Robot hjälp för lärarna

Pedagogiska robotar i skolan kan fungera som assistenter och ge lärarna avlastning. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

15 september 2017 it i skolan

AdobeStock_120753729_2.jpg

− Jag har testat hur barnen reagerar på vanliga undervisningsinstruktioner som ges av antingen en robot eller en lärare för att bygga en Lego-figur. Resultaten visar att barnen är villiga att lyssna på anvisningarna från roboten, men att de till skillnad från samspelet med läraren inte söker hjälp från den när de inte förstår, säger doktorand Sofia Serholt som har undersökt hur mellanstadieelever i en västsvensk grundskola interagerar med en så kallad humanoid robot med människoliknande kropp, huvud och armar.

Viktig aktör

Sofia Serholt har även analyserat barnens reaktioner på robotens sätt att prata och röra sig. Det visade sig att barnen agerade som att roboten var en viktig aktör i klassrummet. Till exempel svarade eleverna när roboten ställde frågor och reagerade positivt när roboten gav dem beröm.

Användningen av robotar i klassrummet kan ses som en naturlig följd av skolans pågående digitalisering, där interaktiv teknik blir allt vanligare. En människoliknande robot kan i sin tur underlätta det digitala lärandet genom att förstärka det sociala samspelet mellan tekniken och eleven.

Integritet

Med hjälp av intervjuer och enkätundersökningar som Sofia Serholt gjort med lärare och elever framträder också några etiska utmaningar med robotar i skolan.

− Hur säkerställer vi barnens integritet och vad blir konsekvenserna av robotar i klassrummet på sikt? Och vem bär ansvaret för robotar i skolan, inte bara i relation till vad som sker i klassrummet utan även i händelse av oförutsedda och negativa konsekvenser? Dessa frågor måste hanteras innan robotar kan ses som en möjlig teknologi i skolan, säger hon.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

Ny undersökning: Så trygga känner sig barn på nätet

23 september 2022

En ny undersökning visar att barn tror att vuxna har en negativ bild av deras nätvanor. Bland annat tror tre av fyra barn att vuxna tycker att unga spenderar för mycket tid på nätet, alternativt är beroende av det. Det främsta hindret för samtal över generationsgränserna är skam.

Tech-klyftan fördjupas mellan USA och Kina

22 september 2022

Chefen för Singapores centralbank oroas över hur rivaliteten mellan USA och Kina fortsätter att splittra den tekniska utvecklingen inom exempelvis AI och 5G.

Så blev Windows 11 2022-uppdateringen

21 september 2022

Startmeny-mappar, bättre tillgänglighetsfunktioner och så kallade Snaps Layouts. Nu är de senaste funktionerna i den stora Windows 11-uppdateringen på plats för 2022.

Chattbotten som vet när du skrattar

21 september 2022

Att förstå hur vi människor beter oss när vi skrattar, och vad som får oss att skratta, är kunskap som kan bli viktig för att utveckla morgondagens chattbottar. Det menar forskaren Vladislav Maraev vid Göteborgs universitet, i en ny avhandling.

Från en smiley till 3 600 emojis på 40 år

20 september 2022

Den 19 september 1982 skrev Scott Fahlman ett meddelande med den numera lika berömda som självförklarande glad-mun-symbolen : - ). Nu 40 år senare har de första så kallade smileysarna utvecklats till över 3 600 emojis.

Stäng