Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Störningsfritt med smarta algoritmer

Störningar i onlinetjänster är ett allt vanligare problem som kostar både pengar och tålamod. Nu har Umeåforskaren Olumuyiwa Ibidunmoye utvecklat automatiserade algoritmer för att förhindra störningar i tjänster vars data lagras i en molnserver.

3 januari 2018 digit

AdobeStock_62649637_2.jpg

Driftstörningar i onlinetjänster har blivit vanligt och svårare att hantera på grund av den snabba tillväxten av webbtjänster, den oförutsägbara volymen av användartrafik samt storlek och komplexitet hos den datorinfrastruktur som tjänsterna nyttjar.

För att minimera påverkan eller förhindra att det händer igen är det nödvändigt att kontinuerligt mäta status på systemen med två slags felsökningar. Den första innebär att upptäcka och diagnostisera symptom på anomalier, som oväntade belastningstoppar, i systemets status över tid. Den andra innebär att intelligent bestämma och genomföra korrigerande åtgärder för att återställa tjänstens funktion.

– Jag har utvecklat och undersökt tekniker som automatiskt avslöjar symptom på problem och intelligent rangordnar dem med begränsad mänsklig inblandning, anpassar sig till förändringar i systemets tillstånd och löser servicefördröjningar genom stegvis anpassning av serverresursernas kapacitet baserat på efterfrågan, säger Olumuyiwa Ibidunmoye, dataforskare vid Umeå universitet som i sin avhandling introducerar ett automatiserat tillvägagångssätt för att lösa dessa två problem, till exempel som effekt av att flera applikationer delar samma servrar i molnsystemet.

Förlorade miljoner

Tröga och otillgängliga internettjänster har både ekonomiska och operativa konsekvenser. Till exempel kan en enskild timmes störningsepisod kosta en e-handelswebbplats som Amazon.com miljoner dollar i förlorad försäljning medan tjänsteleverantörer spenderar mycket arbetstid med att återställa tjänsten.

Avhandlingsarbetet har utförts på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet i samarbete med forskare vid Intel Labs i Irland.

Källa: Umeå universitet

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.