Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mobilen minskar självförtroendet

För mycket skärmtid i skolan minskar mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper. Anne Bamford, professor i pedagogik och utvecklingschef för Londons skolförvaltning, varnar också när tryggheten infinner sig. Då är lärarens it-kunskaper inaktuella.

Text tim leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock, Atea 31 januari 2018 it i skolan

Varje strategi som rör digitalisering bör vara flexibel och föränderlig för annars är den inaktuell så snart den implementerats. Tidigare har det varit en rationell och ganska linjär process att införa nya arbetssätt i skolan och erbjuda lärarna den utbildning och andra verktyg de behöver för att anamma förändringen. Men det synsätt skapar problem eftersom den digitala utvecklingen går så fort som den gör. När alla lärare känner sig trygga och förberedda är deras it-kunskaper redan inaktuella. Det i sin tur föder en känsla av frustration och otillräcklighet. Jag har ju förberett mig och det räcker inte.

Därför rekommenderar jag att frångå det traditionella synsätt i tillämpningen av digitala strategier och i stället ta hänsyn till den individuella lärarens intresse och förmåga. Fråga läraren vilka delar av strategin som han eller hon är speciellt intresserad av och låt den passionen styra implementeringen. För skolledaren blir uppgiften att säkra att alla delar av strategin omfattas av lärarnas intresse och drivkraft. Men då handlar det om punktinsatser, inte om att få med alla på hela strategin.

Du resonerar också om digitaliseringens nackdelar, som att elever med mycket skärmtid inte utvecklar sina mjuka färdigheter?

Vi vet att framtidens arbetsgivare är mer intresserade av medarbetarnas mjuka färdigheter, som kreativitet, problemlösning och samarbetsförmåga, än deras digitala kompetens. Utmaningen är att när det gäller traditionella, akademiska ämnen har datoranvändning liten eller ingen effekt. Resultaten blir desamma vare sig eleven använde datorn mycket eller litet. Samtidigt vet vi att mycket skärmtid, speciellt med smartphones, har stor negativ effekt på mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper.

Läs mer: PISA visar inte viktigaste kunskapen

Läs mer: "Höj lärarnas status"

Det är viktigt att hitta en god balans mellan datorbaserad och aktiv inlärning i klassrummet. Tiden när eleverna inte sitter vid skärmen ska präglas av aktiviteter som utvecklar deras mjuka förmågor parallellt med deras programmerings- och andra digitala kunskaper. Till exempel att vistas i naturen, delta i debatter eller sätta upp en pjäs.

Har du några andra praktiska råd till lärare?

en glad anne bamford.jpg

Professor Anne Bamford.

Börja med det svåraste så upplever du resten enkelt. Dessutom blir du en resurs för dina kollegor och skolledningen. Jag brukar också säga att när du provar något nytt och utmanande, och det är viktigt att utmana sig själv, så är det bra att kalla det för ett pilotprojekt. Dels för att det låter mer vetenskapligt, dels för att begreppet tillåter eftertanke och reflexion. När projektet lyckas kommer omgivningen att säga "åh, vad bra, så ska vi göra" och fungerar det inte är det ändå en värdefull yrkeserfarenhet som är värd att respektera.

Rekommenderad läsning

bamford bett 960640.jpg
video

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

robotbett_960x640.jpg
video

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

surfplatta skola.jpg

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Les Foltos 960640.jpg
video

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

LesFoltos_960x640.jpg (1)

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

lars-lingman-skolverket-960640.jpg
video

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Academedia_960x640.jpg
podcast

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

bett ovanifrån 960640.jpg

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

annika agelii genlott.jpg
video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.