Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Sverige tappar i digitalt ledarskap

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

29 december 2017 digit

AdobeStock_55839784_2.jpg

För tredje året i rad har managementkonsultbolaget BearingPoint undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten "Digital leaders in Sweden 2018" har BearingPoint tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. 

Finland i topp

Studien jämför de nordiska bolagen med internationella digitala ledare. Resultatet visar att många svenska företag tappar i digital mognadsgrad. I Norden är det den finska operatören DNA som ligger högst i topplistan och först på plats fem syns det bästa svenska bolaget, Telia B2B, tätt följt av Qliro Group (representerat genom Nelly.com).

Läs hur Telia driver innovation. Intervju med Hélène Barnekow.

– Historiskt sett har Sverige varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan. I årets rapport utklassar telekombolagen de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B verksamhet som presterar bäst, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint. 

Aller klättrar

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Även Vattenfall klättrade många placeringar, från nummer 46 till 15, liksom Hemköp som ökade från 83 till 50. Bland bolagen som tappade stort fanns SEB och Nordea. Även IKEA tappade sin topp 10 placering. Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen.

Så blir ditt företag en digital ledare

  • Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa kundnöjdhet
  • Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra
  • Prioritera åtgärder – bestäm var ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen
  • Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett tydligt kundfokus
  • Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

 Källa: Bearing Point

Senaste nytt

Högskola skapar digital tvilling

17 januari 2022

Högskolan i Gävle skannar samtliga sina byggnader för att skapa en så kallad digital tvilling av campus. Målet är att lokalerna ska kunna utnyttjas smartare.

En tredjedel av vår vakna tid i appar

14 januari 2022

4,8 timmar per dag och person tillbringas i telefonen, och Tiktok var den mest nedladdade appen 2021. Det är några av fynden i app-analysfirman App Annie.

Offentlig, delad data i fortsatt fokus för Digg

13 januari 2022

Regeringen har gett ett antal myndigheter i uppdrag att fortsätta arbetet med att upprätta en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte.

Log4j-hålet innebar rekord i cyberattacker 2021

13 januari 2022

Hos Check Points företagskunder ökade cyberattackerna med 50 procent per vecka under 2021. Störst ökning går att se i december när sårbarheten i Log4J upptäcktes.

Sveriges nya it-försvarsförband

12 januari 2022

Sverige ska få ett nytt förband i Linköping som ska stärka det svenska cybersförsvaret. Det meddelade ÖB Micael Bydén under Försvarsmaktens konferens Folk och Försvars rikskonferens.