Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mobilen minskar självförtroendet

För mycket skärmtid i skolan minskar mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper. Anne Bamford, professor i pedagogik och utvecklingschef för Londons skolförvaltning, varnar också när tryggheten infinner sig. Då är lärarens it-kunskaper inaktuella.

Text tim leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock, Atea 31 januari 2018 it i skolan

Varje strategi som rör digitalisering bör vara flexibel och föränderlig för annars är den inaktuell så snart den implementerats. Tidigare har det varit en rationell och ganska linjär process att införa nya arbetssätt i skolan och erbjuda lärarna den utbildning och andra verktyg de behöver för att anamma förändringen. Men det synsätt skapar problem eftersom den digitala utvecklingen går så fort som den gör. När alla lärare känner sig trygga och förberedda är deras it-kunskaper redan inaktuella. Det i sin tur föder en känsla av frustration och otillräcklighet. Jag har ju förberett mig och det räcker inte.

Därför rekommenderar jag att frångå det traditionella synsätt i tillämpningen av digitala strategier och i stället ta hänsyn till den individuella lärarens intresse och förmåga. Fråga läraren vilka delar av strategin som han eller hon är speciellt intresserad av och låt den passionen styra implementeringen. För skolledaren blir uppgiften att säkra att alla delar av strategin omfattas av lärarnas intresse och drivkraft. Men då handlar det om punktinsatser, inte om att få med alla på hela strategin.

Du resonerar också om digitaliseringens nackdelar, som att elever med mycket skärmtid inte utvecklar sina mjuka färdigheter?

Vi vet att framtidens arbetsgivare är mer intresserade av medarbetarnas mjuka färdigheter, som kreativitet, problemlösning och samarbetsförmåga, än deras digitala kompetens. Utmaningen är att när det gäller traditionella, akademiska ämnen har datoranvändning liten eller ingen effekt. Resultaten blir desamma vare sig eleven använde datorn mycket eller litet. Samtidigt vet vi att mycket skärmtid, speciellt med smartphones, har stor negativ effekt på mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper.

Läs mer: PISA visar inte viktigaste kunskapen

Läs mer: "Höj lärarnas status"

Det är viktigt att hitta en god balans mellan datorbaserad och aktiv inlärning i klassrummet. Tiden när eleverna inte sitter vid skärmen ska präglas av aktiviteter som utvecklar deras mjuka förmågor parallellt med deras programmerings- och andra digitala kunskaper. Till exempel att vistas i naturen, delta i debatter eller sätta upp en pjäs.

Har du några andra praktiska råd till lärare?

en glad anne bamford.jpg

Professor Anne Bamford.

Börja med det svåraste så upplever du resten enkelt. Dessutom blir du en resurs för dina kollegor och skolledningen. Jag brukar också säga att när du provar något nytt och utmanande, och det är viktigt att utmana sig själv, så är det bra att kalla det för ett pilotprojekt. Dels för att det låter mer vetenskapligt, dels för att begreppet tillåter eftertanke och reflexion. När projektet lyckas kommer omgivningen att säga "åh, vad bra, så ska vi göra" och fungerar det inte är det ändå en värdefull yrkeserfarenhet som är värd att respektera.

Rekommenderad läsning

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

"All grund till digitalisering ligger i programmering"

4 nov 2016 digit

programmering .jpg programmering .jpg programmering .jpg

Organisationen Swedsoft vill öka antalet programmerare, bland annat arbetar de med att få in nyanlända på marknaden.
– Vi behöver de nyanländas kunnande om vi vill fortsätta vara världsledande, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare på Swedsoft.

"Lär barnen att programmera i skolan"

17 jan 2017 it i skolan

LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1)

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg video

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 it i skolan

snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG video

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.