Svenskarna lägger allt mer tid på sociala medier

Tre av fyra svenska internetanvändare använder sociala medier och mer än hälften gör det varje dag. Det visar rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2015” från Internetstiftelsen i Sverige,  IIS.

17 oktober 2016 digit

socialamedierjpg.jpg

Facebook är fortfarande populärast och fortsätter att öka i alla åldrar utom bland de under 16 år. Där är i stället Snapchat och Instagram populärast.

Användarna ägnar i snitt cirka 7 timmar per vecka åt sociala medier. Det är en ökning med 30 procent sedan förra året och nästan 50 procent under de senaste tre åren. Mest aktiva är unga kvinnor mellan 16 och 25 år som lägger ungefär 12 timmar i veckan på sociala medier.

Så många använder de sociala nätverken

Facebook - 71 procent

Instagram - 44 procent

Linkedin - 26 procent

Snapchat - 25 procent

Tvitter – 18 procent

Kik – 10 procent

Reddit – 8 procent

Källa: IIS.

Senaste nytt

AI-genererade rocktjejer i Sweden Rock-kampanj

6 februari 2023

Sweden Rock-kollo ska uppmuntra och stötta tjejer som vill spela hårdrock. Till sin kampanj har man nu uteslutande valt AI-genererade bilder på hårdrockstjejer.

CIO:ernas stora orosmoln 2023

3 februari 2023

En stor utmaning för företag är allt mer komplexa, hybrida it-miljöer där företagens produktionsmiljöer fortsätter att delas upp i olika moln. Detta gör att it-chefer inte känner sig tillräckligt skyddade, enligt nya rapporten Veeam Data Protection Trends Report 2023.

Därför är 5G och näringslivet viktigt för Sveriges totalförsvar

3 februari 2023

När Sverige ska uppgradera sitt public safety-nätverk till ett 5G-nät krävs en hybridlösning med statlig kontroll i alla delar av systemet som är väsentliga för säkerheten. Detta ska kompletteras med kommersiella lösningar som ökar tillgängligheten och robustheten. Det skriver MSB och Trafikverket i en ny rapport till regeringen. 

Nytt användarrekord för Chat GPT

2 februari 2023

AI-botten Chat GPT har nått 100 miljoner användare, endast två månader efter lansering. Det är historiens snabbaste tillväxt för en konsumentapp. För Tiktok tog 100-miljonersgränsen nio månader att nå.

Stäng