Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nu blir roboten moderator

Hur var det egentligen på senaste jobbmötet? Fick alla oavsett kön komma till tals? Nu tar forskare på KTH en robot till hjälp för att studera hur mycket män och kvinnor pratar, och hur balansen ser ut i olika konstellationer. Resultaten kanske överraskar.

20 april 2017 Digit

Furhat single 06_2.jpg

En Furhat-robot hjälper forskarna studera mäns och kvinnors kommunikation.

Gabriel Skantze, universitetslektor på KTH, har tillsammans med några forskarkollegor programmerat roboten Furhat för att studera hur mycket män och kvinnor pratar i olika konstellationer. I en vetenskaplig studie som genomförts på Tekniska museet i Stockholm har roboten varit en del i ett flerpartssamtal där två besökare åt gången spelat ett spel och diskuterat olika lösningar.

Resultaten är intressanta. I snitt pratade två kvinnor 45 procent av tiden med två män pratade 26 procent. En kvinna tillsammans med en man pratade lika lite som två män överlag, det vill säga 26 procent av tiden. Noterbart är även att när det var två kvinnor var det väldigt mycket överlapp i talet, det vill säga att de talade samtidigt. I 27 procent av deras taltid talade de samtidigt. Motsvarande siffra för två män, eller en man och en kvinna, var 13 procent.

– Detta går delvis emot tidigare studier som har funnit att män tenderar att dominera samtal när man blandar kön. Men det beror sannolikt väldigt mycket på samtalskontext. Jag vill även poängtera att de diskuterade skillnaderna mellan olika åldrar och kön handlar om genomsnitt. I de flesta samtal dominerade en av samtalsparterna, även om det ibland till exempel kunde vara kvinnan som dominerade och ibland mannen.

Nu arbetar forskarna vidare för att studera hur roboten balanserar samtalet mellan en dominant och mindre dominant talare, till exempel genom att ”bjuda in” med öppna frågor.

Källa: kth.se

Senaste nytt

Årets kommun

13 november 2019

Sveriges Digitaliseringskommun 2019 är Lidingö stad. I juryns motivering står bland annat att vinnaren når resultat på riktigt, höjer service och kvalitet samtidigt som de lyckas spara in på klimat och skattemedel.

Volvo Cars spårar kobolt

13 november 2019

Volvo Cars ska med blockkedjeteknik spåra mineralen kobolt, som bland annat används i batterier. Med hjälp av tekniken hoppas bolaget kunna sluta använda kobolt från konfliktområden och där det förekommer barnarbete. 

Huawei tryggar avtal

12 november 2019

Huaweis vara eller icke vara i Europa och USA i samband med 5G-utbyggnad diskuteras frekvent. Det kinesiska företaget öppnar nu för att i avtal garantera att det inte finns några säkerhetsluckor i bolagets utrustning. 

AI tar befälet

12 november 2019

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

GDPR lyft för appar

11 november 2019

Införandet av GDPR har haft en positiv effekt på appars tillgång till privat data och på så sätt har den personliga integriteten stärkts. Samtidigt återstår en del arbete med appar som fortfarande har åtkomst till fler funktioner än vad deras integritetspolicy beskriver.

En dos drönare

11 november 2019

Tre jättar inom USA:s sjuk- och hälsovård undersöker möjligheterna att i samarbete med UPS använda obemannade drönare för effektivare leveranser. Förhoppningen är att kunna distribuera recept till privatpersoner, men också sjukvårdsutrustning och läkemedel till 39 sjukhus.