Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sverige tappar i digitalt ledarskap

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

29 december 2017 digit

AdobeStock_55839784_2.jpg

För tredje året i rad har managementkonsultbolaget BearingPoint undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten "Digital leaders in Sweden 2018" har BearingPoint tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. 

Finland i topp

Studien jämför de nordiska bolagen med internationella digitala ledare. Resultatet visar att många svenska företag tappar i digital mognadsgrad. I Norden är det den finska operatören DNA som ligger högst i topplistan och först på plats fem syns det bästa svenska bolaget, Telia B2B, tätt följt av Qliro Group (representerat genom Nelly.com).

Läs hur Telia driver innovation. Intervju med Hélène Barnekow.

– Historiskt sett har Sverige varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan. I årets rapport utklassar telekombolagen de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B verksamhet som presterar bäst, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint. 

Aller klättrar

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Även Vattenfall klättrade många placeringar, från nummer 46 till 15, liksom Hemköp som ökade från 83 till 50. Bland bolagen som tappade stort fanns SEB och Nordea. Även IKEA tappade sin topp 10 placering. Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen.

Så blir ditt företag en digital ledare

  • Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa kundnöjdhet
  • Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra
  • Prioritera åtgärder – bestäm var ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen
  • Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett tydligt kundfokus
  • Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

 Källa: Bearing Point

Senaste nytt

Danske Bank pluggar AI

24 maj 2019

Danske Bank ska genomföra utbildningar inom AI för alla Sveriges medarbetare under 2019. Förhoppningen är att tekniken bland annat ska kunna hjälpa till mot finansiell brottslighet. 

Cyberhot i skattetider

24 maj 2019

För första gången finns banktrojanen Trickbot på den svenska listan över skadlig kod. Som om det inte vore illa nog smög den sig in lagom till att skattedeklarationen skulle lämnas in.

Bosch billiga lufttaxi

23 maj 2019

Med hjälp av sensorer från Bosch kan vi snart se flygande taxibilar. Flygtester inleds 2020 och autonoma flygtaxis kan bli realitet i våra städer till 2025. 

Gartner hyllar Dell

22 maj 2019

Gartner har prisat Dell Technologies för sitt hållbarhetsarbete. En anledning är Nextwave, projektet där man har som mål att skapa världens första försörjningskedja med havsplast.

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.