Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skam varje dag i sociala medier

Ungdomar ser inte negativa händelser i sociala medier som mobbning. Dramatiken är snarare en del av en föreställning med aktörer och åskådare där gränsen mellan privat och publikt suddas ut. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.

 

15 december 2017 it i skolan

AdobeStock_75815656_2.jpg

– Ett drama mellan individer kan å ena sidan upplevas som både förskräckligt och roligt och sociala medier kan fungera som en scen med aktörer och med åskådare, säger säger Åsa Björk, doktorand vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

I sin avhandling ”Drama, hat och vänskap, om ungdomars interaktioner i sociala medier” har Åsa Björk genomfört intervjuer med 32 ungdomar i åldern 13-15 år. I studien framgår att ungdomarna nästan hela tiden omges av sociala medier. Olika medieformer används som överlappar varandra.

Vänskap och avstånd

Ungdomarnas berättelser visar att deras erfarenheter av social interaktion kan handla om i princip vilken aktivitet som helst när som helst. De samspelar med individer i sin närhet och med en global publik. Att delta i sociala medier påverkar den sociala statusen och därför vill de inte vara utanför den kontexten. I en viss situation används något som kan beskrivas som handlingsutrymme i sociala medier till att markera vänskap mellan individer. I andra situationer vill de markera avstånd. I de situationerna kan individer användas som redskap i processen.

Flick- och pojkbilder

I berättelserna framkommer att ungdomarna skapar olika kriterier, normer och regler för den sociala samvaron i gruppen. De använder varandra som verktyg för att visa vem som är innesluten i gruppen genom uteslutning. Negativa handlingar kan bestå av att någon ”hatar på” en individ. Men om den personen ger igen och argumenterar emot kan det även förstås som ett drama som utspelar mellan två eller flera aktörer och inför en publik.

Genom interaktion lär sig ungdomar om sig själva och andra. De lär sig också att valet av självpresentation får betydelse för hur de uppfattas av andra. Flickorna och pojkarna i studien är överens om hur flick- respektive pojkbilder ser ut.

Källa: Umeå universitet

Senaste nytt

IVO gör alla bilar självkörande

17 augusti 2018

IVO, Intelligent Vehicle Operator, är en portabel robotchaufför som på fem minuter kan installeras in i valfri bil.

Bankens bästa affär

17 augusti 2018

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

Snacka mat med Monica

16 augusti 2018

ICA har utvecklat en smart chattbot som blir din nya assistent i köket. Tanken är att botten ska inspirera dig till inköp och i din matlagning.

Digilyftet hyllas av EU

15 augusti 2018

Med pilotprojektet Digilyftet introducerades ett framgångsrikt koncept för att stödja små och medelstora företag att anamma digitaliseringens möjligheter. Arbetet har lyfts av EU som ett av tio goda exempel från olika länder. Fortsättningsprojektet Digifuture erbjuder fler företag motsvarande stöd.

Pant för plastpåsar

14 augusti 2018

Nu är Apotekets plastpåsar pantbara via en mobilapp. Satsningen börjar med tre apotek i Stockholm och genomförs i samarbete med PantaPåsen för att minska nedskräpningen och förändra synen på plastpåsar.

SKL vill ändra lagen

13 augusti 2018

I många kommuner pågår ett viktigt utvecklingsarbete att automatisera rutiner för att kunna lägga mer tid på ett bättre stöd till den enskilde. Men SKL bedömer att dagens kommunallag inte stödjer helt automatiserade beslut. Nu erbjuder man juridiskt stöd till medlemmar kring rättsläget.