Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Språngbräda till jobb för nyanlända

Arbetsklader 50_2.jpg

För att korta vägen till arbete tar SGU fram jobbguiden Geopraktisk som ska hjälpa nyanlända förbereda sig för jobb som borrtekniker.

– Det byggs mer i Sverige än det gjort under de senaste 40-50 åren och då behövs det borrning, liksom för brunnar, bergvärme och prospektering av gruvor. Det är ett yrke med goda möjligheter och en arbetsmarknad i hela Sverige, säger Pontus Westrin, statsgeolog vid SGU, Sveriges geologiska undersökning, och projektledare för satsningen Geopraktisk.

Det började med ett regeringsuppdrag för lite drygt tre år sedan för att öka kunskaperna hos bland bland annat skolelever och allmänhet om geologins betydelse för samhället. Resultaten genererade fler bra idéer som SGU valt att gå vidare med.

– Inom ramen för regeringsuppdraget tog vi fram en skolportal, Geologisk, för högstadiet och gymnasiet med övningar och lärarhandledning om hur geologi är viktigt, till exempel i samband med byggprojekt. Vi fick höra att ett byggföretag använde materialet för att utbilda sina nyanställda och här föddes idén om att utveckla något motsvarande för vuxna arbetssökande.

Lovande framtid

Pilotprojektet fick finansiering av Tillväxtverket i maj 2017 och i januari 2018 lanseras jobbguiden Geopraktisk som ska hjälpa nyanlända förbereda sig för att praktisera och utbilda sig till borrtekniker som är ett yrke med ljusa framtidsutsikter.

Vi vill att sajten ska vara transparent och visa jobbet som det ser ut. Det är viktigt både för oss och för branschen.

Pontus Westrin , statsgeolog vid SGU och projektledare för Geopraktisk

Geopraktisk kommer att finnas tillgänglig utan kostnad via SGUs webbplats. För att utveckla innehållet har SGU bland annat bollat idéer med borrbranschen.

– Vi har tänkt oss att Geopraktisk ska vara en språngbräda som förbereder deltagarna för en eventuell framtid som borrtekniker. Genom kontakterna med borrbranschen vet vi till exempel att säkerhetsaspekten av jobbet är ett viktigt område och det har vi lyft. Man ska också få en känsla av vilka arbetsmiljöer man kan vänta sig. Vi vill att sajten ska vara transparent och visa jobbet som det ser ut. Det är viktigt både för oss och för branschen.

Fria händer

Materialet bygger på statiska bilder med rörliga moment, till exempel en borrmaskin i arbete, och filmade intervjuer med yrkesaktiva borrtekniker och de som utbildar sig till framtidens borrare. Här finns också en Q&A om villkor, löner och annat viktigt. Jobbguiden erbjuder även övningar som tränar kunskap om hur borrmaskiner fungerar och hur man jobbar med säkerhet. Det finns även ett frivillig kunskapstest för den som vill utmana sig själv. Sajten är utvecklad på enklare svenska och ska fungera som material inom SFI.

– Syftet med övningarna är att lära ut de kunskaper som behövs innan man kommer till arbetsplatsen, exempelvis hur man undviker olyckor på bästa sätt. Det är även viktigt med yrkessvenska, bland annat av säkerhetsskäl. Som stöd finns illustrationer och ordböcker som hjälper med fackspråk.

Om pilotprojektet Geopraktisk får ett bra mottagande finns planer på att ta fram motsvarande utbildningsmaterial för gruvnäringen och bergmaterialbranschen, och potentiellt fler branscher där kompetens behövs.

– När vi har gjort material för skolan styrs det av läroplaner och annat och det har varit roligt men svårt att ta fram ett utbildningsmaterial där vi har fria händer att utforma innehållet. Nu hoppas jag att Geopraktisk verkligen kan göra skillnad och hjälpa människor till bra utbildning och jobb, avslutar Pontus Westrin.

11 december 2017 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto bloody honey

Rekommenderad läsning

Explore_2.jpg

Stenkoll med Minecraft

10 nov 2017 it i skolan

Allt är inte guld som glimmar men det finns väldigt mycket annat att lära om de stenar och mineral som gömmer sig under jordens yta. Därför har SGU skapat en Minecraftmod som nu blir läromedel i EU.

snip jardenberg ditz.JPG
video

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 it i skolan

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

FrånIt-kaosTillStruktur_960x640.jpg

Från it-kaos till struktur

22 jun 2016 it i skolan

Med en kommunal it-avdelning plus it-ansvariga på både förvaltning och skolor hade Uppsala kommun svårt att få överblick. Så här gick de från it-kaos till struktur. 

Uppsala Rpa

Regionen RPA-spårar corona

8 mar 2021 digit

Region Uppsala använder sig av RPA i arbetet med smittspårning. Det är en lösning som sparar tid, både för medborgare och medarbetare.

Gult Trafikljus Mot Blå Himmel

Digitala nationella prov försenas

2 mar 2021 säkerhet

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

Studentmössa Mot Himmel

AI bättre än en student

25 feb 2021 digit

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Man Vid Stor Griffeltavla

Bättre lärare med sensorer

8 feb 2021 digit

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.