Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Startups tävlar om nya marknader

För fjärde året ordnar den EU-stödda organisationen EIT sin Digital Challenge. Tävlingen vänder sig till startups som utvecklat smarta lösningar för bland annat städer och infrastruktur. Vinnarna får chansen att expandera på nya marknader.

12 september 2017 digit

EITWEBB.jpg

Senast den 8:e oktober går det att anmäla sig till EIT Digital Challenge. Innovationstävlingen vänder sig till start-ups som söker finansiering för att växa och expandera på nya marknader.

Deltagarna ska vara baserade i EU och bedriva en verksamhet som passar in i någon av tävlingskategorierna Digital Industry, Digital Cities, Digital Wellbeing, Digital Infrastructure respektive Digital Finance.

Innovationsnätverk

Vinnaren i respektive kategori får under ett år tillgång till EIT Digitals europeiska innovationsnätverk med över 130 partners bland de ledande globala företagen i Europa samt SME’s, start-ups, universitet och forskningsinstitut med inriktning på digitala teknologier. Priset omfattar också en kontantdel motsvarande 50 000 euro.

Deltagande företag ska under 2016 haft en omsättning på minst 300 000 euro, vara etablerat i något av EU:s medlemsländer samt varit verksamt i max tio år.

Kort om EIT Digital

EIT Digital är en europeisk organisation för öppen innovation med ett partnerskap som omfattar drygt 130 europeiska storföretag, startup-bolag, universitet och forskningsinstitut. EIT Digital investerar i strategiska områden för att främja marknadsupptaget av forskningsbaserad digital teknik.

Moderorganisationen EIT, Europeiska institutet för innovation och teknik, hjälper företag och utbildnings- och forskningsinstitut att samarbeta för att skapa gynnsamma förutsättningar för innovation och entreprenörskap i Europa.

Källa: EIT Digital

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.