Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Störningsfritt med smarta algoritmer

Störningar i onlinetjänster är ett allt vanligare problem som kostar både pengar och tålamod. Nu har Umeåforskaren Olumuyiwa Ibidunmoye utvecklat automatiserade algoritmer för att förhindra störningar i tjänster vars data lagras i en molnserver.

3 januari 2018 digit

AdobeStock_62649637_2.jpg

Driftstörningar i onlinetjänster har blivit vanligt och svårare att hantera på grund av den snabba tillväxten av webbtjänster, den oförutsägbara volymen av användartrafik samt storlek och komplexitet hos den datorinfrastruktur som tjänsterna nyttjar.

För att minimera påverkan eller förhindra att det händer igen är det nödvändigt att kontinuerligt mäta status på systemen med två slags felsökningar. Den första innebär att upptäcka och diagnostisera symptom på anomalier, som oväntade belastningstoppar, i systemets status över tid. Den andra innebär att intelligent bestämma och genomföra korrigerande åtgärder för att återställa tjänstens funktion.

– Jag har utvecklat och undersökt tekniker som automatiskt avslöjar symptom på problem och intelligent rangordnar dem med begränsad mänsklig inblandning, anpassar sig till förändringar i systemets tillstånd och löser servicefördröjningar genom stegvis anpassning av serverresursernas kapacitet baserat på efterfrågan, säger Olumuyiwa Ibidunmoye, dataforskare vid Umeå universitet som i sin avhandling introducerar ett automatiserat tillvägagångssätt för att lösa dessa två problem, till exempel som effekt av att flera applikationer delar samma servrar i molnsystemet.

Förlorade miljoner

Tröga och otillgängliga internettjänster har både ekonomiska och operativa konsekvenser. Till exempel kan en enskild timmes störningsepisod kosta en e-handelswebbplats som Amazon.com miljoner dollar i förlorad försäljning medan tjänsteleverantörer spenderar mycket arbetstid med att återställa tjänsten.

Avhandlingsarbetet har utförts på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet i samarbete med forskare vid Intel Labs i Irland.

Källa: Umeå universitet

Senaste nytt

Teams nu med större möten och smartare samarbeten

18 juni 2021

Nu dubblar Microsoft antalet videomötesdeltagare i Teams och öppnar för nya samarbetsmöjligheter med Fluid Framework. Dessutom ska de nya videorummen ge en ökad känsla av närvaro.

Så hjälper Microsoft cancerpatienter

17 juni 2021

Microsoft i Sverige har utvecklat en tjänst som parar ihop cancerpatienter med kliniska studier runt om i världen. Förhoppningen är att det ska leda till fler relevanta behandlingar och knyta viktig forskning till Sverige.

Hälften av de som betalar hackas igen

17 juni 2021

Åtta av tio företag som betalar vid en ransomeware-attack angrips igen en kort tid senare, och hälften av samma brottslingar. Samtidigt har antalet attacker ökat med 93 procent under det senaste året. 

Gamification ska göra e-handeln hållbar

16 juni 2021

Svensk e-handel slår nya rekord och under årets första kvartal ökade omsättningen med 53 procent. Men det finns stora utmaningar med att göra e-handeln mer effektiv och hållbar. Nu står hoppet till att gamification kan stödja den utvecklingen.

Smygtitt på nya Microsoft Windows 11

16 juni 2021

Nya Windows 11 väntas lanseras i slutet av juni, men redan nu finns det smakprov på hur operativsystemet kan komma att se ut. Bland annat väntas en ny startmeny.

G7-ländernas ransomware-krav på Ryssland

15 juni 2021

G7-länderna har gått ihop och kräver att Ryssland hanterar sina cyberkriminella. Länderna har även fattat beslut om att gemensamt försöka bekämpa ransomware.