Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Sverige tappar i digitalt ledarskap

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

29 december 2017 digit

AdobeStock_55839784_2.jpg

För tredje året i rad har managementkonsultbolaget BearingPoint undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten "Digital leaders in Sweden 2018" har BearingPoint tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. 

Finland i topp

Studien jämför de nordiska bolagen med internationella digitala ledare. Resultatet visar att många svenska företag tappar i digital mognadsgrad. I Norden är det den finska operatören DNA som ligger högst i topplistan och först på plats fem syns det bästa svenska bolaget, Telia B2B, tätt följt av Qliro Group (representerat genom Nelly.com).

Läs hur Telia driver innovation. Intervju med Hélène Barnekow.

– Historiskt sett har Sverige varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan. I årets rapport utklassar telekombolagen de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B verksamhet som presterar bäst, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint. 

Aller klättrar

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Även Vattenfall klättrade många placeringar, från nummer 46 till 15, liksom Hemköp som ökade från 83 till 50. Bland bolagen som tappade stort fanns SEB och Nordea. Även IKEA tappade sin topp 10 placering. Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen.

Så blir ditt företag en digital ledare

  • Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa kundnöjdhet
  • Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra
  • Prioritera åtgärder – bestäm var ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen
  • Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett tydligt kundfokus
  • Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

 Källa: Bearing Point

Senaste nytt

EU kräver standard för laddare till nästa år

24 september 2021

För att minimera it-avfall föreslår EU-kommissionen att samtliga laddare som säljs i unionen måste vara USB-C. Men Apple menar att beslutet kommer att hämma innovation.

Fler digitala brevlådor under pandemin

23 september 2021

Nästan fem miljoner av svenskar över 18 år tar idag emot sin post från myndigheter digitalt. En starkt bidragande orsak till den snabba ökningen är de digitala vaccinationsbevisen.

Microsoft varnar för nätfiske-som-tjänst

23 september 2021

Microsoft varnar för Bulletprooflink, en ny nätfiske-som-tjänst som ligger bakom många attacker mot företag den senaste tiden. Tjänsten erbjuder falska inloggningssidor till bland annat Onedrive, Google Docs och Dropbox.

Sensorer för nöjda djur i lantbruket

22 september 2021

Kan en kombination av datorseende och sensorteknik ge nöjdare djur inom lantbruket? Det undersöks nu i en avhandling vid Umeå universitet.

FN: AI kan skada våra mänskliga rättigheter

21 september 2021

Det finns för få skyddsåtgärder som säkerställer att artificiell intelligens används på ett integritetssäkert och ansvarsfullt sätt. Regeringar runt om i världen bör därför öka kontrollen och tygla nyttjandet av AI-algoritmer, menar Michelle Bachelete, chef för mänskliga rättigheter på FN.