Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nöjdast kunder hos Telia och Halebop

Svenskt kvalitetsindex har gjort en undersökning om kunders nöjdhet med deras mobiloperatörer. När det gäller företagskunder så sitter de allra nöjdaste med Telia som operatör och bland privatkunder är Halebops de mest belåtna. 

18 oktober 2016 digit

telemast.jpg

Undersökningen baseras på närmare 2000 intervjuer gjorda av PFM Research. Kunderna svarar på ett 40-tal frågor kring hur nöjda de är, om deras förväntningar uppfylls och så vidare. Det sker på en tiogradig skala som sedan sätts ihop till ett index där 100 är max och 0 är minimum.

Högst nöjdhet hos företagskunder når Telia på 68,5, följt av Tele2 och 3, och lägst på listan märks Telenor på 64,2.

När det gäller privatkunder sitter Halebop på de nöjdaste kunderna via resultatet 71,0 följda av Tele2 och Comviq. Minst glada kunder på privatsidan har 3 som når resultatet 58,0.

Den sammanlagda upplevda kundnöjdheten hos alla operatörer ligger kvar på ungefär densamma som 2015, både på företag- och privatsidan.

Senaste nytt

När mobilen öppnar bilen

18 september 2018

Nu har BMW utvecklat en app till smarta telefoner som förvandlar den till en bilnyckel. Lösningen bygger på Net-Field Communication.

Mer forskning om AI

17 september 2018

Forskning inom artificiell intelligens med människan i centrum måste stärkas. Det hävdar närmare 2 000 ledande forskare i Sverige och Europa i ett brev till europeiska politiker. Nu är också hög tid att komma ikapp USA och Kina när det gäller investeringar i AI-forskning.

Örebro ökar mest

14 september 2018

Den digitala mognadsgraden i svenska företag och organisationer ökar i 17 av 21 län men det är stora skillnader i förändringstakten. Stockholm ligger kvar i topp sedan förra året men Örebro län ökar mest och går med 11,7 procent från 18:e till andraplatsen i Sverige, visar en ny studie.

SKL samlar kunskap

13 september 2018

Runt om i Sverige bygger kommuner, landsting och regioner upp kompetens och erfarenhet om automatisering av processer. Med Samarbetsrummet och portalen Dela Digitalt vill SKL samla dessa erfarenheter till en gemensam kunskapsbank.

AI för bättre fabriker

12 september 2018

Startupföretaget Kinta AI vill göra fabriker smartare och mer effektiva kring hur utrustning och maskiner används. Enligt Kinta AI beror 45 procent av sena tillverkningsordrar på fel i schemaläggningen, vilket det snart ska finnas en lösning för.

Enklare med ansiktsscanning

12 september 2018

Prasslet av svettiga boardingkort kan snart vara ett minne blott på Dullesflygplatsen i Washington DC. Med hjälp av ansiktsigenkänning kan såväl amerikanska som utländska resenärer nu gå ombord utan manuella kontroller. Tekniken halverar boardingtiden och gör resandet mer bekvämt för alla.