Sverige tappar i digitalt ledarskap

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

29 december 2017 digit

AdobeStock_55839784_2.jpg

För tredje året i rad har managementkonsultbolaget BearingPoint undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten "Digital leaders in Sweden 2018" har BearingPoint tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. 

Finland i topp

Studien jämför de nordiska bolagen med internationella digitala ledare. Resultatet visar att många svenska företag tappar i digital mognadsgrad. I Norden är det den finska operatören DNA som ligger högst i topplistan och först på plats fem syns det bästa svenska bolaget, Telia B2B, tätt följt av Qliro Group (representerat genom Nelly.com).

Läs hur Telia driver innovation. Intervju med Hélène Barnekow.

– Historiskt sett har Sverige varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan. I årets rapport utklassar telekombolagen de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B verksamhet som presterar bäst, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint. 

Aller klättrar

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Även Vattenfall klättrade många placeringar, från nummer 46 till 15, liksom Hemköp som ökade från 83 till 50. Bland bolagen som tappade stort fanns SEB och Nordea. Även IKEA tappade sin topp 10 placering. Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen.

Så blir ditt företag en digital ledare

  • Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa kundnöjdhet
  • Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra
  • Prioritera åtgärder – bestäm var ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen
  • Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett tydligt kundfokus
  • Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

 Källa: Bearing Point

Senaste nytt

Kinas ChatGPT-utmanare: Covid-19 kom från amerikanska räkor

2 oktober 2023

För en dryg månad sedan gjorde det kinesiska företaget Baidu sin AI-chattbot Ernie tillgänglig för allmänheten. Chattbotten vill dock inte svara på frågor om uigurernas situation i Xinjiang, samtidigt som den menar att Kina är en demokrati och att coronaviruset har sitt ursprung i amerikanska räkor. 

Regeringen: Skärmkrav i förskolan försvinner

2 oktober 2023

Regeringen ger Skolverket i uppdrag att ta bort det krav som finns idag på att digitala verktyg ska användas i förskolan. Enligt skolministern lutar man sig delvis på den forskning som visar att för mycket skärmtid, för tidigt, bland annat kan hämma barns språkutveckling.

Nvidia utsatt för konkurrensgranskning och gryningsräd

2 oktober 2023

EU har inlett en tidig granskning av Nvidia, där man uttryckt oro över att bolaget använder sig av konkurrenshämmande metoder. Dessutom har franska myndigheter genomfört en gryningsräd på bolagets kontor i landet. 

Google: Nu kan du stoppa AI-träning på dina sajter

29 september 2023

Nu blir det möjligt att säga nej till att Googles generativa AI Bard tränas på dina sajter. Med hjälp av verktyget Google-Extended kan du blockera AI-skanningen av ditt innehåll. 

Färre än fyra av tio har strategi för devops-automatisering

29 september 2023

Enligt en ny studie ger investeringar i automatiserad devops en 61-procentig förbättring av programvarukvaliteten. Trots detta har färre än fyra av tio stora företag en tydlig strategi för just devops-automatisering.

Meta bäddar in ChatGPT-liknande AI i Instagram, WhatsApp och Messenger

28 september 2023

Den nya AI-assisten Meta AI ska ge användare information från internet i realtid och omvandla textpromptar till realistiska foton som går att dela med sina kontakter inom loppet av några sekunder. Inledningsvis lanseras AI-assistenten på Metas största plattformar för att senare tillgängliggöras i de smarta glasögonenRay-Ban Meta och bolagets VR-headset Quest 3.

Stäng