"Surface Hub är spindeln i nätet"

surfacehubjpg.jpg

Surface Hub är den nya knutpunkten på Moelven Modus i Göteborg.

Surface Hub är den nya samlingsplatsen för kunder och anställda vid Moelven Modus – och den jättelika skärmdatorn väntas spara både tid och pengar åt industrikoncernen.

– Vi fastnade snabbt när vi hörde talas om den här lösningen som kommer att revolutionera användandet av skärmar vid framför allt möten och teamwork, säger Magnus Johansson, regionchef syd på Moelven Modus.

Surface Hub

Läs mer om Surface Hub och hur den kan hjälpa din verksamhet.

Den stora touchskärmen med bland annat inbyggd dator, kameror, högpresterande mikrofoner, infraröda närvarosensorer och 4K-upplösning har just monterats upp i ett projektrum i hjärtat av lokalerna i Göteborg.
Även om hubben kommer att börja användas på allvar först om ett par veckor – när personalen har utbildats – är förväntningarna stora när det gäller de nya möjligheterna till presentationer, samarbete och kommunikation.
– Det är en paketerad produkt där dator och alla smarta system redan är installerade och klara. Det är ett otroligt lyft från dagens konferensrum med projektor, whiteboard och bläddertavla. Att kunna dela och visa skärm är perfekt för oss som jobbar tätt mellan avdelningarna med Skype- och Lync-möten.

Ett steg mot ökad digitalisering

Moelven Modus är Nordens ledande producent och leverantör av flexibla rumslösningar för kommersiella byggnader.När försäljningskontoret i Göteborg nyligen flyttade in i nya lokaler var tanken också att ta ytterligare ett steg mot digitalisering, och användandet av ny teknik, i en annars rätt traditionell bransch där mycket fortfarande görs manuellt.
– Syftet är att tekniken ska effektivisera både försäljning och genomförande, alltså de processer som är intjäningen i vår affärsmodell.
En konceptuell säljare visar rörliga bilder där kunderna kan få se det virtuella kontoret innan det byggs. De som i dag jobbar med materialprojektering i genomförandet använder sig av både 2D- och 3D-ritningar för att ta fram materialspecifikationer och montageunderlag.
– Här är det viktigt att ha möjlighet att jobba i många olika fönster, vilket hubben stödjer på ett föredömligt sätt.

Slut på teknikstrul och väntan.

Magnus Johansson, Regionchef syd, Moelven Modus

Verksamheten består av många led där kunden, oavsett projekt, träffar en handfull olika yrkesroller – allt från koncept- och projektsäljare till projektingenjör, montageledare och montörer.
– Samarbete och närhet är nyckelord för att få en nöjd slutkund. Där ser jag hubben som en central plats när vi ska lämna över information och ansvar i den här kedjan.
Vilken är den största nyttan?
– Användargränssnittet, det vill säga att två individer kan stå vid skärmen samtidigt och jobba i olika program på samma skärm är en jättefördel. Och att allting funkar från början utan att man ska koppla ihop videokameror, Skype och högtalare. På så sätt kommer vi att slippa att så mycket tid går till teknikstrul och väntan.

20 september 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Karin ArnellmobilitetFoto Andreas Hylthén

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng