Sverige tappar i digitalt ledarskap

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

29 december 2017 digit

AdobeStock_55839784_2.jpg

För tredje året i rad har managementkonsultbolaget BearingPoint undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten "Digital leaders in Sweden 2018" har BearingPoint tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. 

Finland i topp

Studien jämför de nordiska bolagen med internationella digitala ledare. Resultatet visar att många svenska företag tappar i digital mognadsgrad. I Norden är det den finska operatören DNA som ligger högst i topplistan och först på plats fem syns det bästa svenska bolaget, Telia B2B, tätt följt av Qliro Group (representerat genom Nelly.com).

Läs hur Telia driver innovation. Intervju med Hélène Barnekow.

– Historiskt sett har Sverige varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan. I årets rapport utklassar telekombolagen de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B verksamhet som presterar bäst, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint. 

Aller klättrar

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Även Vattenfall klättrade många placeringar, från nummer 46 till 15, liksom Hemköp som ökade från 83 till 50. Bland bolagen som tappade stort fanns SEB och Nordea. Även IKEA tappade sin topp 10 placering. Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen.

Så blir ditt företag en digital ledare

  • Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa kundnöjdhet
  • Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra
  • Prioritera åtgärder – bestäm var ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen
  • Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett tydligt kundfokus
  • Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

 Källa: Bearing Point

Senaste nytt

Utredning om datacenters energianvändning

1 juli 2022

Energimyndigheten får i uppdrag att ta fram metoder för att följa utvecklingen för energianvändningen i datacenter och serverhallar. Ett fokus handlar om energiåtgången för utvinning av kryptovalutor.

Bättre energisystem med digitala modeller

29 juni 2022

Skaraborgs kommuner och energibolag ska tillsammans med Högskolan i Skövde utveckla digitala modeller för ett smartare energisystem i regionen.

Ny forskning: färg omvandlar värme till el

28 juni 2022

Genom ett nytt så kallat termoelektriskt material i form av en färg, har forskare på KTH lyckats omvandla värme till el. Förhoppningen är att färgen ska kunna ersätta batterier i vissa produkter.

Nya samarbetspartners skapar smart stadsdel i Sörmland

28 juni 2022

Via ett nytt partnerskap med Tre, Samsung och Vattenfall ska S. Property Group bygga framtidens smarta boendemiljö i Brobyholm i Sörmland. Målet är att framtidens invånare där ska få tillgång till tjänster och funktioner för att kunna leva mer hållbart och bekvämt.

Varning för fertilitetsappar efter USA:s abortbeslut

27 juni 2022

Sedan högsta domstolen i USA upphävde den nationella aborträtten Roe mot Wade kan abort bli olagligt i 22 amerikanska delstater. Nu ökar oron för att fertilitetsappar kan bli ett verktyg för personlig spårning, och organisationen EFF uppmanar därför kvinnor att ha koll på hur datan på dessa appar används.

Rise testar virtuella stängsel för får

27 juni 2022

Genom att förse får och lamm med GPS kan lantbrukare hålla koll på djuren utan att sätta upp stängsel. Förhoppningen är att det ska leda till effektivare boskapsskötsel som gör gott för både djur och klimat.

Stäng