Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vinnova stödjer fashiontech

Klockarmband som kopplas till betaltjänster och möjlighet att köpa kläder genom att klicka på objekt i en video. Det är några innovativa projekt som får finansiering genom Vinnovas satsning på digitalisering i modebranschen.

26 oktober 2017 digit

AdobeStock_109591589_2.jpg

– Svensk modeindustri har en snabb tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova.

Sju projekt får finansiering med sammanlagt 13 miljoner kronor genom Vinnovas satsning på fashiontech, digitala tjänster inom upplevelser, konsumtion och produktion av bärbart mode. Här är fyra av dem:

Smarta armband och klockarmband, 2 miljoner

Smarta mode-accessoarer kan förutom att se snygga ut förenkla vardagen genom att användas till kontaktlösa betalkortslösningar.

Shoppable vids - Semi-autonomous video tagging, 1,9 miljoner

Ska tillhandahålla ett verktyg för video som understödjer märkning av bärbart mode genom att göra kläder som förekommer i filmat material klickbara och möjliggöra länkning till sociala medier och e-handel.  

TrusTrace, 2,3 miljoner

Projektet ska utveckla en plattform som kan automatisera samlande och visualiserande, spåra hållbarhetsdata och aktiviteter gällande livscykeln av produkten samt hjälpa till med kommunikation och engagemang med kunder.

Mode som skapar livskvalitet, 1,6 miljoner

Projektet handlar om design och 3D-printing av protesaccessoarer som skräddarsys efter användarens personliga stil, anatomi och befintliga proteslösningar.

Källa: Vinnova

Senaste nytt

Corona slår mot it

14 februari 2020

Coronaviruset drabbar den svenska it-branschen på många olika sätt, bland annat genom stora leveransproblem. Speciellt utsatt är mobilindustrin. 

AI hos SOS Alarm

13 februari 2020

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

Säkrare än Sverige

13 februari 2020

Åtta av tio svenska bolag uppger att de blivit utsatta för cyberattacker det senaste året, vilket är 60 procent mer än danska bolag. Det visar en ny rapport från PwC

Ditt digitala arv

12 februari 2020

När någon dör delar nära och kära upp de materiella tillgångarna, ofta med hjälp av ett testamente. Men hur de digitala tillgångarna bör och kan hanteras är inte lika självklart.

Nya Chrome utan ads

12 februari 2020

Google ska i sin webbläsare Chrome ta bort de mest enerverande annonserna som stör dig i ditt surfande. Förändringen kommer också att innebära att webbläsaren blir betydligt snabbare.

IoT-skräck för kryp

11 februari 2020

Anticimex lanserar ett digitalt verktyg i kampen mot kackerlackor. Fällan Smart Sense övervakar sin miljö konstant och skickar direkt ut varningar ifall en kackerlacka fångas.