Starkt Q2 för fitnessarmbanden

Drygt nio miljoner av så kallade basarmband (kroppsnära teknik som bärs runt kroppen med klockor exkluderade) skeppades ut under andra kvartalet i år.

8 augusti 2016 mobilitet

AdobeStock_Wearables75718947_960x640.jpg

Enligt analysföretaget Canalys är det framför allt som Fitbit som går starkt och står för över en tredjedel av de skeppade enheterna, 3,7 miljoner närmare bestämt, med Xiaomis Mi-armband som tvåa (knappt tre miljoner enheter) och Garmin (drygt 700 000) som trea. För Fitbit innebär det en ökning om 36 procent jämfört samma period förra året. Smarta klockor har gått sämre, mycket beroende på bristen på nya produktsläpp, men Canalys förutspår att det kommer att ändras i höst när inte minst Apple ryktas släppa en ny smart klocka. Under 2016 tror Canalys att 7,5 miljoner smarta klockor med mobiluppkoppling kommer att skeppas.

Senaste nytt

Techbolag samarbetar för bättre taligenkänning

4 oktober 2022

University of Illinois har inlett ett samarbete med Amazon, Apple, Google, Meta och Microsoft för att förbättra taligenkänning för personer med funktionsnedsättningar, såsom ALS, cp, parkinson och downs syndrom.

MSB: Svenskar alltmer oroliga för it-brottslighet

4 oktober 2022

Hela 43 procent av svenskarna har under det senaste året upplevt en ökad oro för att utsättas för it-relaterad brottslighet, visar en ny undersökning från MSB. Detta har även medfört positiva beteendeförändringar, där många har etablerat säkrare internetvanor under perioden.

Tiktok spårar användare även utanför appen

3 oktober 2022

Precis som exempelvis Google och Meta har Tiktok börjat spåra vilka webbplatser användarna besöker även när de inte är inne på Tiktok. Det skriver amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports i en ny rapport.

Ryssar duckar värvning med techlösningar

3 oktober 2022

Fejkade dokument på dark web och anonyma sim-kort är några av tricken som många ryssar nu tar till för att slippa värvning till Putins armé.

Twitter härmar Tiktok – ökar fokus på video

30 september 2022

Twitter gör som bland annat Instagram har gjort tidigare, nämligen att försöka efterlikna Tiktok. Användare ska kunna se videoklipp i helskärmsläge, och endast behöva scrolla uppåt för att se nya klipp.

Stäng