Vinnova stödjer fashiontech

Klockarmband som kopplas till betaltjänster och möjlighet att köpa kläder genom att klicka på objekt i en video. Det är några innovativa projekt som får finansiering genom Vinnovas satsning på digitalisering i modebranschen.

26 oktober 2017 digit

AdobeStock_109591589_2.jpg

– Svensk modeindustri har en snabb tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova.

Sju projekt får finansiering med sammanlagt 13 miljoner kronor genom Vinnovas satsning på fashiontech, digitala tjänster inom upplevelser, konsumtion och produktion av bärbart mode. Här är fyra av dem:

Smarta armband och klockarmband, 2 miljoner

Smarta mode-accessoarer kan förutom att se snygga ut förenkla vardagen genom att användas till kontaktlösa betalkortslösningar.

Shoppable vids - Semi-autonomous video tagging, 1,9 miljoner

Ska tillhandahålla ett verktyg för video som understödjer märkning av bärbart mode genom att göra kläder som förekommer i filmat material klickbara och möjliggöra länkning till sociala medier och e-handel.  

TrusTrace, 2,3 miljoner

Projektet ska utveckla en plattform som kan automatisera samlande och visualiserande, spåra hållbarhetsdata och aktiviteter gällande livscykeln av produkten samt hjälpa till med kommunikation och engagemang med kunder.

Mode som skapar livskvalitet, 1,6 miljoner

Projektet handlar om design och 3D-printing av protesaccessoarer som skräddarsys efter användarens personliga stil, anatomi och befintliga proteslösningar.

Källa: Vinnova

Senaste nytt

Meta uppdaterar sin integritetspolicy

27 maj 2022

Uppdateringen ska göra det lättare för Facebook och Instagram-användare att förstå hur deras information används. Meta säger att förändringarna inte kommer leda till man samlar, använder eller delar användardata på nya sätt.

Fyra år sedan införandet – så går åsikterna om GDPR

25 maj 2022

GDPR trädde i kraft för fyra år sedan. I en ny undersökning framkommer att 70 procent av vd:ar och marknadschefer tycker det är viktigt att respektera individers integritet på nätet, och 74 procent anser att det kan vara en konkurrensfördel att göra det.

Södersjukhuset får Vitalis-stipendiet

23 maj 2022

Södersjukhuset har tilldelats Vitalis-stipendiet för sina försök att göra besöken på barnakuten lugnare och mer lättförståeliga. Arbetet innefattar bland annat en AR-app och ett system som visar upp antalet väntande barn.

Fiberkablar på havsbotten varnar för tsunamis

23 maj 2022

Information om jordbävningar och vågrörelser i världens hav och oceaner kan både öka skyddet mot tsunamis och kunskaperna om rörelser i jordens inre. Nu ser brittiska forskare en ny möjlighet till havsbaserad seismisk övervakning med befintliga optiska fiberkablar.

Stäng