvar. Men vi tar nya steg varje dag och vi är på god väg. Till exempel pågår ett bra arbete kring programmering, och vi har under flera år kört 1:1 på högstadiet. Nästa steg handlar om mindre fokus på prylar och mer fokus på vad vi verkligen gör med dem. Men det har väldigt viktigt att vi tidigt fattat de materiella besluten, inte minst för att visa att politiken driver på utvecklingen. Det är något som vår nämnd varit väldigt tydliga med – vi måste komma igång och alla ska med på tåget.

 

Rekommenderad läsning

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Att undervisa för framtiden

20 feb 2018 it i skolan

tre glada tonårstjejer sitter utomhus och skrattar; en sitter på en skateboard.jpg tre glada tonårstjejer sitter utomhus och skrattar; en sitter på en skateboard.jpg tre glada tonårstjejer sitter utomhus och skrattar; en sitter på en skateboard.jpg video

Många av de jobb, som dagens elever kommer att ha, finns inte idag. Utbildningsforskaren Keri Facer tipsar hur lärare med hjälp av digitala verktyg kan göra undervisningen relevant.

 

RPA för växande Skellefteå

3 sep 2018 digit

badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg video

Skellefteå kommun planerar för 80 000 invånare år 2030. För att det ska bli verklighet krävs att it-avdelningen stöttar verksamheten och att RPA implementeras. Det menar Anna Källsved, it-chef, Skellefteå kommun.

Skolan söker standard

10 jul 2018 it i skolan

en flicka i förgrunden som tittar mot en lärare utanför kameran; andra barn i bakgrunden.jpg en flicka i förgrunden som tittar mot en lärare utanför kameran; andra barn i bakgrunden.jpg en flicka i förgrunden som tittar mot en lärare utanför kameran; andra barn i bakgrunden.jpg

För att underlätta inköp av digitala verktyg till skolan behövs standarder och styrning. Det menar bland annat skolchefen i Skellefteå kommun. Därför välkomnas SKL:s kommande handlingsplan av alla i branschen med öppna armar.

Fjärrundervisning för alla

18 sep 2018 it i skolan

soluppgång som syns mellan fina lövträd i en skog.jpg soluppgång som syns mellan fina lövträd i en skog.jpg soluppgång som syns mellan fina lövträd i en skog.jpg video

Sverige står inför stora utmaningar i att få fram lärare. I glesbygden har fjärrundervisning använts i ett antal år i språkundervisning. Blir undervisning på distans tillåtet i fler ämnen skulle det underlätta för många.

Gammal är äldst i Skellefteå

23 okt 2017 it i vården

AdobeStock_136906517_2.jpg AdobeStock_136906517_2.jpg AdobeStock_136906517_2.jpg

För att ta reda på vad seniorer tycker och tänker när det gäller smarta, trygga hem vänder sig Skellefteå kommunen till experterna – seniorerna själva som vid sittande bord bekräftar för politiker och andra beslutsfattare att ålder bara är en siffra när det gäller digitalisering.

Så utbildas källkritiker

24 jan 2018 it i skolan

skola-ungar-dator.jpg skola-ungar-dator.jpg skola-ungar-dator.jpg

Ungdomars förmåga att kritiskt granska text blir allt viktigare i en tid av aldrig sinande information. För lärarna innebär den nya verkligheten utmaningar men framför allt möjligheter visar två studier från Göteborgs universitet.

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1)

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare.