Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Molnmarknaden ökar - Amazon dominerar

Marknaden för molninfrastrukturtjänster ökade med 42 procent under årets första kvartal, och Amazon håller fortfarande ett stadigt grepp om marknaden.

19 maj 2017 digit

cloud.jpg

Den globala molnmarknaden fortsatte att växa under första kvartalet 2017. Marknaden gick upp med 42 procent gentemot samma period förra året till att nå ett sammanlagt värde av 11,4 miljarder dollar.

Amazon AWS är fortfarande överlägset störst och har en marknadsandel på 31 procent, följt av Microsoft, Google och IBM.

Microsoft och Google växte mest, de ökade sin försäljning med 93 procent respektive 74 procent - att jämföra med Amazon och IBM som ökade med 43 respektive 38 procent.

Källa: Canalys.

Senaste nytt

Skam varje dag i sociala medier

15 december 2017

Ungdomar ser inte negativa händelser i sociala medier som mobbning. Dramatiken är snarare en del av en föreställning med aktörer och åskådare där gränsen mellan privat och publikt suddas ut. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.

 

Så googlade svenskarna i år

14 december 2017

Fidget spinner, Fredrik Virtanen och "Vem måste påven ta av sig hatten för?" Här är listan över orden, personerna och frågorna ökade mest under 2017.

Spel som förändrar

13 december 2017

Kan spel bidra till att förändra beteenden och attityder i internationella samhällsfrågor? Nu utvärderas det indiska spelet Missing som handlar om människohandel av forskare inom Serious Games vid högskolan i Skövde.

Önskelista: Fler e-myndigheter

12 december 2017

Varannan svensk, 46 procent, vill att kontakten med myndigheter digitaliseras mer jämfört med i dag. Det visar Vismas nya rapport Det digitala samhället.

Stora risker med smarta städer

11 december 2017

År 2020 kommer det att finnas över 20 miljarder uppkopplade objekt enligt Gartner. Det ställer stora krav på säkerheten men en ny undersökning visar att det är något som många företag prioriterar bort i sina strategier kring utvecklingen av smarta städer.