Nordiska städer i digital framkant

Sverige har fyra städer på topp 60-listan i Europa när det gäller att underlätta verksamheten för digitala företag.

21 november 2016 digit

1819209-malmo-vastra-hamnen.jpg

Malmö placerar sig som Sveriges näst bästa digitala stad.

I European Digital Index 2016 mäts Europas städer i hur de stödjer digitalt företagande enligt två kategorier, de tidiga startupsen samt de lite mer etablerade tillväxtföretagen. Den London-baserade välgörenhetsorganisationen Nesta har gjort undersökningen, där också London placerar sig etta.

På topp fem-listan placerar sig två nordiska städer, Stockholm och Helsingfors, på plats två respektive fyra. Tredje bästa nordiska stad är Köpenhamn på plats sju, men inga norska städer kommer in på listan som går från 1 till 60.

Svenska städer på listan.

2: Stockholm
29: Malmö
30: Uppsala
34: Göteborg

Senaste nytt

Techbolag samarbetar för bättre taligenkänning

4 oktober 2022

University of Illinois har inlett ett samarbete med Amazon, Apple, Google, Meta och Microsoft för att förbättra taligenkänning för personer med funktionsnedsättningar, såsom ALS, cp, parkinson och downs syndrom.

MSB: Svenskar alltmer oroliga för it-brottslighet

4 oktober 2022

Hela 43 procent av svenskarna har under det senaste året upplevt en ökad oro för att utsättas för it-relaterad brottslighet, visar en ny undersökning från MSB. Detta har även medfört positiva beteendeförändringar, där många har etablerat säkrare internetvanor under perioden.

Tiktok spårar användare även utanför appen

3 oktober 2022

Precis som exempelvis Google och Meta har Tiktok börjat spåra vilka webbplatser användarna besöker även när de inte är inne på Tiktok. Det skriver amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports i en ny rapport.

Ryssar duckar värvning med techlösningar

3 oktober 2022

Fejkade dokument på dark web och anonyma sim-kort är några av tricken som många ryssar nu tar till för att slippa värvning till Putins armé.

Twitter härmar Tiktok – ökar fokus på video

30 september 2022

Twitter gör som bland annat Instagram har gjort tidigare, nämligen att försöka efterlikna Tiktok. Användare ska kunna se videoklipp i helskärmsläge, och endast behöva scrolla uppåt för att se nya klipp.

Stäng