Svensk e-handel når milstolpe

Svenskars e-handel ökar kraftigt och kommer under 2016 att överstiga 100 miiljarder kronor, en ökning på elva procent - eller tio miljarder kronor - jämfört med 2015.

7 September 2016digitalt ledarskap
PC.jpg

– E-handeln fortsätter att öka och har nu passerat en milstolpe. De underliggande drivkrafterna är − förutom svenskarnas goda ekonomi och rekordlåga räntor – att allt fler tjänster nu kan köpas på nätet och att allt fler butiker startar försäljning på nätet. Digitaliseringen hos konsumenterna gör att man nu förväntar sig att allt ska gå att köpa på nätet, och den mobila revolutionen är också en stor drivkraft, säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS Payment Services.

Under de senaste fem åren har e-handelns omsättning ökat med 43 procent, från 70 miljarder till 100. Resor står för lite över hälften av all e-handel i Sverige (51 miljarder), följt av varor som står för en dryg tredjedel (37 miljarder), och sedan tjänster som räknar för en dryg tiondel (12 miljarder).

Källa: DIBS årliga rapport Svensk E-handel.  

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng