Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vinnova stödjer fashiontech

Klockarmband som kopplas till betaltjänster och möjlighet att köpa kläder genom att klicka på objekt i en video. Det är några innovativa projekt som får finansiering genom Vinnovas satsning på digitalisering i modebranschen.

26 oktober 2017 digit

AdobeStock_109591589_2.jpg

– Svensk modeindustri har en snabb tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova.

Sju projekt får finansiering med sammanlagt 13 miljoner kronor genom Vinnovas satsning på fashiontech, digitala tjänster inom upplevelser, konsumtion och produktion av bärbart mode. Här är fyra av dem:

Smarta armband och klockarmband, 2 miljoner

Smarta mode-accessoarer kan förutom att se snygga ut förenkla vardagen genom att användas till kontaktlösa betalkortslösningar.

Shoppable vids - Semi-autonomous video tagging, 1,9 miljoner

Ska tillhandahålla ett verktyg för video som understödjer märkning av bärbart mode genom att göra kläder som förekommer i filmat material klickbara och möjliggöra länkning till sociala medier och e-handel.  

TrusTrace, 2,3 miljoner

Projektet ska utveckla en plattform som kan automatisera samlande och visualiserande, spåra hållbarhetsdata och aktiviteter gällande livscykeln av produkten samt hjälpa till med kommunikation och engagemang med kunder.

Mode som skapar livskvalitet, 1,6 miljoner

Projektet handlar om design och 3D-printing av protesaccessoarer som skräddarsys efter användarens personliga stil, anatomi och befintliga proteslösningar.

Källa: Vinnova

Senaste nytt

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.

El för Volvo 2030

2 mars 2021

Om mindre än ett decennium ska alla Volvo Cars bilar vara helt eldrivna. Samtidigt kommer försäljningen nästan uteslutande ske online.  

Digitala nationella prov försenas

2 mars 2021

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.