Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Vinnova stödjer fashiontech

Klockarmband som kopplas till betaltjänster och möjlighet att köpa kläder genom att klicka på objekt i en video. Det är några innovativa projekt som får finansiering genom Vinnovas satsning på digitalisering i modebranschen.

26 oktober 2017 digit

AdobeStock_109591589_2.jpg

– Svensk modeindustri har en snabb tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova.

Sju projekt får finansiering med sammanlagt 13 miljoner kronor genom Vinnovas satsning på fashiontech, digitala tjänster inom upplevelser, konsumtion och produktion av bärbart mode. Här är fyra av dem:

Smarta armband och klockarmband, 2 miljoner

Smarta mode-accessoarer kan förutom att se snygga ut förenkla vardagen genom att användas till kontaktlösa betalkortslösningar.

Shoppable vids - Semi-autonomous video tagging, 1,9 miljoner

Ska tillhandahålla ett verktyg för video som understödjer märkning av bärbart mode genom att göra kläder som förekommer i filmat material klickbara och möjliggöra länkning till sociala medier och e-handel.  

TrusTrace, 2,3 miljoner

Projektet ska utveckla en plattform som kan automatisera samlande och visualiserande, spåra hållbarhetsdata och aktiviteter gällande livscykeln av produkten samt hjälpa till med kommunikation och engagemang med kunder.

Mode som skapar livskvalitet, 1,6 miljoner

Projektet handlar om design och 3D-printing av protesaccessoarer som skräddarsys efter användarens personliga stil, anatomi och befintliga proteslösningar.

Källa: Vinnova

Senaste nytt

Riksbyggen minskar klimatpåverkan med AI

8 juli 2021

Riksbyggen ska via en AI-lösning optimera energianvändningen i fastigheter och räknar med att göra en besparing på upp till 20 procent.

Youtubes algoritm föreslår fel innehåll

7 juli 2021

Sju av tio ångrar att de såg filmklipp som Youtubes algoritm rekommenderade. Det visar en undersökning från webbläsarföretaget Mozilla, som bland annat efterfrågar mer transparens kring hur rekommendationsalgoritmer är uppbyggda.  

Fjärrstyrt skogsbruk med 5G

6 juli 2021

I ett nytt projekt ska skogsbrukets forskningsinstitut testa 5G vid fjärrstyrning av skogsmaskiner. Förhoppningen är att uppkopplingen ska bidra till både effektivare produktion och bättre arbetsmiljö.

Klart för tillfrisknandebevis i covidpass

1 juli 2021

Inom EU lanseras idag de nya digitala vaccinpassen. Utöver bevis om vaccination och negativt test ska även tillfrisknande från covid-19 vara med i beviset framöver. Nu har SKR och regeringen kommit överens om förutsättningarna för detta.

WHO varnar: AI utvecklad för rika länder är en risk

30 juni 2021

AI som utvecklas inom vård och hälsa i rika länder kan vara en risk om den används utanför sitt utvecklingsområde. Enligt en ny rapport från WHO krävs ett mer ansvarsfullt förhållningssätt.

5G-robot rensar ogräs i Västerås

29 juni 2021

I ett projekt tillsammans med bland annat Rise, hjälper roboten Ekobot till att rensa ogräs i Västerås. Roboten är autonom och är uppkopplad till 5G-nätet.