Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

PISA visar inte viktigaste kunskapen

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 31 januari 2017 it i skolan

Sverige går - som de flesta vet - inte alltid så överväldigande bra när det kommer till skolresultaten i exempelvis PISA-undersökningarna. Men Anne Bamford menar att det finns andra värden i framtidens skola och där Sverige faktiskt är bäst i klassen.

 Samarbete, ledarskap, kritiskt tänkande och problemlösande är exempel på kvalitéer som inte mäts i PISA-undersökningarna men som blir allt viktigare i framtiden. Så frågan är om PISA alltid mäter ut rätt kunskap.

Hur kan lärarna utveckla och förbättra sin kvalitet?  

 Kvaliteten på lärarna är väldigt viktig, och de måste själva vara passionerade och intresserade av sina ämnen för att lyckas hålla en hög kvalitet. Och under de senaste åren så har tyvärr nivån på lärarutbildningarna gått ner i många länder.

 Lärarna har också fått en mindre självbestämmanderätt. De kan känna att det blir fel oavsett vad de gör och tappar då sitt självförtroende. Man kan se att länder där lärarna fortfarande får bestämma mycket över hur de lär ut sina elever och där de fortfarande har ett högt anseende så presterar eleverna också bättre.

Rekommenderad läsning

lars-lingman-skolverket-960640.jpg video

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

surfplatta skola.jpg

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Les Foltos 960640.jpg video

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Jenny och Claes 960640.jpg video

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

bett ovanifrån 960640.jpg

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

annika agelii genlott.jpg video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

två killar sitter på en brygga vid en sjö och tittar i sina telefoner.jpg video

Mobilen minskar självförtroendet

31 jan 2018 it i skolan

För mycket skärmtid i skolan minskar mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper. Anne Bamford, professor i pedagogik och utvecklingschef för Londons skolförvaltning, varnar också när tryggheten infinner sig. Då är lärarens it-kunskaper inaktuella.

glad-kille-med-platta.jpg video

Myten om skolan

25 jan 2018 it i skolan

Undervisningen i skolan bygger på antagandet om en genomsnittselev. Men det finns ingen sådan och det är en stor utmaning för hela samhället. Det menar Rachel Rosenfeldt, Kotter International.

skolbarn-lärare-glada.jpg video

"Regeringen borde göra som i Danmark"

25 jan 2018 it i skolan

För att lyckas med digitaliseringen i skolan behöver lärare och skolledare få motivation att stanna på sina jobb. Dessutom behövs pengar för att utjämna skillnader mellan skolor. Det menar Matz Nilsson, ordförande på Skolledarförbundet.