Norden på efterkälken digitalt

Norden ligger inte så långt fram inom den digitala transformationen som många vill tro. Det visar en ny rapport gjord av Google och Boston Consulting Group (BCG). 

3 November 2016digitalt ledarskap
1504689-stockholm-and-the-riksdag-building.jpg

I Google och BCG:s nya undersökning “Talent Revolution” har de deltagande själva fått svara på hur deras företags digitala kompetens är utifrån ett kvalitetsindex. I Norden fick 172 personer från 27 företag svara på frågor utifrån områdena “act”, “measure” och “plan”.

Undersökningen påvisar att marknadsförare i Norden inte anser att de har de digitala resurser som krävs för att nå ut till kunden i dagens medielandskap. Norden ligger allra svagast till när det gäller exempelvis mobilannonsering och testning, men även när det handlar om utbildningsmöjligheter placerar sig Norden lågt ner på listan.

Endast 26 procent ansåg att deras företag eller organisation använde data på rätt sätt för att skapa effektivare kampanjer i mobilen, och bara 20 procent tyckte att de använde positionsdata för mobilen på ett bra sätt.

De genomsnittliga siffrorna för Norden hamnade på 51, medan den högst placerade regionen landade på 55.

Källor: Google, BCG och Resumé

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng