Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Svenskarna lägger allt mer tid på sociala medier

Tre av fyra svenska internetanvändare använder sociala medier och mer än hälften gör det varje dag. Det visar rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2015” från Internetstiftelsen i Sverige,  IIS.

17 oktober 2016 digit

socialamedierjpg.jpg

Facebook är fortfarande populärast och fortsätter att öka i alla åldrar utom bland de under 16 år. Där är i stället Snapchat och Instagram populärast.

Användarna ägnar i snitt cirka 7 timmar per vecka åt sociala medier. Det är en ökning med 30 procent sedan förra året och nästan 50 procent under de senaste tre åren. Mest aktiva är unga kvinnor mellan 16 och 25 år som lägger ungefär 12 timmar i veckan på sociala medier.

Så många använder de sociala nätverken

Facebook - 71 procent

Instagram - 44 procent

Linkedin - 26 procent

Snapchat - 25 procent

Tvitter – 18 procent

Kik – 10 procent

Reddit – 8 procent

Källa: IIS.

Senaste nytt

Plattform för integration i Värmdö

4 januari 2018

Med den mobila tjänsten Mobilearn erbjuder Värmdö kommun nyanlända en förenklad integrationsprocess, anpassat stöd dygnet runt och ett stort urval av den viktigaste samhällsinformationen på det egna modersmålet.

Störningsfritt med smarta algoritmer

3 januari 2018

Störningar i onlinetjänster är ett allt vanligare problem som kostar både pengar och tålamod. Nu har Umeåforskaren Olumuyiwa Ibidunmoye utvecklat automatiserade algoritmer för att förhindra störningar i tjänster vars data lagras i en molnserver.

En miljard till AI-forskning

2 januari 2018

Forskningen om AI i Sverige får helt nya resurser när Knut och Alice Wallenbergs stiftelse bidrar med 1 miljard kronor. Mottagare är WASP, Wallenberg Autonomous Systems and Software Program, där KTH ingår.

Avatar för barnintervjuer

29 december 2017

Linnéuniversitetet har fått 300 000 kronor från Vinnova för att vidareutveckla en webbplattform för avatarbaserad intervjuträning. Utbildningen ska höja kompetensen i att samtala med barn om känsliga ämnen och används redan av Migrationsverket.

Sverige tappar i digitalt ledarskap

29 december 2017

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

AI överträffar förväntningarna

29 december 2017

Intresset för robotisering och AI växer snabbt inom näringslivet. I en ny undersökning från Deloitte svarar över hälften av bolagen att de påbörjat robotiseringsprojekt och att teknologin höjer kvaliteten och sänker kostnader.