Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vilka är de nya jobben när robotar tar över?

Om 20 år har robotar tagit över hälften av dagens jobb på den svenska arbetsmarknaden. Det förutspår nationalekonom Stefan Fölster.

23 maj 2016

Robotrevolutionen.jpg

Läs mer i boken: ”Robotrevolutionen – Sverige i den nya maskinåldern”. Om morgondagens svenska arbetsmarknad och de tänkbara effekterna av robotisering, digitalisering och automatisering.

Hela 53 procent av de arbeten som vi har idag har om två decennium ersatts av automatisering och robotisering.
- Om robotar gör våra jobb i framtiden så tror jag att samhället kommer att ställa krav på att alla försöker utbilda sig. Det kan bli helt nya jobb och fler specialiserade jobb, säger Stefan Fölster.

Senaste nytt

Nynna till Google

21 oktober 2020

Det kan vara frustrerande att ha en melodi på hjärnan utan att komma på vilken sång den tillhör. Nu kan du nynna till Google för att få hjälp.

Största cyberhoten

21 oktober 2020

Dagligen sker cyberspionage och angrepp mot Sverige från andra länder, främst från Kina och Ryssland. Informationen som olovligen hämtas in värderas till miljarder. För att stoppa läckaget krävs det ett betydligt bättre säkerhetsskyddsarbete. Det menar Säkerhetspolisen.

Trögt för digital yuan

20 oktober 2020

Kina har lottat ut digitala yen motsvarande drygt 13 miljoner kronor till kinesiska medborgare i staden Shenzhen. Men invånarna är inte imponerade.

Stort gdpr-missnöje

20 oktober 2020

Datainspektionen tar årligen emot 3 000 klagomål om hantering av personuppgifter, vilket är en kraftig ökning. Av klagomålen avser 25 procent brister i medborgarnas rättigheter, till exempel att få registerutdrag och att personuppgifter raderas.

Irland granskar Insta

19 oktober 2020

Instagram granskas av den irländska motsvarigheten till Datainspektionen. Bakgrunden är att plattformen kan ha misslyckats med att skydda data som rör personer under 18 år.

Data mot halka

19 oktober 2020

Trafikverket använder anonymiserad fordonsdata från vanliga bilar som är ute och åker. På så vis samlar man in hela 200 miljoner mätpunkter istället för 300 stycken, vilket var siffran myndigheten fick in tidigare.