Mobilförsäljningen stiger - OPPO ökar med 140 procent

Den globala försäljningen av smartphones växte under det tredje kvartalet 2016 med sex procent, eller 21 miljoner enheter, jämfört med samma period förra året. 

31 oktober 2016 digit

Smartphone .jpg

Det sammanlagda antalet sålda smarta telefoner landade under årets tredje tremånadersperiod på 375 miljoner, att jämföra med Q3 2015:s siffra på 354 miljoner. 

Samsung fortsätter att inneha förstaplatsen när det gäller marknadsandelar och sitter på 20,1 procent av marknaden, som dock är en minskning mot Q3 2015 då de hade 23,7 procent av densamma. Tvåa är i år igen Apple som även de minskar sina andelar, från 13,6 procent till 12,1, och på tredjeplats knappar Huawei in och landar på 9,0 procent.


Största förvandlingen gjorde dock OPPO som under det föregående kvartalet sålde 21,6 miljoner smartphones, en 140-procentig ökning gentemot Q3 2015. Det innebär en fjärdeplats och sex procent av de totala marknadsandelarna.

Källa: Strategy Analytics

Senaste nytt

Fyra år sedan införandet – så går åsikterna om GDPR

25 maj 2022

GDPR trädde i kraft för fyra år sedan. I en ny undersökning framkommer att 70 procent av vd:ar och marknadschefer tycker det är viktigt att respektera individers integritet på nätet, och 74 procent anser att det kan vara en konkurrensfördel att göra det.

Södersjukhuset får Vitalis-stipendiet

23 maj 2022

Södersjukhuset har tilldelats Vitalis-stipendiet för sina försök att göra besöken på barnakuten lugnare och mer lättförståeliga. Arbetet innefattar bland annat en AR-app och ett system som visar upp antalet väntande barn.

Fiberkablar på havsbotten varnar för tsunamis

23 maj 2022

Information om jordbävningar och vågrörelser i världens hav och oceaner kan både öka skyddet mot tsunamis och kunskaperna om rörelser i jordens inre. Nu ser brittiska forskare en ny möjlighet till havsbaserad seismisk övervakning med befintliga optiska fiberkablar.

Ny lag kan stoppa Googles annonsdominans online

20 maj 2022

En ny amerikansk lag ska bryta Googles och Facebooks dominans på nätet. Om lagen träder i kraft kan bolagen behöva dela upp sina verksamheter inom onlineannonser.

Stäng