Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Misslyckas med framgång

Våga testa och kanske även misslyckas när du använder nya tekniska hjälpmedel i undervisningen. Det menar Molly Zielezinski, som forskar inom utbildning och digitalisering.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 7 februari 2018 it i skolan

– Om jag ska ge ett tips, är det vad jag kallar en prototypisk inställning - att man får misslyckas framåtlutad och snabbt (fail forward fast). Det vill säga om du tror att en viss teknologisk lösning ligger i linje med dina lärandemål och de övningar du vill att dina elever ska utföra – pröva det. Efteråt kan du reflektera över hur bra det fungerade, eller vad som gjorde att det inte fungerade, säger Molly Zielezinski som forskar om utbildning och digitalisering.

– Det handlar inte bara om att få in nya tekniska prylar in i klassrummet, utan är även ett sätt att visa elever att även jag som lärare ställs inför nya situationer och måste lära mig. Eftersom mycket av dagens teknik kommer att vara förlegad när våra elever är vuxna så kommer de själva att behöva ”fail forward fast” och då är det nyttigt att vi lär dem att det är okej.

Hur ska man veta vilka digitala verktyg man ska välja?

– I min forskning har jag hittat en hel del lovande exempel som man kan tänka på när man väljer verktyg. För det första bör man välja verktyg där eleverna får vara med och skapa sitt innehåll och på så sätt driva sin egen inlärning, och vara med och välja vad de gör. Vi ska ha teknologilösningar som är väldigt interaktiva, till skillnad från att bara passivt sitta och titta på en video eller läsa en artikel. Istället bör man engagera dem och låta dem göra bedömningar och val i sitt arbete. Det är ett bra ställe att börja på.

Läs mer: När eleverna är smartare än läraren

Vilka frågor får du ofta av lärare?

– Jag har snarare upplevt att skolor är väldigt knutna till sin kontext. Det är olika frågor beroende på vilket klassrum, skola eller land man befinner sig i. Lärare är ju ute efter att hitta sätt att utnyttja nya innovationer på ett sätt som gynnar just deras elever. Det är viktigt att ta i beaktning vilka elever man har i sin klass innan man gör val vilka innovationer man ska använda.

Rekommenderad läsning

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1)

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg video

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 it i skolan

snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG video

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.