Tv-försäljningen ökar igen

Efter att försäljningen av tv-apparater gick ner med två procent under 2015, så verkar 2016 bli ett år då försäljningen ökar igen.

28 november 2016 digit

tv notis.jpg

När 2016 är slut så kommer det att ha sålts 225 miljoner enheter för ett sammanlagt värde av 86 miljarder dollar, erfar Futuresource Consulting.

Extra bra går försäljningen i Frankrike, Tyskland och Storbritannien medan det går lite trögare i Östeuropa.

Smart tv väntas omfatta 59 procent av den totala tv-försäljningen, vilket är en ökning som även kommer fortsätta - 2020 är nämligen tre fjärdedelar av alla tv-apparater som säljs smarta.

Källa: Futuresource Consulting

Senaste nytt

Protesterna i Iran: nu begränsar regeringen internet

27 september 2022

Regeringen i Iran försöker stävja de pågående protesterna i landet, där tusentals kvinnor och män försvarar kvinnors rättigheter att se ut och klä sig som de vill, genom att begränsa internet på många håll.

Fyra av tio tar känslig data med sig när de byter jobb

27 september 2022

Över 40 procent av de som byter jobb i Sverige tar med sig känslig information till sin nya arbetsplats. Samtidigt uppger 25 procent av företagsledare att de inte vet huruvida anställda som slutat har tagit med sig någon data eller ej, visar en ny rapport.

Sverige först i världen med övning i hybridhot

26 september 2022

Under vecka 38, 19-23 september, hölls världens första övning i att hantera så kallade hybridhot mot förnybara energisystem i Sverige, tillsammans med Nato. Syftet var att undersöka hur detta påverkar energisystem för det civila och militära.

Ökade krav vid strömavbrott – nu måste surfen fungera

26 september 2022

Från och med 1 augusti måste mobiloperatörer hålla igång även datatrafiken vid strömavbrott. Tidigare var det endast krav på att kunna ringa och sms:a. Vid ett strömavbrott i Halland häromveckan blev sårbarheten uppenbar när det varken gick att ringa eller surfa.

Ny undersökning: Så trygga känner sig barn på nätet

23 september 2022

En ny undersökning visar att barn tror att vuxna har en negativ bild av deras nätvanor. Bland annat tror tre av fyra barn att vuxna tycker att unga spenderar för mycket tid på nätet, alternativt är beroende av det. Det främsta hindret för samtal över generationsgränserna är skam.

Stäng