Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Allt fler surfar bakom ratten

Nio av tio bilförare anser att det är en säkerhetsrisk att använda mobilen när man kör. Ändå gör allt fler precis det. Samtidigt vill fler förare se ett förbud mot just mobilanvändning bakom ratten.

10 oktober 2017 säkerhet

car phone.jpg

Enligt en undersökning som Bilprovningen genomfört anser 94 procent att trafiksäkerheten påverkas negativt om man använder mobilen vid bilkörning, en siffra som 2013 var 77 procent. Det vanligaste att ägna sig åt samtidigt som man sitter bakom ratten är att skicka, läsa eller besvara sms, det gör 70 procent av förarna. 2013 var det “bara” 24 procent som ägnade sig åt det.

En annan grej som blivit vanligare när man kör är att spela in film eller fotografera. Det gör 40 procent nu, för fyra år sedan var siffran 17 procent. Läsa och publicera inlägg i sociala medier är också vanligt, det gör tre av tio förare. Mobilspel som Pokémon Go, Wordfeud och dylikt spelar var femte förare under bilfärd.

Fler vill se förbud

Trots dessa siffror med ökat mobilanvändande så anser allt fler att en lagstiftning mot mobilanvändning i samband med bilkörning borde införas. Nu välkomnar 79 procent en sådan lag, vilket är en ökning på 15 procentenheter. Dock är det färre nu än 2013 som anser att en lagstiftning skulle få dem att inte använda mobilen under tiden de kör, då var siffran 41 procent, nu är den 49.

– Enkäten visar att alla inte kommer att låta sig påverkas av lagstiftning när det gäller mobilanvändning vid bilkörning. Lösningar som minskar behovet av att använda själva mobilen är därför viktiga som ett komplement, exempelvis tillgång till GPS-navigering och handsfree med röststyrning som gör att föraren hela tiden kan fokusera på trafiken, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors.

Senaste nytt

Bluffmejl utan länk

21 februari 2019

Hela 60 procent av alla bluffmejl som skickas har ingen länk utan är helt textbaserade. Det kan skapa en falsk trygghet och gör dem också svårare att upptäcka.

Laddar för Industri 4.0

21 februari 2019

En sensor som kan generera elektricitet från olika typer av rörelser och vibrationer utvecklas nu av forskare vid Luleå universitet. Projektet finansieras av Vinnova och det självdrivande sensorsystemet stärker konkurrenskraften för Sveriges uppkopplade industri.

Nu granskas ansiktsigenkänning

21 februari 2019

Datainspektionen har bestämt sig för att granska Skellefteåskolan Anderstorpsgymnasiets sätt att med hjälp av ansiktsigenkänning kontrollera lektionsnärvaro för elever. Något som skolans rektor ser positivt på. 

Snöfritt med IoT

20 februari 2019

Med sensorer kopplade till molnet kan fastighetsägare planera snöröjningen av tak och sänka kostnaderna för beställningar med kort framförhållning.

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år.