Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Robot hjälp för lärarna

Pedagogiska robotar i skolan kan fungera som assistenter och ge lärarna avlastning. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

15 september 2017 it i skolan

AdobeStock_120753729_2.jpg

− Jag har testat hur barnen reagerar på vanliga undervisningsinstruktioner som ges av antingen en robot eller en lärare för att bygga en Lego-figur. Resultaten visar att barnen är villiga att lyssna på anvisningarna från roboten, men att de till skillnad från samspelet med läraren inte söker hjälp från den när de inte förstår, säger doktorand Sofia Serholt som har undersökt hur mellanstadieelever i en västsvensk grundskola interagerar med en så kallad humanoid robot med människoliknande kropp, huvud och armar.

Viktig aktör

Sofia Serholt har även analyserat barnens reaktioner på robotens sätt att prata och röra sig. Det visade sig att barnen agerade som att roboten var en viktig aktör i klassrummet. Till exempel svarade eleverna när roboten ställde frågor och reagerade positivt när roboten gav dem beröm.

Användningen av robotar i klassrummet kan ses som en naturlig följd av skolans pågående digitalisering, där interaktiv teknik blir allt vanligare. En människoliknande robot kan i sin tur underlätta det digitala lärandet genom att förstärka det sociala samspelet mellan tekniken och eleven.

Integritet

Med hjälp av intervjuer och enkätundersökningar som Sofia Serholt gjort med lärare och elever framträder också några etiska utmaningar med robotar i skolan.

− Hur säkerställer vi barnens integritet och vad blir konsekvenserna av robotar i klassrummet på sikt? Och vem bär ansvaret för robotar i skolan, inte bara i relation till vad som sker i klassrummet utan även i händelse av oförutsedda och negativa konsekvenser? Dessa frågor måste hanteras innan robotar kan ses som en möjlig teknologi i skolan, säger hon.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

Test med e-krona

21 februari 2020

Sveriges riksbank startar ett pilotprojekt för att få fram en e-krona. De tekniska lösningen kommer att baseras på en privat blockkedja. 

Ett grönare internet

21 februari 2020

Det uppkopplade livet ökar utsläppen av växthusgaser. Nu har forskare vid Chalmers utvecklat ett datachips som kan minska energiförbrukningen i fiberoptiska kommunikationssystem med 70 procent utan att försämra prestandan.

EU:s plan för AI

20 februari 2020

Europeiska kommissionen har publicerat en övergripande digital strategi för EU, en strategi för användning av data och en vitbok på åtgärder för hur unionen ska utvecklas inom AI.

Rapport om videovård

19 februari 2020

Vårdbesök via video är mest populärt hos yngre och i storstadsregioner. Men läkare ser en fara i att digital vård kan överutnyttjas. För att utveckla arbetet krävs delad patientdata och en samlad nationell statistik. Det visar en ny rapport.

Lärare saknar boken

19 februari 2020

Lärare upplever att de har sämre koll på hur elever tänker när de löser en matteuppgift via digitala läromedel jämfört med en lärobok i matematik. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Avsnoppat på twitter

18 februari 2020

Är tiden för oönskade dick pics på väg mot sitt slut? En ny twitter-plugin kan med hjälp av AI blocka och radera dessa bilder, bland användares privata meddelanden.