Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Första självkörande fartyget

Nästa år går jungfrufärden för världens första autonoma, elektriska nollutsläppsfartyg. Då sjösätts Yara Birkeland för kustnära trafik med hemmahamn Larvik i Norge.

4 augusti 2017 digit

yara-birkeland-1_2.jpg

I likhet med självkörande bilar kommer det autonoma containerfartyget Yara Birkeland vara utrustat med en GPS och olika typer av sensorer, inklusive radar och kameror. Hon kommer att kunna styra sig genom havet, undvika andra fartyg och docka sig själv. Wall Street Journal uppskattar prislappen till cirka 25 miljoner dollar, ungefär tre gånger kostnaden för ett konventionellt fartyg av samma storlek. Men när fartyget går i drift tjänas pengarna in eftersom det inte behöver vare sig traditionella drivmedel eller en stor besättning.

Ny era

Med en kapacitet på upp till 150 containers kommer det batteridrivna fartyget att vara litet i förhållande till moderna standarder. Det största containerskeppet i världen rymmer 19 000 containrar och ett medelstort fartyg rymmer 3 500 men lanseringen representerar en ny era i den globala sjöfartsindustrin. 

Yara Birkeland utvecklas gemensamt av två norska företag: jordbruksföretaget Yara International, och Kongsberg Gruppen, som bygger vägledningssystem för både civil och militär användning.

Fartyget seglar mellan tre hamnar i södra Norge och levererar Yara Internationals gödsel från en produktionsanläggning till hamnen i Larvik. Den planerade routen är 37 sjömil, och fartyget kommer att ligga inom 12 sjömil från kusten.

Ersätter 40 000 transporter

Förutom att minska bränsleutsläppen kommer Yara Birkeland uppskattningsvis att ersätta 40 000 lastbilstransporter per år genom södra Norge. Det finns redan planer på att bygga ett större fartyg som kan segla längre sträckor.

Källa: Singularity Hub, Yara International

Senaste nytt

Bluffmejl utan länk

21 februari 2019

Hela 60 procent av alla bluffmejl som skickas har ingen länk utan är helt textbaserade. Det kan skapa en falsk trygghet och gör dem också svårare att upptäcka.

Laddar för Industri 4.0

21 februari 2019

En sensor som kan generera elektricitet från olika typer av rörelser och vibrationer utvecklas nu av forskare vid Luleå universitet. Projektet finansieras av Vinnova och det självdrivande sensorsystemet stärker konkurrenskraften för Sveriges uppkopplade industri.

Nu granskas ansiktsigenkänning

21 februari 2019

Datainspektionen har bestämt sig för att granska Skellefteåskolan Anderstorpsgymnasiets sätt att med hjälp av ansiktsigenkänning kontrollera lektionsnärvaro för elever. Något som skolans rektor ser positivt på. 

Snöfritt med IoT

20 februari 2019

Med sensorer kopplade till molnet kan fastighetsägare planera snöröjningen av tak och sänka kostnaderna för beställningar med kort framförhållning.

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år.