Störningsfritt med smarta algoritmer

Störningar i onlinetjänster är ett allt vanligare problem som kostar både pengar och tålamod. Nu har Umeåforskaren Olumuyiwa Ibidunmoye utvecklat automatiserade algoritmer för att förhindra störningar i tjänster vars data lagras i en molnserver.

3 januari 2018 digit

AdobeStock_62649637_2.jpg

Driftstörningar i onlinetjänster har blivit vanligt och svårare att hantera på grund av den snabba tillväxten av webbtjänster, den oförutsägbara volymen av användartrafik samt storlek och komplexitet hos den datorinfrastruktur som tjänsterna nyttjar.

För att minimera påverkan eller förhindra att det händer igen är det nödvändigt att kontinuerligt mäta status på systemen med två slags felsökningar. Den första innebär att upptäcka och diagnostisera symptom på anomalier, som oväntade belastningstoppar, i systemets status över tid. Den andra innebär att intelligent bestämma och genomföra korrigerande åtgärder för att återställa tjänstens funktion.

– Jag har utvecklat och undersökt tekniker som automatiskt avslöjar symptom på problem och intelligent rangordnar dem med begränsad mänsklig inblandning, anpassar sig till förändringar i systemets tillstånd och löser servicefördröjningar genom stegvis anpassning av serverresursernas kapacitet baserat på efterfrågan, säger Olumuyiwa Ibidunmoye, dataforskare vid Umeå universitet som i sin avhandling introducerar ett automatiserat tillvägagångssätt för att lösa dessa två problem, till exempel som effekt av att flera applikationer delar samma servrar i molnsystemet.

Förlorade miljoner

Tröga och otillgängliga internettjänster har både ekonomiska och operativa konsekvenser. Till exempel kan en enskild timmes störningsepisod kosta en e-handelswebbplats som Amazon.com miljoner dollar i förlorad försäljning medan tjänsteleverantörer spenderar mycket arbetstid med att återställa tjänsten.

Avhandlingsarbetet har utförts på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet i samarbete med forskare vid Intel Labs i Irland.

Källa: Umeå universitet

Senaste nytt

Därför leder ekokammare på nätet till radikalisering

25 november 2022

Användare på det högerextremistiska forumet Stormfront blir mer och mer radikala ju längre tid de spenderar där, och forumet fungerar på så sätt som en sorts digital ekokammare. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Därför nätshoppar svenskar mest i Europa

24 november 2022

Svenskar gör i snitt 4,1 digitala köp i veckan och spenderar totalt 4 815 kronor i månaden totalt sett genom olika köp på nätet. Därmed toppar vi nätshopparlistan jämfört med tolv andra europeiska länder. Det visar en ny undersökning från Paypal.

Så sänker Internet of Cheese mejeriets elkostnader

24 november 2022

Internet of Cheese är gårdsmejeriet Framtida Bruks system som startar osttillverkningen automatiskt när elpriset är som lägst på natten. Nu vill mejeriet hjälpa andra att automatisera småskaliga processer.

Årets AI-svensk 2022

23 november 2022

För sin insats inom AI och energieffektiviseringar tilldelas Jonas Tannerstad, chef el och automation, Örebrobostäder, utmärkelsen Årets AI-svensk.

Så skiljer sig cyberhoten mellan privat och offentlig sektor

23 november 2022

Politiskt motiverade angripare är ett större säkerhetshot mot offentliga verksamheter än vad de är för näringslivet, visar en ny undersökning. Inom det offentliga ser man även de anställda som en högre risk än vad som är fallet inom det privata. 

Varning under Black Week: Många e-handelssajter saknar mejlskydd

22 november 2022

70 procent av de största e-handelssajterna i Sverige saknar tillräckligt DMARC-skydd, vilket gör det möjligt för kriminella att skicka falska mejl i företagens namn. Något som kan komma att utnyttjas extra nu i Black Week- och juletider.

Stäng