Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skam varje dag i sociala medier

Ungdomar ser inte negativa händelser i sociala medier som mobbning. Dramatiken är snarare en del av en föreställning med aktörer och åskådare där gränsen mellan privat och publikt suddas ut. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.

 

15 december 2017 it i skolan

AdobeStock_75815656_2.jpg

– Ett drama mellan individer kan å ena sidan upplevas som både förskräckligt och roligt och sociala medier kan fungera som en scen med aktörer och med åskådare, säger säger Åsa Björk, doktorand vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

I sin avhandling ”Drama, hat och vänskap, om ungdomars interaktioner i sociala medier” har Åsa Björk genomfört intervjuer med 32 ungdomar i åldern 13-15 år. I studien framgår att ungdomarna nästan hela tiden omges av sociala medier. Olika medieformer används som överlappar varandra.

Vänskap och avstånd

Ungdomarnas berättelser visar att deras erfarenheter av social interaktion kan handla om i princip vilken aktivitet som helst när som helst. De samspelar med individer i sin närhet och med en global publik. Att delta i sociala medier påverkar den sociala statusen och därför vill de inte vara utanför den kontexten. I en viss situation används något som kan beskrivas som handlingsutrymme i sociala medier till att markera vänskap mellan individer. I andra situationer vill de markera avstånd. I de situationerna kan individer användas som redskap i processen.

Flick- och pojkbilder

I berättelserna framkommer att ungdomarna skapar olika kriterier, normer och regler för den sociala samvaron i gruppen. De använder varandra som verktyg för att visa vem som är innesluten i gruppen genom uteslutning. Negativa handlingar kan bestå av att någon ”hatar på” en individ. Men om den personen ger igen och argumenterar emot kan det även förstås som ett drama som utspelar mellan två eller flera aktörer och inför en publik.

Genom interaktion lär sig ungdomar om sig själva och andra. De lär sig också att valet av självpresentation får betydelse för hur de uppfattas av andra. Flickorna och pojkarna i studien är överens om hur flick- respektive pojkbilder ser ut.

Källa: Umeå universitet

Senaste nytt

150 mkr till kommuner

24 februari 2020

För att stärka användningen av tekniska hjälpmedel inom äldreomsorgen ska tio modellkommuner under tre år fokusera på lösningar som kan spridas vidare. Under våren kommer de tio kommunerna att utses.

AI mot bröstcancer

24 februari 2020

Ett forskarteam på Karolinska universitetssjukhuset ska utveckla ett AI-system för att utveckla bilddiagnostiken inom bröstcancer. Forskningen görs möjlig via ett anslag på 20 miljoner kronor.

Test med e-krona

21 februari 2020

Sveriges riksbank startar ett pilotprojekt för att få fram en e-krona. De tekniska lösningen kommer att baseras på en privat blockkedja. 

Ett grönare internet

21 februari 2020

Det uppkopplade livet ökar utsläppen av växthusgaser. Nu har forskare vid Chalmers utvecklat ett datachips som kan minska energiförbrukningen i fiberoptiska kommunikationssystem med 70 procent utan att försämra prestandan.

EU:s plan för AI

20 februari 2020

Europeiska kommissionen har publicerat en övergripande digital strategi för EU, en strategi för användning av data och en vitbok på åtgärder för hur unionen ska utvecklas inom AI.

Rapport om videovård

19 februari 2020

Vårdbesök via video är mest populärt hos yngre och i storstadsregioner. Men läkare ser en fara i att digital vård kan överutnyttjas. För att utveckla arbetet krävs delad patientdata och en samlad nationell statistik. Det visar en ny rapport.