Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sverige tappar i digitalt ledarskap

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

29 december 2017 digit

AdobeStock_55839784_2.jpg

För tredje året i rad har managementkonsultbolaget BearingPoint undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten "Digital leaders in Sweden 2018" har BearingPoint tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. 

Finland i topp

Studien jämför de nordiska bolagen med internationella digitala ledare. Resultatet visar att många svenska företag tappar i digital mognadsgrad. I Norden är det den finska operatören DNA som ligger högst i topplistan och först på plats fem syns det bästa svenska bolaget, Telia B2B, tätt följt av Qliro Group (representerat genom Nelly.com).

Läs hur Telia driver innovation. Intervju med Hélène Barnekow.

– Historiskt sett har Sverige varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan. I årets rapport utklassar telekombolagen de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B verksamhet som presterar bäst, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint. 

Aller klättrar

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Även Vattenfall klättrade många placeringar, från nummer 46 till 15, liksom Hemköp som ökade från 83 till 50. Bland bolagen som tappade stort fanns SEB och Nordea. Även IKEA tappade sin topp 10 placering. Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen.

Så blir ditt företag en digital ledare

  • Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa kundnöjdhet
  • Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra
  • Prioritera åtgärder – bestäm var ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen
  • Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett tydligt kundfokus
  • Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

 Källa: Bearing Point

Senaste nytt

Skärmfritt en semesterdröm

21 juni 2018

61 procent av svenskarna uppger att de skulle vilja åka på en skärmfri semester. Förhoppningen är att bli mer närvarande och få en paus från sociala medier. Men det finns en oro för att missa mejl och att inte vara uppdaterad i nyhetsflödet, enligt en ny undersökning.

AI mot prostatacancer

21 juni 2018

AI kan ge en ökad förståelse till hur prostatacancer kommer till, det menar forskargrupper vid KTH och Karolinska Institutet.

9,6 miljoner till digital kompetens

20 juni 2018

Regeringen har gett Internetstiftelsen, IIS, medel som ska användas för att etablera Digidelcenter i ett antal kommuner. Etableringen ska stärka kommuninvånares möjligheter att öka sin digitala kompetens.

Media ökar säkerheten

20 juni 2018

Fotbolls-VM i Ryssland är igång och med det följer självklart även ett stort antal medieföretag. Enligt Sveriges Radio Ekot har vissa av dessa av säkerhetsskäl tagit med sig gamla datorer och mobiler dit, för att sedan kunna kassera dem efter mästerskapets slut.

E-journal för blivande mammor

19 juni 2018

Hittills i år har 190 000 stockholmare loggat in för att läsa sin egen patientjournal, och nu görs över 20 000 inloggningar per dag på 1177 Vårdguidens e-tjänster bara i Stockholms län. Nu kan också länets gravida läsa sin digitala journal.

IoT för kokoll

18 juni 2018

På en gård utanför Uppsala bär kossorna smarta sensor-halsband som ger lantbrukaren värdefull information och gör det möjligt att övervaka Rosa och Blanka via en app.