Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Första självkörande fartyget

Nästa år går jungfrufärden för världens första autonoma, elektriska nollutsläppsfartyg. Då sjösätts Yara Birkeland för kustnära trafik med hemmahamn Larvik i Norge.

4 augusti 2017 digit

yara-birkeland-1_2.jpg

I likhet med självkörande bilar kommer det autonoma containerfartyget Yara Birkeland vara utrustat med en GPS och olika typer av sensorer, inklusive radar och kameror. Hon kommer att kunna styra sig genom havet, undvika andra fartyg och docka sig själv. Wall Street Journal uppskattar prislappen till cirka 25 miljoner dollar, ungefär tre gånger kostnaden för ett konventionellt fartyg av samma storlek. Men när fartyget går i drift tjänas pengarna in eftersom det inte behöver vare sig traditionella drivmedel eller en stor besättning.

Ny era

Med en kapacitet på upp till 150 containers kommer det batteridrivna fartyget att vara litet i förhållande till moderna standarder. Det största containerskeppet i världen rymmer 19 000 containrar och ett medelstort fartyg rymmer 3 500 men lanseringen representerar en ny era i den globala sjöfartsindustrin. 

Yara Birkeland utvecklas gemensamt av två norska företag: jordbruksföretaget Yara International, och Kongsberg Gruppen, som bygger vägledningssystem för både civil och militär användning.

Fartyget seglar mellan tre hamnar i södra Norge och levererar Yara Internationals gödsel från en produktionsanläggning till hamnen i Larvik. Den planerade routen är 37 sjömil, och fartyget kommer att ligga inom 12 sjömil från kusten.

Ersätter 40 000 transporter

Förutom att minska bränsleutsläppen kommer Yara Birkeland uppskattningsvis att ersätta 40 000 lastbilstransporter per år genom södra Norge. Det finns redan planer på att bygga ett större fartyg som kan segla längre sträckor.

Källa: Singularity Hub, Yara International

Senaste nytt

Självkörande i Göteborg

25 april 2019

Under det kommande halvåret så kommer två självkörande minibussar att rulla på Lindholmen i Göteborg. Bussarna är gratis att åka med och ska förhoppningsvis lösa parkeringsproblemen i området.

Sensor säkrar shopping

25 april 2019

Att veckohandla med barn som vill köra kundvagnen innebär en hel del stress. Nu finns en lösning på detta välbekanta vardagsprobem med ny teknologi som används inom fordonsvärlden för att hjälpa bilförare undvika olyckor.

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.