Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vinnova stödjer fashiontech

Klockarmband som kopplas till betaltjänster och möjlighet att köpa kläder genom att klicka på objekt i en video. Det är några innovativa projekt som får finansiering genom Vinnovas satsning på digitalisering i modebranschen.

26 oktober 2017 digit

AdobeStock_109591589_2.jpg

– Svensk modeindustri har en snabb tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova.

Sju projekt får finansiering med sammanlagt 13 miljoner kronor genom Vinnovas satsning på fashiontech, digitala tjänster inom upplevelser, konsumtion och produktion av bärbart mode. Här är fyra av dem:

Smarta armband och klockarmband, 2 miljoner

Smarta mode-accessoarer kan förutom att se snygga ut förenkla vardagen genom att användas till kontaktlösa betalkortslösningar.

Shoppable vids - Semi-autonomous video tagging, 1,9 miljoner

Ska tillhandahålla ett verktyg för video som understödjer märkning av bärbart mode genom att göra kläder som förekommer i filmat material klickbara och möjliggöra länkning till sociala medier och e-handel.  

TrusTrace, 2,3 miljoner

Projektet ska utveckla en plattform som kan automatisera samlande och visualiserande, spåra hållbarhetsdata och aktiviteter gällande livscykeln av produkten samt hjälpa till med kommunikation och engagemang med kunder.

Mode som skapar livskvalitet, 1,6 miljoner

Projektet handlar om design och 3D-printing av protesaccessoarer som skräddarsys efter användarens personliga stil, anatomi och befintliga proteslösningar.

Källa: Vinnova

Senaste nytt

När mobilen öppnar bilen

18 september 2018

Nu har BMW utvecklat en app till smarta telefoner som förvandlar den till en bilnyckel. Lösningen bygger på Net-Field Communication.

Mer forskning om AI

17 september 2018

Forskning inom artificiell intelligens med människan i centrum måste stärkas. Det hävdar närmare 2 000 ledande forskare i Sverige och Europa i ett brev till europeiska politiker. Nu är också hög tid att komma ikapp USA och Kina när det gäller investeringar i AI-forskning.

Örebro ökar mest

14 september 2018

Den digitala mognadsgraden i svenska företag och organisationer ökar i 17 av 21 län men det är stora skillnader i förändringstakten. Stockholm ligger kvar i topp sedan förra året men Örebro län ökar mest och går med 11,7 procent från 18:e till andraplatsen i Sverige, visar en ny studie.

SKL samlar kunskap

13 september 2018

Runt om i Sverige bygger kommuner, landsting och regioner upp kompetens och erfarenhet om automatisering av processer. Med Samarbetsrummet och portalen Dela Digitalt vill SKL samla dessa erfarenheter till en gemensam kunskapsbank.

AI för bättre fabriker

12 september 2018

Startupföretaget Kinta AI vill göra fabriker smartare och mer effektiva kring hur utrustning och maskiner används. Enligt Kinta AI beror 45 procent av sena tillverkningsordrar på fel i schemaläggningen, vilket det snart ska finnas en lösning för.

Enklare med ansiktsscanning

12 september 2018

Prasslet av svettiga boardingkort kan snart vara ett minne blott på Dullesflygplatsen i Washington DC. Med hjälp av ansiktsigenkänning kan såväl amerikanska som utländska resenärer nu gå ombord utan manuella kontroller. Tekniken halverar boardingtiden och gör resandet mer bekvämt för alla.