Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säljboomen för autonoma bilar startar 2020

2025 kommer 15 procent av världens sålda bilar vara autonoma.

8 december 2016 digit

autonom car.jpg

Nästa decennium börjar den stora biltransformationen, tror Canalys.

Bilindustrin kommer att transformeras efter 2020, och utvecklingen kommer då att gå fortare än vad den gör under detta årtionde, tror analytikerföretaget Canalys. De förutspår att 15 procent av alla bilar sålda kommer vara autonoma inom nivå tre eller fyra år 2025.

I år är 1,3 procent av alla köpta bilar autonoma och det är de är på den andra nivån.

De enda bilarna på nivå tre eller fyra som nu finns tillgängliga är för research och utveckling, eller används i små offentliga testmiljöer.

Källa: Canalys 

Senaste nytt

Nästan enligt plan

25 maj 2020

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket. 

Sveriges första 5G

25 maj 2020

Tele2 har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i Stockholm, näst på tur är Göteborg och Malmö. Även Telia och Tre arbetar med införandet av tekniken. 

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.