Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Misslyckas med framgång

Våga testa och kanske även misslyckas när du använder nya tekniska hjälpmedel i undervisningen. Det menar Molly Zielezinski, som forskar inom utbildning och digitalisering.

– Om jag ska ge ett tips, är det vad jag kallar en prototypisk inställning - att man får misslyckas framåtlutad och snabbt (fail forward fast). Det vill säga om du tror att en viss teknologisk lösning ligger i linje med dina lärandemål och de övningar du vill att dina elever ska utföra – pröva det. Efteråt kan du reflektera över hur bra det fungerade, eller vad som gjorde att det inte fungerade, säger Molly Zielezinski som forskar om utbildning och digitalisering.

– Det handlar inte bara om att få in nya tekniska prylar in i klassrummet, utan är även ett sätt att visa elever att även jag som lärare ställs inför nya situationer och måste lära mig. Eftersom mycket av dagens teknik kommer att vara förlegad när våra elever är vuxna så kommer de själva att behöva ”fail forward fast” och då är det nyttigt att vi lär dem att det är okej.

Hur ska man veta vilka digitala verktyg man ska välja?

– I min forskning har jag hittat en hel del lovande exempel som man kan tänka på när man väljer verktyg. För det första bör man välja verktyg där eleverna får vara med och skapa sitt innehåll och på så sätt driva sin egen inlärning, och vara med och välja vad de gör. Vi ska ha teknologilösningar som är väldigt interaktiva, till skillnad från att bara passivt sitta och titta på en video eller läsa en artikel. Istället bör man engagera dem och låta dem göra bedömningar och val i sitt arbete. Det är ett bra ställe att börja på.

Läs mer: När eleverna är smartare än läraren

Vilka frågor får du ofta av lärare?

– Jag har snarare upplevt att skolor är väldigt knutna till sin kontext. Det är olika frågor beroende på vilket klassrum, skola eller land man befinner sig i. Lärare är ju ute efter att hitta sätt att utnyttja nya innovationer på ett sätt som gynnar just deras elever. Det är viktigt att ta i beaktning vilka elever man har i sin klass innan man gör val vilka innovationer man ska använda.

7 februari 2018 Uppdaterad 6 februari 2019 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg
video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

himalaya960640.jpg
video

Bota din rädsla och trötthet

31 jan 2019 ledarskap

Vår rädsla och oförmåga att sätta tydliga mål begränsar oss. Det menar höghöjdsklättraren Fredrik Sträng, som trots höjdrädsla och dödsångest har bestigit nio toppar över 8 000 meter, inklusive Mount Everest. Men det finns botemedel för alla oss som föredrar soffan och en påse chips.

tre glada tonårstjejer sitter utomhus och skrattar; en sitter på en skateboard.jpg
video

Att undervisa för framtiden

20 feb 2018 it i skolan

Många av de jobb, som dagens elever kommer att ha, finns inte idag. Utbildningsforskaren Keri Facer tipsar hur lärare med hjälp av digitala verktyg kan göra undervisningen relevant.

 

ett gäng glada barn på en skolgård.jpg
video

Skolan som bygger relationer

16 feb 2018 it i skolan

Framgång i klassrummet bygger på nära relationer mellan elever och lärare. Det menar skolledaren Abdul Chohan. Med rätt teknik finns goda förutsättningar att överbrygga sociala klyftor.

människor sitter och diskuterar med fokus på en rödhårig tjej som syns mellan två axlar.jpg
video

Bli aldrig en expert

12 feb 2018 it i skolan

Framgången med skolans Peer-Ed ligger i att coachen inte är en expert. Nätverket fyller snart 17 år men problemen är ungefär desamma idag. Politiker kräver omedelbart resultat, menar Les Foltos.

tre personer diskuterar och tittar på en smart platta.jpg
video

Upplands samarbete för bättre skola

5 feb 2018 it i skolan

När Sveriges skolor digitaliseras ska det ske på ett likvärdigt sätt. För mindre kommuner kan det vara svårt att både hinna med och komma på allt själv. I Uppland samarbetar flera kommuner för att hjälpas åt.

två killar sitter på en brygga vid en sjö och tittar i sina telefoner.jpg
video

Mobilen minskar självförtroendet

31 jan 2018 it i skolan

För mycket skärmtid i skolan minskar mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper. Anne Bamford, professor i pedagogik och utvecklingschef för Londons skolförvaltning, varnar också när tryggheten infinner sig. Då är lärarens it-kunskaper inaktuella.

elever sitter självständigt och arbetar med plattor.jpg
video

När eleverna är smartare än läraren

30 jan 2018 it i skolan

Programmering är för många ett nytt ämne på skolschemat. Hur sker utvecklingen i undervisningen och vad gör man för att inte hålla tillbaka de snabba eleverna. Forskaren Linda Mannila och gymnasieläraren Fredrik Johansson ger sina bästa tips.

presentation-for-arbetsgrupp.jpg
video

Politiker pluggar digitalisering

29 jan 2018 it i skolan

Politiker får ofta kritik att de har dålig koll på verksamheten de fattar beslut för. Men i Skellefteå utbildar sig Fredrik Stenberg och hans kollegor i för- och grundskolenämnden i skolans digitalisering.