Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svenskar surfar mer och mer

Svenskarna spenderar allt mer tid på internet och sociala nätverk, både när det gäller vuxna och barn.

14 november 2016 digit

AdobeStock_56541226 960 640.jpg

IIS har kommit ut med rapporten Svenskarna och internet - som handlar om svenskarnas internetvanor. Det är fortfarande så att användningen av sociala nätverk ökar, om än knappt, och siffran ligger nu stabilt runt 75 procent. Att använda sociala medier dagligen har dock gått upp kraftigt under de senaste sex åren, 2010 använde 28 procent sociala medier varje dag, i år är det 58 procent.

Facebook är det nätverk som flest använder, nämligen 71 procent, och näst störst är Instagarm på 44 procent. Trea placerar sig Snapchat på 25 procent, vilket är stort bland unga men nästintill obefintligt bland folk över 56 år. Det enda mediet som blir mindre populärt är Twitter, som gått från 22 procent 2015 till 18 procent i år.

Flickor är mer frekventa användare av sociala nätverk än pojkar. Vid elva års ålder är 56 procent av flickorna dagliga användare, jämfört med 42 procent av de jämngamla pojkarna. Det är också flickorna som oftast råkar ut för mobbning på nätet, i åldern 12-15 har 28 procent av flickorna drabbats av det, att jämföra med fem procent av pojkarna.

Att använda internet som riktigt ungt barn fortsätter att bli allt vanligare, tre av fyra tvååringar använder internet - en ökning med fem procentenheter gentemot förra året. 32 procent är dagliga användare.

Källa: IIS

Senaste nytt

Företag överskattar RPA

21 november 2018

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

Forskning för säkrare moln

21 november 2018

Företag använder sig ofta av molntjänster för att analysera stora mängder data, vilket kan innebära att den personliga integriteten och kontrollen över datan minskar. Nu startar ett innovationsprojekt, med bland annat Karlstads universitet och Eurecom, som ska försöka lösa problemet.

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.