Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

PC tappar - men går över förväntan

Antalet PC-leveranser i EMEA slutade på 16,1 miljoner under årets andra kvartal, en siffra som var över förväntan men som ändå innebar en minskning på 4,7 procent jämfört med Q2 2015.

25 juli 2016 mobilitet

PC.jpg

Jämför man regionerna i området så har Västeuropa stabiliserats, där gick leveranserna bara ner med 0,8 procent. Central och Östeuropa gick tillsammans ner med 8,5 procent medan försäljningen i Östeuropa och Mellanöstern ihop gick ner 13,3 procent.

Tittar man bara på de bärbara datorerna så är inte leveransminskningen lika stor, 1,7 procent gick försäljningen ner. I Västeuropa såldes det till och med 4,1 procent fler enheter än samma period förra året.

Källa: IDC 

Senaste nytt

Nästan enligt plan

25 maj 2020

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket. 

Sveriges första 5G

25 maj 2020

Tele2 har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i Stockholm, näst på tur är Göteborg och Malmö. Även Telia och Tre arbetar med införandet av tekniken. 

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.